Gå til hovedinnhold

Mobilregning på 15.000,- Norge må si stopp!

Det koster skjorta å bruke smartphone eller internett i utlandet. I VG ser vi ei som måtte betale 15 tusen for å laste ei lydbok. Lite smart, smen lell.

Det er helt unødvendig. Teleselskapene bruker dette som ei melkeku, for prisen reflekterer ikke reelle kostnader for selskapene. Men de bruker hverandre for å holde prisen høy.

Norge bør gå foran å forby norske teleselskaper å operere med slike fantasipriser ved roaming i Norge. Da kan vi med større autoritet kreve å få avskaffet prisvanviddet internasjonalt. Riktignok vil norske teleselskaper få en midlertidig konkurranseulempe, men Norge er et lite land, og selskapene tjener fett nok på våre mobilvaner allerede, så det tåler de.




- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Anonym sa…
Næh, det er f.eks helt gratis for mobilselskapene å bygge ut 3g-sender overalt...
Andre sa…
Men det er da også lov å tenke selv. Jeg mener en burde tenke seg om godt hvis en bruker mobilen til å laste ned ting i utlandet. De fleste nye telefoner har i dag mulighet for wifi- tilkobling.
Anonym sa…
Nettet er etablert og dekkes inn kostnadsmessig av normal innenlands bruk. Roaming står for en minimal andel av trafikken, likevel skal de kundene betale gjennom nesa.
Anonym sa…
Det er operatørene i utlandet som velger å kreve sinnsyke summer for roaming. Så NetCom har fått en kjemperegning fra de, som de nå sender videre til dette paret.

Når det er sagt, så ville Telenor ha slettet den regningen, det kan du stole på...
EU jobber allerede med å presse ned prisene her. Hadde det ikke vært for EU kunne det f.eks fremdeles vært 130 kr per megabyte. Tror ikke det hjelper mye om lille Norge gjør endringer, men EU får til noe :)
Anonym sa…
Det er en lite gjennomtenkt kommentar, skrevet i affekt. Operatøren i landet du besøker bestemmer prisen.

Teleoperatørene, i dette tilfellet Netcom, bør gjøre som Telenor og innføre beløpsgrenser og advarsler som man selv aktivt må inn å godkjenne.

Brukerene får takke seg selv om man da havner i uføret.
Anonym sa…
Løsningen er enkel, folk må bli mer bevisst hva de foretar seg. Dette stiller seg i samme rekke som å dra til himalaya uten forsikring og andre dumme saker folk gjør når de får puter sydd under armene og glemmer å ta ansvar for egne handlinger og liv.

Overnevnte er jo noe AP er meget glad i å støtte opp rundt. Ta fra vanlige borgere rettigheter i bytte mot å passe på de som ikke ønsker å ta ansvar for eget liv.

Å tro at bittelille norge har noe å si for utviklingen av mobilpriser er nok en smule optimistisk.

Alternativet er ekstremt enkelt. Kjøp simkort i ferielandet du befinner deg! Sette også evt en maksgrense på hvor mye man kan ringe for med automatisk sperre når denne brytes.

I tilleg vil konkurranse og fokus på prisene blandt forbrukere føre til raskere prisnedgang. Når folk ikke gidder bry seg så vil ingenting skje.
Anonym sa…
Finnes det enda folk som ikke vet det lønner seg å kjøpe lokalt sim kort når en er på ferie? Hallo! Ingen bruker vel sitt norske mobilabonnement i utlandet???
Anonym sa…
Skulle tro at de fleste som leser aviser vet dette nå.Hvert år er det en eller annen enfoldig sjel som får ei kjemperegning etter ferien.Har ikke folk data så de kan sjekke priser før de reiser?Synes de at det er teleselskapene sin plikt å holde styr på mobilbruken vår?Og nei til deg som skreiv det,Telenor hadde ikke slettet denne regninga.Til det finnes for mange som gjør slike ting som dette,og de må betale pengene videre til ferielandet.Har selv Telenor, og slår opp på nettet og leser priser hver gang jeg skal utenlands.
Thomas sa…
De fleste telefoner (inkl. iPhone) har jo en enkel sperre for roaming. Så får man benytte seg av trådløse nettverk istedenfor mobilnettet. Du får raskere overføring og det koster ingenting.

Hvis man absolutt må surfe facebook fra stranda så kan man kjøpe seg et lokalt kontantkort istedenfor.

Når det er sagt så må man for all del presse mobilselskapene til å slutte med galskapen, men inntil da kan vi jo la være å strø penger i lommene deres ihvertfall. Det gir jo bare insentiv til å fortsette.

Det beste ville være om alle mobilopperatørene ble enige om å kjøre all internasjonal trafikk over Internett (mulig de gjør det allerede), og sette maksprisen til lokalpris + hjemmepris. Da ville man f.eks betalt 1kr/MB til norsk teleselskap, og 2kr/MB til spansk teleselskap. Alle får pengene sine, og forbrukeren trenger ikke å leve resten av året på vann og brød.

Hilsen en tidligere ansatt ;)
Anonym sa…
Telenor ville slettes ikke avskrevet denne regninga, og det ville heller ingen andre som ikke driver som lekeoperatør. Om noe slikt slettes, er det kun for å få positiv mediaomtale i den konkrete saken - alle de med tilsvarende regninger som ikke syter høyt nok til å havne i media må pent betale for bruken sin.

Når det gjelder beløpsgrenser i utlandet, så innførte NetCom dette i april, to måneder før Telenor, så å kreve at "NetCom bør gjøre som Telenor" faller på sin egen urimelighet - her er det faktisk Telenor som atter en gang omsider gjør noe som NetCom allerede har gjort.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...