Gå til hovedinnhold

Minneord for Sondre Kjøren


Mine minneord på vegne av Sør-Trøndelag Fylkeskommune, Sør-Trøndelag Arbeiderparti og AUF for 17-årige Sondre Kjøren som omkom på Utøya.

Kjære Jan Erik! Kjære Nina og Steinar! Kjære Erlend og Henning!
Statsråd, ordfører. Kjære alle dere som sørger.

Sondre reiste med AUF til trygge Utøya, som også var min ungdoms paradis. Stedet hvor engasjerte ungdommer fra hele landet møtes for å snakke sammen om framtida, inspirere hverandre, spille fotball, synge rundt leirbålene, vandre kjærlighetsstien og få nye venner fra hele landet, eller blant alle de internasjonale gjestene.

Et sted som skapt for en livsglad gutt med et uvanlig engasjement. AUFs superverver og et gryende politisk talent.

Ondskapen som hjemsøkte øya denne dagen tok liv på måter vi ikke kan forstå. Sondre var en av de som ikke kom hjem. Det er ikke til å fatte.

Kjære familie! Som pappa til snart fire kan jeg i glimt forestille meg smerten av å miste et barn. Selv det gjør så usigelig vondt, at de ordene jeg vil gi dere som har mistet Sondre – en sønn og en bror – umulig kan strekke til. Men om noen av ordene kan bidra til å lindre litt av den sorgen dere bærer, vil jeg by dere alle jeg har.

Jeg ble aldri personlig kjent med Sondre, men jeg fikk føle hans store engasjement. Det påvirket meg. Han endret samfunnet.

I politikken møter vi mange som behersker ordet. Mennesker som kan løfte visjonene, skape drømmene, forføre massene. Mona Sahlin introduserte en gang Nelson Mandela med at det er ikke talene som skiller ut de største iblant oss. Det er de som lever det de sier. De som gjør, som blir de største.

Sondre gjorde. Han skapte entusiasme rundt seg. Han løftet ungdommenes sak i Orkdal. Han organiserte arbeidet og han gikk hele tiden foran som det gode eksempelet. Blid, engasjert og omsorgsfull.

Selv fikk jeg oppleve det da Ungdomsrådet med Sondre i spissen tok til orde for å bygge full hall på Follo. Og jeg kan si – med første hånds kunnskap – at det er ingen tvil om at uten Sondres innsats, både opp imot oss i fylkeskommunen, og i kommunestyret, så hadde det ikke blitt bygget full hall på Follo. Sondre overbeviste meg og Arbeiderpartiet på fylket. Hallen er hans fortjeneste.

Men sterkest inntrykk gjorde likevel Sondre på meg i UkeAdressa mindre enn ei uke før Utøya-tragedien. Da stod han – bare 17 år – fram midt i bygdestriden i kommunen og mante de voksne om å ta til vettet. Sondre så at striden svekker kommunen og rammer de unge. Han var den klokeste røsten av dem alle i avisa. Sondre mante til forsoning og var med sitt virke en forsonende kraft i seg selv.

Jeg vil avslutte med en historie:

En aldrende indianer-bestefar, snakket til sin sønnesønn om utfordringene som ventet den unge i framtiden, og han sa:

- Jeg føler at jeg har to ulver som slåss i mitt hjerte. Den ene er mistenksom, hatefull og grisk. Den andre er tolerant, omtenksom og sjenerøs.

Sønnesønnen spurte:
- Hvem av de to ulvene vinner kampen i ditt hjerte, bestefar?
Den gamle svarte:
- Den jeg mater.

Kjære Sondre! Du visste hvilken ulv du skulle mate. Det viste du gjennom ditt alt for korte liv. Nå slår hele Orkdal, hele fylket og landet ring omkring deg og ungdommene som ble angrepet på Utøya. Nå mater vi alle de riktige ulvene.
Den gnisten som du i ditt liv var med å tenne, har skapt et bål av varme, samhold, forsoning og fellesskap, slik du stod for, og var.

Nå blir det vår oppgave å fortsette å bære ved til bålet, slik at det ikke slokner. Slik vil skal vi hedre dere som ble angrepet på Utøya og samtidig skape et bedre Norge.

Vi vil savne deg, og nå må vi ta ansvaret for å holde liv i bålet uten deg. Den jobben må vi som er igjen gjøre sammen. Både i Orkdal, i fylket og i landet.

Kjære Sondre! Takk for alt du ga og alt du var.

På vegne av Sør-Trøndelag Fylkeskommune, Sør-Trøndelag Arbeiderparti og AUF vil jeg lyse fred over ditt minne.

Kommentarer

EINAR LUNDEMO sa…
JA. MEN DETTE BØR IKKE VÆRE VALGKAMP ENN DET ER NÅ.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .