Gå til hovedinnhold

Fra Samuel Morse til "Nusse" og Nettby

Morgenkåseriet mitt på NRK P2 fredag 11. juli 2008 (hør det her).


For om lag 150 år siden stod det en amerikansk portrettmaler ved navn Samuel Morse i Washington og jobbet med et portrett av General Lafayette. Samtidig ble hans kone og store kjærlighet, som var hjemme – flere dagsreiser unna – alvorlig syk og døde etter et tids sykeleie. Alt dette uten at Morse selv fikk beskjeden før det var for sent.

Grepet av sorg startet Morse på arbeidet med å finne en metode å kommunisere på som opphevet avstanden i tid og rom, slik at ingen lenger skulle måtte oppleve å være adskilt når man trenger det som mest.

Resultatet ble at han fant opp telegrafen. Små elektriske impulser som med en bestemt kode bærer budskapet milevis av sted umiddelbart.

Og Morse-koden har vært i bruk som kommunikasjonssystem til sjøs helt opp til vår tid. I Frankrike avskaffa de systemet 1. februar 1997 med ordene: ”Kaller alle – dette er siste rop før evig stillhet…”

Men det har ikke blitt stille. For med telegrafen la Samuel Morse grunnlaget for den elektroniske kommunikasjonsrevolusjonen. Mikrochipen – eller den lille hjernen i datamaskinen – finnes i stadig flere duppeditter og funksjonaliteter. Bilene våre er fulle av den. Det samme er kjøleskapene, klokkene, komfyrene, TVene, mobiltelefonene og varmeovnene. Og regnekraften og hastigheten fordobles fortsatt nesten hvert år.

På 50-tallet hadde NTH i Trondheim en av verdens sterkeste regnemaskiner – ”Nusse”. Det fylte et svært rom og det var matematikere som mente den var så mektig at den kunne løse alle regneoperasjoner man hadde behov for – i uoverskuelig framtid. I dag vet vi at regnekraften i Nusse tilsvarer regnekraften til microchipen i et syngende julekort…

Dagens tenåringer er de mest kommunikative noensinne. Ingen har noensinne kommunisert mer enn dem. På MSN, Nettby, SMS og innimellom på telefon til foreldre som lurer på om de husker hvor de bor. De opererer i nettverk med over hundre navn på vennelistene sine.

Jeg var en sosial sjel i oppveksten min på åttitallet, men jeg hadde ikke brøkdelen av den kontaktkretsen selv de mest beskjedne ungdommene har i dag. Det finnes etter hvert knapt en 10 åring uten mobiltelefon i Norge.

Faktisk har jeg problemer med å forstå hvordan mine foreldre kunne holde styr på meg uten mobiltelefon da jeg vokste opp. Faren min hadde mobil gjennom jobben, skjønt mobil. Den var vel mer slepbar.

For noen uker siden virka ikke mobilen til 16 åringen i huset, mens 14 åringen hadde fått sin inndratt på skolen. Det er litt flaut å innrømme, men vi voksne kunne kjenne en slags fortvilelse. Plutselig har vi blitt helt avhengige av disse duppedingsene i hverdagen. På samme måte som heisene forandret husene, bilene byene og p-pillene bidro til å frigjøre kvinnene, endrer nå de digitale duppedingsene måten vi organiserer våre sosiale liv på.

Så kanskje bør vi spørre hva informasjonsflommen og vår alltidige tilstedeværelse gjør med oss? Jeg tror alle inntrykkene fra alle kanalene øker behovet for tilhørighet og identitet. Målt opp imot alle inntrykkene som overstrømmer oss, øker behovet for å finne noe bestandig. Noe varig. Noe å klamre seg fast til, mens alle forstyrrende invasjoner fra overalt kjemper om oppmerksomheten vår. Kanskje er stillhet blitt vårt knappeste gode?

Og kanskje er det nettopp dette som gjør det moderne mennesket så urolig at det er blitt umulig å sitte stille?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...