Gå til hovedinnhold

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd.

Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag.

Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget.

Potensiale i Trøndelag
Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling.

Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. Det kan gi en etterlengtet havn i vest for våre naboer, om en ny godsterminal kombineres med havn og blir et logistikknutepunkt for framtiden. Varetransportårene er belastet i aksen nord-sør også i Sverige.

Fortvilelse
Så i fortvilelse over manglende entusiasme blant norske rikspolitikere, og altfor lange prosesser, reiser altså undertegnede til Sverige for å søke hjelp. Vi har allerede sendt brev til den svenske ministeren med ansvar for järnvägen, og torsdag 17. juni er det den sosialdemokratiske delen av Trafikutskottet som besøkes sammen med partifeller fra Jämtland.

Kan hende blir dette et rop i mørket uten ønsket respons, men svenskene bygger jernbane raskt og effektivt, så kan hende kan de bidra med å få hengt opp ei kjøreledning fra Storlien til Trondheim innen 2015. Det kan jo tenkes at de til og med finner det fascinerende om de må hjelpe sin rike lillebror med dette lille, store løftet for å tette et pinlig hull i kommunikasjonen mellom oss naboland – The Missing Link (se bildet).

I Norge er planen å vente til etter 2019 en gang. Så langt fram rekker verken synet eller tålmodigheten min…

Kommentarer

Anonym sa…
Hei!

Hvor har du denne påstanden fra: "Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag."

Jobber med et prosjekt som kan være relevant.
Anonym sa…
Norsk samferdselspolitikk er en skam, og det er ditt parti ToreO som må ta mesteparten av skylden for det!(45 av de 65 siste årene med statsministeren) Det er Ap's kraftig økonomstyrte politikk som legger en brems på utviklingen av veier og jernbane her i landet takket være at de ikke ser annet enn økonomiske problemer her i landet. Og i tillegg setter en komplett udugelig person fra Sp i stolen som samferdselsminister.

De som må ta støyten for disse syndene er faktisk fremtidige generasjoner, som hvis de er heldige arver litt penger fra oljefondet (oljefondet kan faktisk være tomt etter en eventuell ny finanskrise), men dessverre arver en nedslitt infrastruktur. Dette vil gjøre det umulig for norsk industri og næringsliv å kunne konkurrere med utlandet den dagen vi ikke har oljepenger til å betale oss ut av problemene våres... Norge ligger tross alt i utkanten av Europa, ikke i sentrum. Tenk litt over over hvilke kjepper i hjulene Ap's tallknusere stikker i Norges fremtid!
Hei Anonym 1. Send meg ei mailadresse, så kan jeg sende deg info.
Anonym sa…
Bra tiltak! Men samtidig er det litt rart at nattoget fra Stockholm fortsatt stopper i Storlien. Hadde man kunne bruke et par minutter på å bytte til disellokomotiv ved grensen kunne nattoget gått helt til Trondheim.
Anonym sa…
Dvs nattoget går elektrisk til Storlien og fortsetter med diesellok inn til Norge.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...