Gå til hovedinnhold

Stortinget må berge jernbanen

Ingen - absolutt INGEN av partiene på Stortinget bør prøve å slå politisk mynt på kaoset i togtrafikken. Årsakene til uføret skyldes tiår med politisk kollaps ifht å satse på jernbane. At Jernbaneverket nå mangler folk og kompetanse til å iverksette alle nødvendige tiltak, samt benytte seg av de ekstra pengene de får, bør ikke komme som en overraskelse på noen.

Verst var Bondevik-regjeringen, men også andre regjeringer har sviktet. Heldigvis er det nå flertall for mer penger til jernbane, men det er ikke nok, eller aller mest - det er ikke tidsnok. Jernbaneverket må få anledning til å låne penger, slik at de slipper å vente til 2019 med å få penger til å ta de siste grepene som er planlagt i Nasjonal Transportplan. Slik gjør de det i Sverige.

Det bør ALLE på Stortinget kunne enes om, før det er for sent.

Se mer:

Kommentarer

Anonym sa…
Det er greit at stortinget må redde jernbanen.Men dersom alle som har fulgt med en stund,tenker tilbake hvem som regjerte landet og sa opp mesteparten av de som kunn og hadde kompetanse til å drive med vedlikehold av jernbanen her til lands,så var det en borgerlig regjering.I ettertid så har de som ble oppsagt og fikk sluttpakke blitt leid inn til det mangedoble av det de hadde i lønn .Det er dårlig økonomi og det går av de pengene som skal gå til å drive idag.Det er også mangel på folk som kan faget sitt.Nei,det er greit å skylde på de som driver idag,men det er flere som må tenke på hva de har vert med på opp gjennom tidene.
Fredrik sa…
Den eneste infrastrukturen som ikke faller fra hverandre i dette landet er telefonnettet som er privat og ikke offentlig.
Anonym sa…
Helt riktig det du skriver anonym. Høsten 2004 kom Bondevik regjeringen med forslag om å privatisere store deler av Jernbaneverket. Over 1000 stillinger innen drift og vedlikehold skulle kuttes i løpet av noen år. Begrunnelsen var at disse ville gå over til private firmaer og etablere et marked av leverandører som konkurerte om anbud. I 2005 kom tiltakene igang. Flere enn forventet takket ja, og 80 prosent av disse gikk over til andre bransjer og vekk fra jerbanerelatert virksomhet. Og det er vel hovedproblemet til jernbaneverket idag også,skrikende behov for fagfolk til å vedlikeholde.Hilsen en med 30 års fartstid i jernbanen...
Anonym sa…
"Verst var Bondevikregjeringen". Hvor lenge satt den regjeringen paa tinget? Det er begrenset hvor mye en regjering faar gjennomfoert i en stortingsperiode. Saa vidt jeg ser saa hadde de faktisk baller til aa proeve aa gjennomfoere en fremtidsrettet loesning, noe som fort ble kuppet da vi fikk en annen regjering med andre intensjoner paa tinget.
Anonym sa…
De satt da vist lenge nok for å få skakkkjørt Jernbaneverket. Deres politikk sliter de med ennå, for de mangler mange fagfolk ennå.Det er ikke bare ut på "gata" å hente fagfolk.Jernbanen er et lite miljø. Du kan f.eks ikke bestille en elektriker for å reparere signalanlegget. Her er det spisskompetanse og mye erfaring som skal til.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...