Gå til hovedinnhold

Johan Bojer videregående skole


3. juli er det 60 år siden forfatteren Johan Bojer døde 87 år gammel på Oppdal på vei hjem etter sitt årvisse besøk i Rissa.

Bak seg hadde han et massivt forfatterskap med leserskare i en rekke land. Ikke minst står kystromanen «Den siste viking» som en bauta om kystfiskerne og torsken. 

Derfor er det så inderlig bra at Fylkestinget i Trøndelag, nå samlet på Oppdal, med overveldende flertall vedtok at det nye navnet på den nye videregående skolen vi skal bygge i Indre Fosen, blir Johan Bojer videregående skole.

I Rissa ligger museet Kystens Arv med båtbyggeri. Der bygges fremdeles klinkbygde båter med råseil, slik vikingene gjorde da Norge og Danmark dominerte Nord-Europa med uovertruffen skipsteknologi. Åfjordbåten er ivaretatt og bygges fremdeles på museet. Fra Kystens Arv kan du se over til Ladehammeren, hvor visstnok båtbyggeriet som bygde Ormen Lange i sin tid lå. Slik bindes tidlig vikinghistorie sammen med den siste viking - Lofotfiskeren.


Avdøde Fylkesmann Jørn Krog var en havets mann, tross sin oppvekst på Røros. Han var departementsråd i Fiskeridepartementet før han ble Fylkesmann i Sør-Trøndelag. Jørn var opptatt av kystkulturens plass i den nasjonale bevisstheten, og mange var svært takknemlige for kronikken Jørn skrev om hvordan kysten ble utelatt som symbolbærer i nasjonsbyggingen og senere i læreplanverkene. Det ble stabburene, ikke naustene som ble satt opp på Folkemuseene. Mange kystfolk ble stolte og takknemlige over at Jørn løftet fram denne delen av vår kultur. For meg er vedtaket idag også et minne om Jørn og kystfolket.

Så er det moro at barnebarnet til Johan Bojer, Jan Bojer Vindheim, også fikk være med på navnevalget her på Oppdal idag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...