Gå til hovedinnhold

Vi vil kjøre elektrisk tog - ikke på diesel

Igår la Jernbaneverket og det svenske Trafikverket fram en mulighetsstudie, som viser det vi alle vet; det er fornuftig på alle måter å kjøre elektrisk-, framfor dieseltog - også på strekningen Storlien-Trondheim. Både persontrafikken, men ikke minst godstrafikken, vil øke kraftig om vi får et helhetlig togsystem som kan kjøre med samme type lokomotiv mellom Norge og Sverige.

En elektrifisering av Meråkerbanen/Atlantbanan, vil gi muligheten for at svenskenes supre X2000-tog kan kjøre fra Stockholm med Trondheim som endepunkt, framfor å tømme seg for passasjerer i Åre, for så å kjøre nærmest tomme til Storlien for å snu å kjøre tilbake fra Åre med fulle tog til Stockholm og stoppene underveis.

Om vi ser enda videre på det, kan disse togene forsette sørover fra Trondheim til Oslo, og så videre til Stockholm, og også ha et tog som kjører tilsvarende rundtur - motsatt vei. Og vips, så kan SJ og NSB etablere et samarbeid om togmateriell som sparer begge for både vedlikeholdskostnader og investeringer, samtidig som vi får bedre togkvalitet og høyst sannsynlig langt flere reisende.

For svenskene vil en elektrifisering også kunne avlaste godsstrømmene nord-sør i landet, samt Gøteborg som havn, ved at mer av godset kan gå øst-vest til ei ny havn hos oss. Men da må vi greie å stokke bena slik at vi legger jernbanens godsterminal ved sjøen.

Sendrektighet i Norge
Svenskene forteller at det tar 1-2 år å henge opp en kjøreledning på en strekning av lengde vi snakker om. Så må den selvfølgelig først planlegges og prosjekteres. Med andre ord burde det være mulig å ha Meråkerbanen ferdig elektrifisert og operativ fra 2015. Men når vi spør Jernbaneverket om tidsperspektivet på dette i Norge, er svaret at dette kan vi kanskje komme igang med om en tolv års tid(!). Dette skyldes flere ting;
  1. Planarbeidet i Norge tar evigheter og prosessene er rigide og lite oversiktlige
  2. Våre nasjonale politikere mener det ikke er bevist at det er fornuftig å elektrifisere togstrekninger mellom Norge og Sverige i 2010. Mulighetsstudien skal kun være et innspill vurderingen om man skal elektrifisere.
  3. Jernbaneverket mangler kapasitet etter år med manglende prioritering. Færre har hatt lyst til å bli jernbaneingeniører og mange har sluttet å jobbe med jernbane når ingen politikere i Norge var villige til å bruke penger over flere år. Når de rødgrønne nå har økt aktiviteten betydelig, forsvinner alle ressursene i Jernbaneverket til de store prosjektene - og de ligger rundt Oslo.
Forskuttering?
For å få fart på elektrifiseringen av Meråkerbanen ønsker vi i Sør-Trøndelag nå å forskuttere planlegging og prosjektering av strekningen. Vi inviterer med oss Nord-Trøndelag, kommunene langs strekningen og svenskene til å etablere et prosjekt eller selskap/bolag som kan lede arbeidet og bestille planlegging og prosjektering så raskt som mulig. Stortinget har før åpnet for at departementet kan godkjenne en slik forskuttering (Østfold fylke og Moss kommune har forskuttert detaljprosjektering av jernbanetunnel på Østfoldbanen), og vi forutsetter at dette også må gjelde for oss litt lenger unna Oslogryta.

Trønderbanen
En elektrifisering av Meråkerbanen fører automatisk til at jernbanen blir elektrisk helt til Hell, og det vil også forløse resten av strekningen opp til Steinkjer, slik at Trønderbanen også blir elektrisk. Og nettopp dette haster, for dieseltogene er gamle og svært dyre i drift, og NSB må kjøpe nye. Om det da ikke henger elektriske kjøreledninger på Trønderbanen, må de kjøpe nye dieseltog, og da er farsen komplett.

Svenskene er svært opptatt av å få på plass elektrisk tog på denne strekningen. De har gjort jobben på svensk side, og det er faktisk litt flaut å sitte fra norsk side å presentere hvor lang tid det normalt skal ta i Norge å få på plass denne usle lille strekningen.

Blei intervjua av SVT i Østersund igår. Se her:

Kommentarer

Anonym sa…
Er så hjertens enig med deg i dette. Og det haster. Får vi et blåblått regimeskifte kan det med Frp. fort stoppe opp. Med tidligere forslag om å legge ned passasjertrafikken, Rørosbanen, og Frp'er Kenneth Svendsen forslag i 2004 om å legge ned Bergensbanen, så kan en jo spørre seg om man hva man legger i å "fornye" Norge. Bli som Island kanskje? Det står jo ikke på pengene der, heller ikke vettugt bruk eller kontroll av dem ...

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og ...

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .