Gå til hovedinnhold

Hva om drosjene vinner kollektivkampen?

Vi har hatt drosjeseminar i Trondheim idag.

Jeg tror at om 5-10 år så kan tankeeksperimentet mitt under være en realitet.



Verdens byer vokser og det blir trangere om plassen. I Trondheim tar bilene opp 1 million kvadratmeter når de står hjemme. I tillegg båndlegger de 3-4 millioner kvadratmeter med parkeringsplasser på steder de skal kjøre til. De belaster og sliter på vegnettet, likevel står de stille 95% av tiden.

I en verden hvor byene vokser, vil det ikke være plass til så mange biler. Det vil neppe være norske byer som driver utviklingen sterkest, men gigabyene rundt omkring i verden forøvrig. De løsningene som drives fram i de største byene, vil likevel komme hit.

En annen drivkraft er all kapitalen som bindes i biler som nesten ikke kjøres. Alle mineralene, metallene og teknologien som står ubrukt, er et stort ressursproblem og en enorm kunnskapssløsing.

Videre vil vi ha mer on-demand. Det gjelder også transport. Vi vil fortsatt ha kollektivtransport, men vi vil ha den til døra og vi vil kjøres til døra. Men få av oss er så rike eller i en posisjon hvor vi kan få oppleve det, med mindre det blir like billig å hentes hjemme som å gå til bussen. 

Uber er en App. Den er seks år gammel og verdsatt til 100 mrd dollar. De har en utviklingsmakt og en visjon om å dominere transportmarkedene, som går langt ut over diskusjonen om rettigheter og skatt. Jeg tror vi kan lage norske modeller som ivaretar en anstendig sjåførlønn og sikrer like konkurransevilkår hvor transportselskapene (inkludert Uberish selskaper) betaler skatt og avgifter som andre, men vi kan hverken forby dem på sikt eller stoppe de tjenestene de utvikler. Jeg mener vi skal ta ufordringen. Det har vi snakket litt om på drosjeseminaret idag.

Uber har 3 minutter ventetid på taxi i London, og de har allerede lansert noe de kaller for Uber Pool, en tjeneste som fungerer sånn ca som flytaxitjenesten Trondheim-Værnes hvor du deler bil med flere, hentes hjemme ogs kjøres til flyplassen. Bare at Uber Pool kjører deg til jobb eller andre steder flere vil til.

Uber Pool har 100 000 brukere i uka i Los Angelses. I Kina har de 3 500 000 brukere i uka. Allerede. 

Uber har også lansert Uber Rush, som også plukker med seg varer og sørger for raske og effektive vareleveranser for store og små leverandører. I Oslo har de fått Kolonial.no. Du kan gjøre matvareinnkjøpene dine på nett å få varene kjørt hjem. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 2-3 timer hver uke på å handle mat fordi jeg gjør det etter å ha hentet minstemann i barnehagen. Dyrt er det å handle på tom mage også. Jeg har betalingsvilje for å få kjørt maten hjem. Det sparer byen for parkeringsplasser og meg for 2-3 timer hver uke. Det er verdt prisen for frakt. Men da må noen etablere enda mer effektive vareleveranser.

Etterhvert blir alle bilene utslippsfrie/klimanøytrale, og etterhvert kommer de til å kjøre selv - uten sjåfør. Alle de store bilmerkene jobber med dette nå. Volvo kommer med sin om førerløse bil sommeren 2018. Google kjører rundt med sin i California, Apple er igang, Tesla, selvfølgelig og Uber headhunta 40 av de fremste robotutviklerne og forskerne fra Carnegie Mellon University Roboticsbe Institute for å utvikle sin førerløse bil.

Regulering og lovverk vil holde igjen utviklingen, men den vil komme. Om ti år er teknologien sannsynligvis så god at de er sikrere å sitte på en førerløs Volvo enn å kjøre selv midt på vinteren i Norge.

De er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut. Uber er 6 år, før de er tenåringer, vil det ha skjedd minst like mye - sannsynligvis mye mer innen transportsektoren.

Anbefaler foredraget til representanten fra Uber som du finner her:

Kommentarer

Unknown sa…
Du er inne på noe. Her er noe jeg har skrevet i samme gata: https://ridesite.wordpress.com/2016/03/09/en-enkelt-taxi-kan-erstatte-over-30-privatbiler/
Unknown sa…
Vi jobber forresten med et taxi & ridesharing-konsept som vi anser som bedre for publikum enn Uber :) og med en app som er mer effektiv enn Uber

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...