Gå til hovedinnhold

E39 prosjektet bør lære av Nye Namsos og Trøndelag

Et av konseptene som konkurrerer om å bli framtidens hurtigbåt

VG omtaler idag en rapport der de advarer mot de løsningene som er valgt på gigantprosjektet «Fergefri E39». Kostnadene på prosjektet har eksplodert fra 150 mrd da Marit Arnstad som Samferdselsminister la fram prosjektet i Nasjonal Transportplan i 2013, til gigantiske 400 mrd kroner nå. Saken er omtalt i VG: 

Sammen med Nye Namsos kommune har Trøndelag fylkeskommune satt igang en innovativ anskaffelse for å knytte Jøa til fastlandet 24/7. Prosjektet er teknologinøytralt, og etterspør også løsninger som ikke finnes pr idag, om det viser seg å løse oppdraget om Jøa t´land 24/7. Vi avviser ikke bru, men det må i så fall være til en kostnad som gjør det mulig å realisere brua. Kostnadene vi har fått med en tradisjonell bru, er ikke det. Det betyr at vi er åpen for ulike løsninger, også autonome ferger, eller noe vi ikke har tenkt på.

Dette stimulerer både norsk næringsliv og forskning. 


Vi har erfaring med slikt på både et gjennomført anbud for ferger i Trondheimfjorden som nå går 80 prosent på strøm, og som både skapte ny ladeteknologi, men som også gjorde at det verdenssomspennende selskapet Siemens etablerte ny batterifabrikk i Trondheim. Nå har vi ute en hurtigbåtkonkurranse som avslører vinneren i september. Der er kravene at båtene skal gå minst like fort som idag, bruke halvparten av energien og være utslippsfrie. Slike løsninger finnes ikke i verden idag og norsk næringsliv er verdensledende, så dette er spennende. Om vi lykkes, kan vi få ned både utslippene og kostnadene ved å kjøre hurtigbåt så mye at det kan revolusjonere persontransporten på kysten med hyppigere avganger og flere anløpssteder.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...