Gå til hovedinnhold

Norge må erobre Havrommet!

Norge er verdens 5. største sjøfartsnasjon, målt i tonnasje. Vi er en betydelig energistormakt med enorme ressurser offshore, samtidig som havbruksnæringen vokser.

Likevel utfordrer naturen oss på alle disse områdene. Vi må drive mer klimavennlig, samtidig som vi må takle stadig mer ekstremt vær som følge av de klimaendringene som kommer. Flere ressurser ligger i sårbare områder hvor også omgivelsene er særlig utfordrende på skrog og materialer.

70 prosent av kloden er dekket av vann, og 80 prosent av verdenshavene ligger under 3000 meter. Dypeste oljebrønn ligger i Mexico-gulfen på ca 2600 meters havdyp. Vi vet veldig lite om hva som skjuler seg i dypet. Kanskje vet vi mer om verdensrommet enn vi vet om havrommet.

Internasjonalt utfordres norske selskaper og unik norsk kompetanse om havet, fra de nye vekstlandene som Sør-Korea, Kina og Brasil. Skal vi holde posisjonen, må vi vinne nytt terreng. Der USA og Russland har hatt kappløp om å erobre verdensrommet, må vi erobre havrommet. Det er nøkkelen til framtidig verdiskaping, ressursuttak og fornybar energiproduksjon.

Se filmen som beskriver hvordan, her:


Mediaoppslag om prosjektet:
TU.no

Kommentarer

Tor sa…
Veldig interessant og fin filmsnutt!

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...