Gå til hovedinnhold

Offisiell åpning av Rockheim

Idag åpner Rockheim. Her er min tale ved åpningen:

Kjære alle sammen!

Denne dagen har jeg lengtet etter. Helt siden Inger Dirdal i Music Export Norway klokka 12.41 den fjerde juni for sju år siden – i 2003 – sendte meg en epost som svar på spørsmål om det var viktige saker for norsk pop og rock jeg burde løfte fram i valgkampen som nyslått Fylkesordførerkandidat.

Dette ble starten på mitt engasjement for å skaffe Norge et Rockemuseum – lokalisert til Trøndelag og Trondheim.
”Når det gjelder saker som kan være aktuelle har jeg en:
Det planlegges et populær musikk arkiv/senter for Norge. Flere regioner/byer er interesserte i å få den lokalisert i sitt område. Både Bergen og Kristiansand er nevnt. Hadde det vært noe for Trondheim, rockens hjemby? De ønsker å legge det til en by med forskningsmiljø.
Gav Svein Bjørge som er i arbeidsutvalget din mail adresse og han sender deg sikkert mer informasjon.”
Derfor er det første jeg skal gjøre å takke Inger for tipset. Så vil jeg takke alle dem som i flere år før dette og etterpå har jobba hardt, engasjert og intenst for at Norge skulle dokumentere en av de aller viktigste bestanddelene av sin samtid; nemlig den populære musikken og rocken.

En av dem er allerede nevnt; Svein Bjørge. Uten ditt engasjement ville ikke Norge fått sitt rockemuseum. Og uten rockemuseum – intet Rockheim i Trondheim, selv om du helst skulle ha sett det i Oslo.

Problemet ditt ble at da du besøkte Trondheim, Rita og meg sommeren 2003, så overbeviste du oss, og siden vi vant valget – og vi holder våre valgløfter… så måtte det jo bli Trondheim :-)

Jeg vil også personlig takke Sæmund Fiskvik for gode råd og støtte da vi jobba som mest intenst for å overbevise regjering og Storting om i det hele tatt å dokumentere denne delen av norsk musikkhistorie. Det samme gjelder Marianne Antonsen.

Men flere av pionerene må nevnes:
Avdøde:
Helge Gaarder
Willy B
Og:
Robert Dyrnes
Marit Hamre
Ole Andreas Hagen
Aslak Oppebøen
Arvid Skancke-Knutsen

Disse skrev innstillingen om Institutt om Norsk Populærmusikk i februar 2002.

Lokal støtte
En rekke av de tunge faginstitusjonene og Gramo støttet Trondheim i høringsrunden, men jeg vil også takke de som lokalt bidro til at Trondheim vokste seg sterk som lokaliseringssted for Rockheim.

Uten Ketil Hustad som fikk prosjektansvaret i Fylkeskommunen og som hyra inn Arild Kalkvik fra PwC for å lage et skikkelig prospekt, ville vi ikke hatt sjangs. Flere deltok også i arbeidsgruppa, blant andre avdøde Gunnar Hordvik og Bjarne Kjøsnes. Videre blant andre Tore Engstrøm og Petter Andreas Kjeldsberg. Riktignok førte vi kampen for PopBunker Dora, men vi lever svært godt med Rockheim på Mellageret, så lenge det blei Trondheim.

Da kampen mot Oslo hardnet til, og enkelte kulturkrefter ytret skepsis til Rockheim, arrangerte Bjørn Saksgård sammen med Kristin Jensen, Diesel Dahl, Terje Nilsen, Knut Martin Kristensen, Egil Furre og Lene Stakset støttekonsert for Trøndelagsalternativet i Samfundet. En stor takk til dere og alle artistene som deltok der, også!

Så vil jeg takke Namsos og Nord-Trøndelag. Samarbeidet i Trøndelag starta som en konkurranse, men utvikla seg til et uslåelig team. I dag har det vært grunnsteinsnedleggelse i Namsos Rock City, og vi skal samarbeide tett om å sikre både ettervekst og videre profesjonalisering av hele bransjen. En spesiell takk til Terje Tranaas, Terje Adde og tidligere ordfører Kåre Aalberg for det som ble et tett og godt samarbeid.

Jeg vil også takke alle andre som var med på å konkurrere om lokaliseringen, sammen bidro vi uansett alle til at Norge nå dokumenterer populærmusikken. Det var på tide. Og vi gleder oss også til distriktskontoret til Rockheim åpner i Oslo om et år :-)

Til slutt en stor, stor takk til Arvid, Suzette og Stacey og de som har skapt vidunderet Rockheim slik det nå står. Norges kuleste museum og opplevelsessenter, og for den som skulle lure; Trondheims nye signalbygg i tillegg til Domen, Gløshaugen, Samfundet og Lerkendal. Well done!

Rock og pop har vært den sterkeste samfunnsformende kulturelle kraft de siste 50 årene. Aldri har et kulturuttrykk betydd så mye for så mange.

For de aller fleste av oss har rock og pop vært lydsporet til livene våre. Enten det er lukta av en billig Date-parfyme fra halsgropa til jentene på den første klassefesten vi dansa tett til lyden av Jahn Teigens ”Min første kjærlighet”. Eller det er samsang, hopping og skråling på dansegolvet til ”Splitter Pine” eller skåling til ”Gutta” med gutta, vi som har opplevd alt, på hybelen – eller kling, klang, klirrende i cowboy-boots på Nordre en sommerdag med kjæresten i hånda.

Mitt håp er at Rockheim gjennom opplevelsen og utstillingene vil knytte forbindelser til våre liv; alt fra vår første kjærlighet til skjellsettende konserter og festivalopplevelser hvor norske artister har beveget oss.

Og ja, æ veit at det e bare rock'n roll - men æ like det :-)

Gave:
Vi har med en 100 år gammel gave. Vi har fått tak i en orginal ”His Masters Voice”-grammofon med tretut fra samlingen til avdøde Harald Forr på Inderøya.

Den er symbolet på lydbildet på populærmusikken, da musikken ble allemannseie. Med NRK og grammofonen kom lyden og musikken inn i stua. Men med grammofonen kunne folk bestemme selv hvilke plater man ville høre, og man fikk et alternativ til ønskekonserten, som faktisk var eneste alternativ. Med andre ord ble grammofonen selve symbolet på folkeliggjøringen og allemannsgjøring av populærmusikken.

Det følger også med noen plater med Otto Nielsen ”Det skal vi” (Grinisangen) og en foxtrot ”Jeg blir så glad når solen skinner” med Herberth, som var sjef ved teateret Hjorthen i Trondheim i glansperioden på slutten av 20-tallet.

Gratulerer med dagen og værsego’!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .