Gå til hovedinnhold

My point exactly!

Den rødgrønne regjeringen har faktisk bevilget mer til veg og jernbane enn den lovet under valgkampen i 2005, og langt mer enn den FrP-støttede Høyre-regjeringen Bondevik II.

I motsetning til de foregående regjeringene har samferdselsløftet blitt holdt. Likevel får vi slike oppslag om ytterligere kutt til vegbygging i Dagbladet. Der står det blant annet:

- Dette skyldes i hovedsak at økningen i budsjettene til Statens vegvesen gjennom revidert nasjonalbudsjett og neste års statsbudsjett ikke blir store nok til å holde tritt med prisstigningen i anleggssektoren.

Dette faktisk til tross for at bevilgningene faktisk er høyere enn lovet. Hvorfor blir det slik? Jo, fordi at kostnadsveksten drevet fram i den private delen av norsk økonomi spiser opp de offentlige bevilgningene, slik at vi får mindre igjen for pengene. Resultatet? Flere bomavgifter og mindre vegbygging.

Løsningen? Mer oljepenger? Niks! Fordi konkurransekraften i den private delen av økonomien er så stor at om vi pøser mer penger inn fra oljeformuen, vil bare de private aktørene som konkurrerer om entreprenørene og arbeidskrafta fortsette å by over og dermed forsterke prisspiralen (og faktisk i tillegg øke presset på renta...).

Svaret er etter min mening opplagt om vi ønsker flere og bedre fellesskapsløsninger; Vi må omfordele mellom privat og offentlig rikdom. Da må det faktisk inndras privat kjøpekraft. Det monner bittelitt å innføre flere bomavgifter, men det er usosialt å kun basere seg på det, samtidig som det som virkelig monner er å øke skattene - også for midlere inntekter. Slik det er idag, nekter det nasjonale establishment - fra de fleste partier - å ta dette innover seg. Derfor stiger renta mens en eventyrlig vekst i offentlige budsjetter til veg og kommuner (selv om den er betydelig mindre enn veksten i den private delen av økonomien) spises opp av høyere rente og i konkurranse med den private delen av økonomien om arbeidskraft.

Og selv om renteutviklingen er påvirket av internasjonale sammenhenger, risikerer vi at den enorme veksten i den private delen av norsk økonomi gir oss et særnorsk høyt rentenivå, evt at vi må kutte i enda flere offentlige vegprosjekter og kommunal velferd for å kjøle norsk økonomi.

Ifjor vokste det private konsum med 57 mrd kroner (6,4 %), mens det offentlige konsumet sin vekst var på 13,9 mrd kroner (3,2 %). Sistnevnte historisk høyt, men fortsatt ikke i nærheten av den private delen av økonomien, som står for mellom 75 og 80 prosent av konsumveksten. (Tabell med tall nederst på siden hos: Finansdepartementet - Hovedtall for norsk økonomi).

Skrekkscenarioet er at dette fratar regjeringen så mye handlekraft at vi får en FrP-dominert Høyre-regjering fra neste år. De vil fullstendig undergrave en sterkere satsing på oppgaver vi gjør i fellesskap som den offentlige skolen, eldreomsorgen og helsetjenestene. Vi vil få flere kommersielle privatskoler, omsorgbutikker og helsefabrikker. De to siste årene de styrte Norge var årlig vekst i fellesskapsbudsjettene under en fjerdedel av veksten i den private delen av økonomien (sjekk tabellen: http://www.ssb.no/nr/tab-01.html).

Har blogga om saken også: Skatt eller høyere rente


Få tilsendt oppdateringer fra denne bloggen, ved å trykke; her.

Kommentarer

Unknown sa…
Gutten har et poeng...
Anonym sa…
Kan de lave rentene og den løse kredittgivningen ha hatt noe å si - og har den løse pengepolitikken vært nødvendig for å opprettholde den økonomiske aktiviteten? Hvis ikke den har hatt betydning, og ikka har vært nødvendig, er det blant annet toskeskap som har ført oss inn i dagens situasjon!

Først lager man en lånefest uten sidestykke, og så argumenteres det med at det private forbruket har økt mer enn det offentlige. Det er - til orientering - naturlig at det private forbruket øker når folk flest får kastet lån etter seg.

Finnes det andre offentlige oppgaver som er mindre strategiske, som kunne vært fjernet før man strammet inn på veiene? Finnes det offentlig ansatte papirflyttere som verdens strengt tatt er bedre tjent uten? I tilfelle er nedskjæringene på veiene skandaløse.

Er det egentlig fornuftig at man f.eks. bruker penger på å bremse tilflyttingen til distriktene med opprettholdelse og håndheveing av bo- og driveplikt?

Du fremstiller regjeringen som et høyeffektivt team som allerede har gjennomført alle tenkelige tiltak - og som derfor ikke trenger å tenke alternativt. Det er intet å hente. PUNKTUM. Alle mindre smertefulle tiltak ER gjennomført. Hvilken selvtillit eller arroganse - alt etter som.

Hvilken bedrift ville kunne overlevd med samme filosofi?

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...