For noen år siden kalte jeg satsingen på norsk jernbane for "Beretningen om et varslet mord". Det var i forbindelse med at vi var flere som mente satsingen på nye investeringer i jernbane var så svak, at om ikke Stortinget våknet opp, så ville jernbanen bli hengende så langt etter andre transportmidler, at den ville dø ut i konkurransen.
All elendigheten som vi nå ser i NSB, har nasjonale politikere - fra alle partier - de siste 20-30 åra, ansvaret for. Tog som stopper når det snør, signalanlegg som bryter sammen og jernbanesviller som ryker osv, er resultater av manglende investeringer i jernbane (VG).
Jeg blir helt matt når lederen i Transportkomiteen, KrFs Knut Arild Hareide mener det er manglende konkurranse som er problemet for NSB (VG). Problemet er manglende investeringer gjennom flere tiår! Du kan ikke konkurrere deg vekk fra dårlige togsett, elendig skinnegang og ustabile signalsystemer, når du attpåtil nekter virksomheten som har ansvaret for dette å ta opp lån for å utbedre infrastrukturproblemer. Stortinget må slutte å snakke seg bort fra virkeligheten. Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland hadde også noen poenger da han snakket om dette i august ifjor: Ueland raser mot sen togutbygging
Litt mer penger - etterhvert
På det tidspunktet jeg snakket om mord, lå investeringene på omlag 1,5 mrd kroner i året. Vi var flere som var bekymret og heldigvis endte det opp med et forlik i Stortinget i juni 2005, der man igjen begynte å bruke mer penger på jernbanen. Den rødgrønne regjeringen vant valget i 2005, og resultatet ble at investeringene ble økt fra 1,5 til 2,5 mrd per år. Fortsatt alt for lite, men riktig vei.
I juni 2009, fikk vi en ny vekst i investeringene fra 2,5 til 5 mrd per år, og nå begynner det å ligne på noe, selv om pengene stort sett skal gå til å byforstørre Oslo gjennom Intercitytriangelet, som gjør området fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden til et større byområde. Slik sett sentraliseres Norge enda mer gjennom jernbanepolitikken.
Men fortsatt er det slik at utbyggingen av en mer moderne jernbane, og innkjøp av togmateriell som holder mål, tar for lang tid. Investeringene og byggingen må gjøres tidlig, og så må det mer penger inn, slik at det ikke bare er Oslo som får vokse, men at vi får en balansert utvikling med vekst rundt de andre større byene i Norge, også.
Jeg har lenge ivret for at Jernbaneverket må få ta opp rentefrie lån hos Staten, slik at de kan investere og bygge tidlig i Transportplanperiodene, og forrente investeringen gjennom økte inntekter fra NSB som holder rutene, kjører fortere og får flere passasjerer utover perioden.
I Sverige gjør de det slik gjennom Riksgäldstyrelsen. Dette er en mer effektiv måte å bygge ut jernbanen på.
Lyntog?
Selv har jeg tidligere sagt at jeg ikke har tiltro til at landets nasjonalforsamling evner å prioritere lyntog (tog som kjører over 300 km/t), før de har bevist at de er i stand til å investere nok og fornuftig i dagens jernbane.
Investering i lyntog kommer alene til å koste omlag 20 mrd kroner i året - i tillegg til dagens nivå på 5 mrd (totalt er nivået for veg+farleder+jernbane=12,7 mrd/år), samt at driftskostnadene kommer til å gå opp. Jeg skjønner det er fristende å snakke om lyntoget, framfor å ta vare på dagens altfor dårlige jernbane, men det er en unnaluring.
Trønderbanen
Trøndelag ba om 140 mill ekstra pr år for å elektrifisere Trønderbanen. Undersøkelser viser at med det kunne vi ha doblet antallet reisende fra 1,3-2,5 millioner reisende/år, men det evnet ikke Stortinget å prioritere. Derfor er jeg i sterk tvil om de greier å prioritere +20 mrd innen en ramme på 12,7 mrd til lyntog om fire år. Jeg vil heller ha virkelige penger til en virkelig Trønderbane, slik at NSB slipper å kjøpe nye Diesel-lokomotiv, men kan kjøpe og kjøre elektriske tog, når de må fornye togsettene på Trønderbanen om få år.
