Gå til hovedinnhold

Norske tabloider er papiravfall

Jeg er en avislesende mann. Jeg konsumerer tre aviser til frokost, et par når jeg kommer hjem - og jeg saumfarer diverse norske og internasjonale nyheter iløpet av arbeidsdagene. Jeg har vokst opp i en avislesende familien. Moren og faren min kjøpte (og kjøper utrolig nok fortsatt) Dagbladet på papir hver eneste dag. Den vanen tok jeg også med meg da jeg forlot redet, bare at jeg utvidet med også å kjøpe VG.

Da mitt eldste barn ble født i 1992 (nå studerer hun journalistikk i Kingston, London - blogg: Julie and The City) hadde VG et opplag på 374 000. Dagbladet hadde 224 000. Ifjor hadde disse avisene et opplag på hhv 233 000 og 98 000 (Kilde: Medienorge).

Igår fikk jeg en sønn. Idag tenkte jeg å kjøpe VG og Dagbladet for å kose meg med under barsellunsjen min i kantina på St. Olavs Hospital. Det ble ingen avis.

Jeg kjenner og vet om mange dyktige og hardt arbeidende journalister i VG og Dagbladet, men de forsidene avisene presenterer meg - forteller at disse journalistene intet har å melde, for hvor intetsigende må ikke det være når de viktigste sakene i dagens VG og Dagbla' er det de har på forsiden i dag.













Jeg er ingen mediaekspert, og jeg erkjenner at internett har endret avisverden, men jeg nekter å tro at forsider som presenterer avisproduktet som rent papiravfall, ikke påvirker opplaget. Det finnes sikkert flere forklaringer på opplagsfallet, men Dagens Næringsliv - som ikke fornærmer oss med sine forsider - har feks økt fra 52 000 til 80 000 i samme periode som VG og spesielt Dagbladet stuper (til tross for vel mye om Birken i perioder).

Jeg tror neppe mine barn - hverken min eldste journalistikkstuderende datter i London, 17 åringen på Media og kommunikasjon i videregående skole, 9 åringen eller den nyfødte, vil se på papiravisene fra VG og Dagbladet som annet enn papiravfall.

Så håper jeg at de dyktige journalistene jeg kjenner får tumleplass nok på digitale plattformer til å berge journalistikken, for den trenger vi. Slik papirtabloidene framstår, er ikke reklamen for framtidig rekruttering til yrket akkurat overveldende...


- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Iwar Arnstad sa…
Enig. Det overraskende er vel at de fortsatt har så stort opplag.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...