Gå til hovedinnhold

Billigere buss i Trondheimsregionen

Fra nyttår setter vi ned prisene på buss i Trondheimsregionen. Dette kan vi gjøre selv om de underliggende kostnadene for kollektivtrafikk har økt langt mer enn vi er kompensert for de siste årene, og selv om vi har holdt prisene på måneds- og klippekort stabile - tross generell prisvekst i samfunnet.

Alt dette koster penger, men på grunn av Miljøpakken i Trondheim, får vi tildelt nesten 100 millioner kroner i året, over fire år, som belønningsmidler til kollektivtrafikken - samt at Miljøpakken gir inntekter som kan brukes til å øke miljøvennlig transport med buss og trikk.

FrP er imot hele Miljøpakken, og det er synd at Høyre for å tekkes FrP heller ikke ville være med på Klimaforliket i Trondheim. Men både KrF, Venstre, Senterpartiet, SV, De Grønne og Arbeiderpartiet er med, slik at Trondheimsregionen får et bedre Transportsystem og bedre kollektivtrafikk.

100 kroner billigere i Trondheim
I Trondheim setter vi ned prisen på månedskort med omlag 15 prosent, eller 100 kroner for voksne. Dette betyr at du kan kjøpe deg månedskort for 585 kroner fra nyttår. Ungdom og studenter får redusert prisen på månedskort fra 410 kr til ca 350 kr.

Ellers vil du kunne ta med deg fire barn gratis på lør- og søndager, samt helligdager (ikke 17. mai), om du løser hvilken som helst voksenbillett (altså også om du bruker t:kortet). Vi kommer også til å øke tiden for overgang fra 45 minutter til 1 time.

Kraftig prisreduksjon i Trondheimsregionen
Videre innfører vi "Trondheimstakst" for et område omlag 20 km ut fra Trondheim. Det vil si til Vikhammer, Klæbu, Melhus sentrum og til Børsa. Dette vil innebære en kraftig reduksjon i prisen på månedskort fra disse områdene. Prisen for månedskort blir 585 kr for hele denne regionen. Med andre ord går prisen på månedskort til Trondheim ned med:
  • 345 kr fra Vikhammer
  • 445 kr fra Klæbu sentrum
  • 445 kr fra Melhus sentrum
  • 69o kr fra Børsa sentrum
Sanntidsinformasjon
Videre innføres det sanntidsinformasjon på alle bussene i Trondheimsregionen fra 14. desember. Da kan du vha tekstmelding få svar på når bussen din faktisk kommer til holdeplassen du skal reise fra. Flere holdeplasser får også informasjonstavler som viser informasjon om faktisk avgangstidspunkt for bussen, men det tar tid å rulle ut for vi er avhengige av strøm på holdeplassene.

Sanntidsinformasjonen vil gi en prognose for når bussen skal gå fra holdeplassen. Denne prognosen utarbeides som en kombinasjon av GPS-signal om hvor bussen er, informasjon fra bussens fart og stoppetid på holdeplassene, samt erfaring som systemet samler opp om rutene som kjøres. Altså kommer systemet til å bli bedre og bedre etterhvert som det blir tatt i bruk.

Signalprioritering
Videre innføres det også signalprioritering i lyskryssene for bussene i sentrum av byen, slik at bussene blir prioritert og kommer raskere fram. På sikt vil systemet også sørge for at busser som er forsinket blir prioritert høyest, og forhåpentligvis også slik at fulle busser får høyere prioritet enn tomme busser.

Rutestruktur
Dagens rutestruktur i Trondheim vil også bli bedre. Spesielt når ny Sluppen bru er på plass, takket være Miljøpakken. Da kan flere busser kjøre øst-vest, og flere busser kan transportere reisende som ikke skal til Midtbyen andre veier. Det er for mange busser som kjører via sentrum idag. Dette er imidlertid et stort og komplisert arbeid, så ny rutestruktur vil komme etterhvert.

Mer klimavennlige busser
Vi har allerede fått mange nye gass- og hybridbusser i Trondheim. Fra august får resten av byen nye mer klimavennlige busser. Forhåpentligvis blir det også bygget et biogassanlegg i Trondheim eller omegn, slik at gassbussene kan kjøre på matavfall, men dette er det Trondheim og/eller Malvik kommune som må bestemme seg for.

Resten av fylket
Resten av fylket kommer også til å få et bedre rutetilbud og nye busser, men det vil komme når avtalene vi har med disse busselskapene går ut i 2012.

Les mer her:

Kommentarer

Tor Hoel sa…
Gratis buss og klippekort er hinsides sunn fornuft. La meg slå det fast først som sist, å reise med buss er verken miljøvenleg eller helsefremmande. Det korrekte er å seie at buss er mindre miljøfientleg enn personbil. Ei av dei største utfordringane samfunnet står overfor er fysisk inaktivitet, og løysinga på dette er sjølvsagt ikkje at fleire skal forflytte seg ved hjelp av fosilt brensel. Undersøkingar syner at samfunnsnytten av at folk syklar eller går til jobb/skole er på omlag 150 kroner pr dag. Eg syklar på jobb kvar dag året rundt, og passerer Moholt/Dragvoll på veg til og frå øvre Jakobsli. Etter mitt syn burde ordninga med månadskort på bussen vore avvikla, då dette fremmar inaktivitet. Eg ser dagleg massevis av studentar som står og ventar på buss nr 5 til Dragvoll på Vegamot og på Lohove. Har ein først betalt månadskort, vil ein ha flest turar for pengane, sjølv om gangavstanden berre er nokre minutt. Eg er oppteken av at ungane mine skal gå til skolen kvar dag, og vart glad då det endeleg vart fartsdumpar på den fartsfylte etappen ved idrettsplassen på Jakobsli. Men kva skjedde ? Jo, plutseleg var fartsdumpane høvla vekk igjen, av omsyn til helsa til bussjåførane. Det er riktig at ein ikkje kan kjøre over desse humpane i 40 km, men i 15 km er dette uproblematisk. Problemet for sjåførar er ikkje for mykje bevegelse i løpet av arbeidsdagen, problemet er alt for mykje ro. Det stillesittande arbeidet bak rattet gjer at stabiliserande musklar i buk,rygg,nakke og skuldre ikkje er sterke nok til å takle utfordringane som mekanisk stress påfører. Hadde arbeidsgjevarane til desse sjåførane lagt inn obligatorisk trening, så ville både helseplager og sjukemeldingar ha gått drastisk ned. No vil nokon sikkert hevde at dette har eg ikkje noko greie på, men med utdanning som fysioterapeut med tilleggsutdanning innan arbeidsplassvurdering, og agronom/maskinførarutdanning med godt over 10 000 arbeidstimar på diverse førarseter,og med førarkort for buss/vogntog frå 1987, så meiner eg meg absolutt meiningsberettiga.
Tor Hoel sa…
RETTELSE
Såg at innledninga vart feil,eg meinte å skrive " Gratis buss og månadskort " eg har ingenting i mot klippekort :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...