Se mer om lyntog her: Lyntog
Kommentarer
Bra om vi kan få til elektrifiering av Trønderbanen. Men at man bygger tunnel gjennom Gjevingåsen uten dobbelspor synes jeg er helt bortkastet. Då hadde det vært bedre å bruke midlene til å lage flere og bedre møteplasser.
Med dobbelspor hadde vi hatt muligheten for å etablere en flytoget light. Det hadde redusert biltrafikken en god del. Da hadde også busselskapene kunnet krangle i fred - nesten uten passasjerere.
Tunnel for et spor kommer til å bli et monument over kortsiktig tenking.
Vi trenger likevel flere krysningsspor, men det er fortsatt billigere å bygge krysningsspor utenfor fjellet, enn inne i fjellet. Derfor må vi la politikk være det muliges kunst på Trønderbanen og heller prioritere de smulene vi får til å bygge krysningssporene i friluft, samt elektrifisere.
Det er jo åpenbart.
(Men visst jeg vet at det behøvdes stein til rullebanen på Værnes.
Dobbelspor hadde vært saken. Nå blir forbedringen marginell sammenlignet med kostnaden.
Men mitt hovedpoeng er fortsatt at du hadde et godt innlegg om mange desenniers manglende jernbanesatsing.
Og som namdaling sitter jeg ennå dypt skuffet over mangelen på togtilbud mellom Trondheim og Grong. Delprivatisering har ikke akkurat bidratt til noe bedret tilbud i så henseende.
Men det er faktum at man faktisk har hatt gode erfaringer fra å konkuranseutsette Gjøvikbanen. NSB vant selv anbudet. Mange av dine partifeller kan bekrefte dette, blant annet Ole-Erik Yrvin fra Nittedal.
Jeg skjønner at du tross alt har et håp, i og med investeringene som er vedtatt. Det jeg ikke skjønner er hva du mener med at pengene stort sett går til det han kaller "å byforstørre" Oslo? Jeg tror ikke det er så mange som opplever det slik i Akershus.
jeg vet ikke hva jeg skal si om tog å miljø, men jeg er fødd i 1963 å da jobba min far i Oslo å reiste "opp å ne me tåg". Det tok 8 tima si hainn, men i dag te d jo mellom 9 å n (n betyr uendelig om du ikke vet d). Forstår ikke kaffer du domme d ut så jævli me sentralmyndihætainn??? Truidd du va vættu å ikke hellt sprænnktt. :-(
Selv om jeg er enig med deg i det jeg oppfatter som hovedbudskapet i innlegget ditt, kan jeg ikke støtte deg i å rakke ned på det du kaller sentralisering gjennom jernbanepolitikk.
Det er gode grunner til å satse spesielt hardt på det såkalte Intercitytriangelet. Én viktig grunn er naturligvis at det bor mye folk her, noe som betyr mange togpassasjerer.
Imidlertid vil ei forbedring av jernbanen i dette området få positive konsekvenser for reisende over store deler av landet, i hvert fall fra Trondheim og sørover. Strekninga Asker-Oslo er såvidt jeg kan huske landets mest forsinka jernbanestrekning reint statistisk, og Oslo-Ski er en annen trang flaskehals.
Forsinkelser i dette området får uungåelig konsekvenser for både lokal- og regiontog fra Trondheim til Stavanger. Ei kraftig opprustning av dette området vil derfor føre til bedre flyt og færre forsinkelser over store deler av landet, og jeg synes derfor det er helt på sin plass å prioritere Intercity-triangelet
Ser ut som om media har inngått avtale med poliktikerne og ikke skrive om dette, når var det sist gang det var en artikkel om nasjonal transportplan og utviklingen/fremgangen der?
Men tror nok den våte drøm om lyntog i Norge bare blir med drømmene. Vårt land er kun fjell og daler, blir nok år med sprengning`og brulegging før sviller for noe slikt kan legges, blir nok litt for mye inngripen i naturen det der... Men rakere tog er det dog muligheter for.
Lykke til videre!
Det kan også legges til at når at de også stjal materiell fra NSB når de privatiserte GB, de gikk inn i togparken til NSB som allerede da slet med lite tog og plukket ut de 9 beste settene sende de til Danmark og pusset de opp. Hvorfor har de aldri gjort det for NSB.
Så kansje du bør sette deg inn i saken får du utaler deg om hvor godt eksempel GB er for privatisering.