Gå til hovedinnhold

Vi vil kjøre elektrisk tog - ikke på diesel

Igår la Jernbaneverket og det svenske Trafikverket fram en mulighetsstudie, som viser det vi alle vet; det er fornuftig på alle måter å kjøre elektrisk-, framfor dieseltog - også på strekningen Storlien-Trondheim. Både persontrafikken, men ikke minst godstrafikken, vil øke kraftig om vi får et helhetlig togsystem som kan kjøre med samme type lokomotiv mellom Norge og Sverige.

En elektrifisering av Meråkerbanen/Atlantbanan, vil gi muligheten for at svenskenes supre X2000-tog kan kjøre fra Stockholm med Trondheim som endepunkt, framfor å tømme seg for passasjerer i Åre, for så å kjøre nærmest tomme til Storlien for å snu å kjøre tilbake fra Åre med fulle tog til Stockholm og stoppene underveis.

Om vi ser enda videre på det, kan disse togene forsette sørover fra Trondheim til Oslo, og så videre til Stockholm, og også ha et tog som kjører tilsvarende rundtur - motsatt vei. Og vips, så kan SJ og NSB etablere et samarbeid om togmateriell som sparer begge for både vedlikeholdskostnader og investeringer, samtidig som vi får bedre togkvalitet og høyst sannsynlig langt flere reisende.

For svenskene vil en elektrifisering også kunne avlaste godsstrømmene nord-sør i landet, samt Gøteborg som havn, ved at mer av godset kan gå øst-vest til ei ny havn hos oss. Men da må vi greie å stokke bena slik at vi legger jernbanens godsterminal ved sjøen.

Sendrektighet i Norge
Svenskene forteller at det tar 1-2 år å henge opp en kjøreledning på en strekning av lengde vi snakker om. Så må den selvfølgelig først planlegges og prosjekteres. Med andre ord burde det være mulig å ha Meråkerbanen ferdig elektrifisert og operativ fra 2015. Men når vi spør Jernbaneverket om tidsperspektivet på dette i Norge, er svaret at dette kan vi kanskje komme igang med om en tolv års tid(!). Dette skyldes flere ting;
  1. Planarbeidet i Norge tar evigheter og prosessene er rigide og lite oversiktlige
  2. Våre nasjonale politikere mener det ikke er bevist at det er fornuftig å elektrifisere togstrekninger mellom Norge og Sverige i 2010. Mulighetsstudien skal kun være et innspill vurderingen om man skal elektrifisere.
  3. Jernbaneverket mangler kapasitet etter år med manglende prioritering. Færre har hatt lyst til å bli jernbaneingeniører og mange har sluttet å jobbe med jernbane når ingen politikere i Norge var villige til å bruke penger over flere år. Når de rødgrønne nå har økt aktiviteten betydelig, forsvinner alle ressursene i Jernbaneverket til de store prosjektene - og de ligger rundt Oslo.
Forskuttering?
For å få fart på elektrifiseringen av Meråkerbanen ønsker vi i Sør-Trøndelag nå å forskuttere planlegging og prosjektering av strekningen. Vi inviterer med oss Nord-Trøndelag, kommunene langs strekningen og svenskene til å etablere et prosjekt eller selskap/bolag som kan lede arbeidet og bestille planlegging og prosjektering så raskt som mulig. Stortinget har før åpnet for at departementet kan godkjenne en slik forskuttering (Østfold fylke og Moss kommune har forskuttert detaljprosjektering av jernbanetunnel på Østfoldbanen), og vi forutsetter at dette også må gjelde for oss litt lenger unna Oslogryta.

Trønderbanen
En elektrifisering av Meråkerbanen fører automatisk til at jernbanen blir elektrisk helt til Hell, og det vil også forløse resten av strekningen opp til Steinkjer, slik at Trønderbanen også blir elektrisk. Og nettopp dette haster, for dieseltogene er gamle og svært dyre i drift, og NSB må kjøpe nye. Om det da ikke henger elektriske kjøreledninger på Trønderbanen, må de kjøpe nye dieseltog, og da er farsen komplett.

Svenskene er svært opptatt av å få på plass elektrisk tog på denne strekningen. De har gjort jobben på svensk side, og det er faktisk litt flaut å sitte fra norsk side å presentere hvor lang tid det normalt skal ta i Norge å få på plass denne usle lille strekningen.

Blei intervjua av SVT i Østersund igår. Se her:

Kommentarer

Anonym sa…
Er så hjertens enig med deg i dette. Og det haster. Får vi et blåblått regimeskifte kan det med Frp. fort stoppe opp. Med tidligere forslag om å legge ned passasjertrafikken, Rørosbanen, og Frp'er Kenneth Svendsen forslag i 2004 om å legge ned Bergensbanen, så kan en jo spørre seg om man hva man legger i å "fornye" Norge. Bli som Island kanskje? Det står jo ikke på pengene der, heller ikke vettugt bruk eller kontroll av dem ...

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...