Gå til hovedinnhold

Beretningen om et varslet mord...

For noen år siden kalte jeg satsingen på norsk jernbane for "Beretningen om et varslet mord". Det var i forbindelse med at vi var flere som mente satsingen på nye investeringer i jernbane var så svak, at om ikke Stortinget våknet opp, så ville jernbanen bli hengende så langt etter andre transportmidler, at den ville dø ut i konkurransen.

All elendigheten som vi nå ser i NSB, har nasjonale politikere - fra alle partier - de siste 20-30 åra, ansvaret for. Tog som stopper når det snør, signalanlegg som bryter sammen og jernbanesviller som ryker osv, er resultater av manglende investeringer i jernbane (VG).

Jeg blir helt matt når lederen i Transportkomiteen, KrFs Knut Arild Hareide mener det er manglende konkurranse som er problemet for NSB (VG). Problemet er manglende investeringer gjennom flere tiår! Du kan ikke konkurrere deg vekk fra dårlige togsett, elendig skinnegang og ustabile signalsystemer, når du attpåtil nekter virksomheten som har ansvaret for dette å ta opp lån for å utbedre infrastrukturproblemer. Stortinget må slutte å snakke seg bort fra virkeligheten. Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland hadde også noen poenger da han snakket om dette i august ifjor: Ueland raser mot sen togutbygging

Litt mer penger - etterhvert
På det tidspunktet jeg snakket om mord, lå investeringene på omlag 1,5 mrd kroner i året. Vi var flere som var bekymret og heldigvis endte det opp med et forlik i Stortinget i juni 2005, der man igjen begynte å bruke mer penger på jernbanen. Den rødgrønne regjeringen vant valget i 2005, og resultatet ble at investeringene ble økt fra 1,5 til 2,5 mrd per år. Fortsatt alt for lite, men riktig vei.

I juni 2009, fikk vi en ny vekst i investeringene fra 2,5 til 5 mrd per år, og nå begynner det å ligne på noe, selv om pengene stort sett skal gå til å byforstørre Oslo gjennom Intercitytriangelet, som gjør området fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden til et større byområde. Slik sett sentraliseres Norge enda mer gjennom jernbanepolitikken.

Men fortsatt er det slik at utbyggingen av en mer moderne jernbane, og innkjøp av togmateriell som holder mål, tar for lang tid. Investeringene og byggingen må gjøres tidlig, og så må det mer penger inn, slik at det ikke bare er Oslo som får vokse, men at vi får en balansert utvikling med vekst rundt de andre større byene i Norge, også.

Jeg har lenge ivret for at Jernbaneverket må få ta opp rentefrie lån hos Staten, slik at de kan investere og bygge tidlig i Transportplanperiodene, og forrente investeringen gjennom økte inntekter fra NSB som holder rutene, kjører fortere og får flere passasjerer utover perioden.

I Sverige gjør de det slik gjennom Riksgäldstyrelsen. Dette er en mer effektiv måte å bygge ut jernbanen på.

Lyntog?
Selv har jeg tidligere sagt at jeg ikke har tiltro til at landets nasjonalforsamling evner å prioritere lyntog (tog som kjører over 300 km/t), før de har bevist at de er i stand til å investere nok og fornuftig i dagens jernbane.

Investering i lyntog kommer alene til å koste omlag 20 mrd kroner i året - i tillegg til dagens nivå på 5 mrd (totalt er nivået for veg+farleder+jernbane=12,7 mrd/år), samt at driftskostnadene kommer til å gå opp. Jeg skjønner det er fristende å snakke om lyntoget, framfor å ta vare på dagens altfor dårlige jernbane, men det er en unnaluring.

Trønderbanen
Trøndelag ba om 140 mill ekstra pr år for å elektrifisere Trønderbanen. Undersøkelser viser at med det kunne vi ha doblet antallet reisende fra 1,3-2,5 millioner reisende/år, men det evnet ikke Stortinget å prioritere. Derfor er jeg i sterk tvil om de greier å prioritere +20 mrd innen en ramme på 12,7 mrd til lyntog om fire år. Jeg vil heller ha virkelige penger til en virkelig Trønderbane, slik at NSB slipper å kjøpe nye Diesel-lokomotiv, men kan kjøpe og kjøre elektriske tog, når de må fornye togsettene på Trønderbanen om få år.

Se mer om lyntog her: Lyntog

Saken ruller videre i VG, ser jeg...

Kommentarer

Anonym sa…
Helt enig Tore O. Det er det som er kjernen at jernbanen er skyvd under et teppe og sulteforet i 20-30 år.Nå ser vi resultatet...
Iwar Arnstad sa…
Meget godt skrevet. Her har alle partier og regjeringer et ansvar. Selv om jeg er skeptisk til sentraliseringen så mener jeg likevel at det er riktig med togsatsingene på Østlandet. Det behøves for å sivilisere området.

Bra om vi kan få til elektrifiering av Trønderbanen. Men at man bygger tunnel gjennom Gjevingåsen uten dobbelspor synes jeg er helt bortkastet. Då hadde det vært bedre å bruke midlene til å lage flere og bedre møteplasser.

Med dobbelspor hadde vi hatt muligheten for å etablere en flytoget light. Det hadde redusert biltrafikken en god del. Da hadde også busselskapene kunnet krangle i fred - nesten uten passasjerere.

Tunnel for et spor kommer til å bli et monument over kortsiktig tenking.
Iwar, Gevingåsen øker kapasiteten, så det er ikke bortkastet. Når det brukes så lite penger på jernbane, var alternativet å ikke bygge Gevingåsen, og da ville vi ikke kunnet øke kapasiteten.
Vi trenger likevel flere krysningsspor, men det er fortsatt billigere å bygge krysningsspor utenfor fjellet, enn inne i fjellet. Derfor må vi la politikk være det muliges kunst på Trønderbanen og heller prioritere de smulene vi får til å bygge krysningssporene i friluft, samt elektrifisere.
Iwar Arnstad sa…
Du tror ikke at det hadde gått å få mer kapasitetsøkning for pengene gjennom å bruke de andre plasser enn i Gjevingåsen?

Det er jo åpenbart.

(Men visst jeg vet at det behøvdes stein til rullebanen på Værnes.

Dobbelspor hadde vært saken. Nå blir forbedringen marginell sammenlignet med kostnaden.

Men mitt hovedpoeng er fortsatt at du hadde et godt innlegg om mange desenniers manglende jernbanesatsing.
Frode sa…
Helt enig! Merkelig at man skal huske det å ta tog som mye mer givende for 15-20 år siden enn i 2010.

Og som namdaling sitter jeg ennå dypt skuffet over mangelen på togtilbud mellom Trondheim og Grong. Delprivatisering har ikke akkurat bidratt til noe bedret tilbud i så henseende.
Enig med deg at man ikke kan ikke konkurrere deg vekk fra dårlige togsett, elendig skinnegang og ustabile signalsystemer.

Men det er faktum at man faktisk har hatt gode erfaringer fra å konkuranseutsette Gjøvikbanen. NSB vant selv anbudet. Mange av dine partifeller kan bekrefte dette, blant annet Ole-Erik Yrvin fra Nittedal.

Jeg skjønner at du tross alt har et håp, i og med investeringene som er vedtatt. Det jeg ikke skjønner er hva du mener med at pengene stort sett går til det han kaller "å byforstørre" Oslo? Jeg tror ikke det er så mange som opplever det slik i Akershus.
Anonym sa…
At folk strømmer fra hele landet inn til Oslo, bidrar til økt press på hele regionen, kan like det eller ikke. Jernbane burde bygges ut også der det er behov for det. Elendigheten har vart lenge nok. På tide å investere i fornuftig infrastruktur i dette landet her. Trondheim, Bergen, Stavanger, København, Stockholm. Det er nok å bruke penger på. Elendigheten gjelder hele fjøla, hjelper ikke å klage på enkeltprioriteringer, når det er totaliteten som ikke er på plass. Tipper det trengs tiår med store midler for å rette opp dette her. Kan jo begynne å bruke oljeoverskuddet på noe fornuftig til en forandring.
Unknown sa…
Hei Tore,

jeg vet ikke hva jeg skal si om tog å miljø, men jeg er fødd i 1963 å da jobba min far i Oslo å reiste "opp å ne me tåg". Det tok 8 tima si hainn, men i dag te d jo mellom 9 å n (n betyr uendelig om du ikke vet d). Forstår ikke kaffer du domme d ut så jævli me sentralmyndihætainn??? Truidd du va vættu å ikke hellt sprænnktt. :-(
Anonym sa…
Jeg er enig med deg i svært mye her, ToreO, ikke minst i at konkurranse neppe er noen vidundermedisin for norsk jernbane. Da har jeg mye større tru på rentefrie statlige lån og/eller andre finansieringsmetoder som gir NSB og Jernbaneverket muligheten til å tenke mer langsiktig og ikke måtte bygge ut klattvis på grunn av usikker økonomi.

Selv om jeg er enig med deg i det jeg oppfatter som hovedbudskapet i innlegget ditt, kan jeg ikke støtte deg i å rakke ned på det du kaller sentralisering gjennom jernbanepolitikk.

Det er gode grunner til å satse spesielt hardt på det såkalte Intercitytriangelet. Én viktig grunn er naturligvis at det bor mye folk her, noe som betyr mange togpassasjerer.

Imidlertid vil ei forbedring av jernbanen i dette området få positive konsekvenser for reisende over store deler av landet, i hvert fall fra Trondheim og sørover. Strekninga Asker-Oslo er såvidt jeg kan huske landets mest forsinka jernbanestrekning reint statistisk, og Oslo-Ski er en annen trang flaskehals.

Forsinkelser i dette området får uungåelig konsekvenser for både lokal- og regiontog fra Trondheim til Stavanger. Ei kraftig opprustning av dette området vil derfor føre til bedre flyt og færre forsinkelser over store deler av landet, og jeg synes derfor det er helt på sin plass å prioritere Intercity-triangelet
Anonym sa…
Hei Tore, bra innlegg.

Ser ut som om media har inngått avtale med poliktikerne og ikke skrive om dette, når var det sist gang det var en artikkel om nasjonal transportplan og utviklingen/fremgangen der?

Men tror nok den våte drøm om lyntog i Norge bare blir med drømmene. Vårt land er kun fjell og daler, blir nok år med sprengning`og brulegging før sviller for noe slikt kan legges, blir nok litt for mye inngripen i naturen det der... Men rakere tog er det dog muligheter for.

Lykke til videre!
Anonym sa…
Når er det slik Lars B. Salvesen at Gjøvikbanen har siden starten ikke klart seg på egenhånd de har hele tiden fått støtter fra moderselskapet dvs NSB Drift både økonmisk og i form av personell og materiell. NSB har flere ganger måttet leie ut sitt personell til Gjøvikbanen bland annet iforbindelse med ferie avvikling i Gjøvikbanen og som oftes på bekostning av NSB sin egen produksjon. Så det dummeste NSB noensinne har gjot var å legge inn anbudet. For nå blir jo Gjøvikbanen brukt prakeksemplet på hvor bra privatisering er. Hadde noe annet selskap vunnet annbudet så hadde de vært konkurs for lenge siden. Og det er egentlig skremmende at du som politiker faktisk ikke vet dette og likhet med alle politikere som bruker Gjøvikbanen som et prakt eksempel for privatisering.
Det kan også legges til at når at de også stjal materiell fra NSB når de privatiserte GB, de gikk inn i togparken til NSB som allerede da slet med lite tog og plukket ut de 9 beste settene sende de til Danmark og pusset de opp. Hvorfor har de aldri gjort det for NSB.
Så kansje du bør sette deg inn i saken får du utaler deg om hvor godt eksempel GB er for privatisering.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .