Gå til hovedinnhold

Trondheim-Berlin-Paris-Barcelona

I en minileder i Adresseavisen torsdag 1. september vies mitt engasjement for flere internasjonale direkteflyruter til og fra Værnes oppmerksomhet.
Adresseavisen viser til at det er flyselskapene og markedet som bestemmer hvor flyene skal gå, og antyder at dette er noe en fylkesordfører ikke bør legge seg borti.


For et par år siden be Luftfartsforum Trondheim Lufthavn Værnes etablert. Det ble etablert på initiativ av Trøndelagsrådet og består av medlemmer fra fylkeskommunene i Trøndelag, næringslivet og Avinor. Luftfartsforumet har brukt tiden godt og etablert tett dialog med flyselskapene og andre aktører i bransjen for å sikre videre utvikling på Værnes. Et av hovedmålene er flere direkteflyruter både nasjonalt og internasjonalt. Det er blant annet takket være et systematisk påvirkningsarbeid fra Luftfartsforumet at Avinor nå bygger ut Værnes for 800 millioner kroner med kapasitet til 5 millioner flypassasjerer.

Som fylkesordfører er jeg opptatt av at både private og næringslivet i regionen får et best mulig flytilbud ved Værnes. Derfor har jeg også deltatt i flere møter med flyselskaper for å fortelle om en region i vekst og utvikling. Senest i juni møtte jeg representanter fra Lufthansa som planlegger en utvidelse av sin flyrute mellom Værnes og Frankfurt. En flyrute som er svært viktig for trøndersk nærings- og reiseliv. Lufthansa var på besøk for å lære seg regionen bedre å kjenne før de fattet sin beslutning. Etter hva jeg forstår var Lufthansa svært imponert over det de så og hørte i møte med politikere og representanter for Trøndersk nærings- og reiseliv. De er nå i ferd med å konkludere på at flyruten skal videreutvikles med flere avganger.

Det er ikke slik at beslutninger fattes i et vakuum i de innerste kontorer verken hos flyselskaper, Avinor eller for den saks skyld i fylkeskommunen. De fleste beslutninger kommer som en følge av prosesser og dialog mellom mange aktører. Som fylkesordfører kan jeg påvirke dialogen og prosessen for at beslutningene skal bli best mulig for Trøndelag.

Som fylkesordfører engasjerer jeg meg også kraftig for å bidra til å løse kraftkrisa i Midt-Norge. Energipolitikk er ikke definert som en fylkeskommunal oppgave. Mener Adresseavisen av den grunn at jeg ikke bør bry meg om kraftkrisa? Eller for den saks skyld; en rettferdig fordeling av helsebudsjettene til St. Olavs Hospital? Som fylkesordfører er jeg også ombud for Sør-Trøndelag og har en klar forpliktelse til å forsvare interesse til innbyggerne og næringslivet i fylket.

Derfor engasjerer jeg meg også for at flytilbudet til og fra Værnes skal bli bedre. I Adresseavisens hovedleder i samme avis blir det pekt på at; ”Vestlendinger har mange ganger vist seg meget effektive når de står sammen”. Det gjelder innen luftfarten også. Vestlendinger har vært meget dyktige til å argumentere for sine behov når det gjelder flyruter både til og fra Bergen og Stavanger. Flinkere enn oss. I dag har Stavanger 40 destinasjoner til utlandet mens Bergen har 46. Trondheim har 23. Det vil si at det fra Flesland går dobbelt så mange direkte flyruter til utlandet sammenlignet med Værnes.

Det jobber vi for å endre på. Næringslivet i hele Trøndelag og Midt-Norge blir stadig mer internasjonalt. Private reiser mer, og trøndersk reiseliv legger til rette for at turister fra Tyskland og andre deler av Europa lettere skal kunne komme seg til historiske, hemningsløse, eventyrlige og kreative Trøndelag.

Da trenger vi flyrute til Berlin slik trøndersk næringsliv og reiseliv etterspør. Og til Paris, Barcelona og andre europeiske storbyer.

”Det finnes grenser for hva selv en turbo som Sandvik kan få til alene”, fastslår Adresseavisen i sin lederartikkel. Sant nok. Men i samspill med flyselskapene, markedet, et meget aktivt Luftfartsforum og engasjerte politikere fra begge trøndelagsfylkene jobber vi nå meget godt for å styrke flytilbudet til og fra Værnes.

En jobb som ville blitt enklere med drahjelp fra regionens store dagsavis.

Kommentarer

Turid U. sa…
Takk for at du er en sånn "turbo", Tore O.! Og takk for at du stiller til valg igjen! Da er det vår jobb som velgere å sørge for at du fortsetter som vår fylkesordfører.
Anonym sa…
Dette er fullstendig skivebom fra Adressa.

Flyselskap (som alle andre bedrifter) har selvfølgelig behov for innspill fra sine kunder. Det kan være noen tilfeller hvor selskapene har god oversikt (f.eks. Norwegian og SAS?), mens i mange andre tilfeller har de naturligvis begrenset oversikt (AirBerlin, Lufthansa etc.?).

Da er det helt nødvendig at noen gjør de oppmerksomme på markedspotensialet og bidrar med innspill og informasjon som bedriftene ikke selv har forutsetninger til å innhente.

Tore: Stå på - fortsett den gode jobben med å få flere utenlandsruter!

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...