Mellom kl 0815 og 1430 skal norske 15 åringer kladde og føre inn en hovedmålsstil og en sidemålsstil med temaet Reise. Dette skal skje i to forskjellige sjangre. Hovedmål skal skrives i sakprosa og sidemålsstilen skal være skjønnlitterær. På toppen av dette skal elevene velge mellom feks novelle, eventyr, fortelling eller skuespill innen den skjønnlitterære sjangeren, og mellom feks leser-, debattinnlegg, artikkel, essay, kåseri, reportasje, biografisk tekst eller intervju innen sakprosa-sjangeren. Alle disse inndelingene innen hver sin sjanger har også sine regler som det skal skrives innen.
Etter å ha øvd på dette sammen med datteren min, må jeg bare si at om det var meg selv som skulle gå opp til denne tentamen, så ville jeg ha hatt store problemer med å skrive gode tekster innen begge sjangrene og begge målformene på den tiden som er til rådighet. Spesielt om jeg skulle finne på å la meg fascinere av oppgaven og dermed la historien drives litt framover og dermed ta av tentamenstiden.
Som voksen har jeg masse erfaring med å disponere tid til ulike oppgaver, og vet hvor vanskelig det er, og hvor mye erfaring som kreves for å lykkes med det rent kvalitativt. Og det er kanskje det jeg reagerer mest på når det gjelder nivået som er lagt for 15-åringene våre; de inviteres i realiteten ikke til å prioritere kvalitet gjennom å fordype seg i en tekstproduksjon gjennom en hel tentamensdag. De må i realiteten fare med "harelabben" over innholdet for å rekke å både kladde og føre inn to forskjellige tekster på to forskjellige målformer i to forskjellige sjangre, som krever sitt av de reglene for sjangerskriving de har lært på skolen.
Dette må jo være en oppskrift på å drepe skrivegleden, spesielt når vi vet hvor mange som strever med de grunnleggende norskkunnskapene. Tentamens- og eksamensoppgavene i norsk for 10. klasse definerer jo også på en måte hva som er den viktigste kunnskapen elevene skal ha med seg ut av grunnskolen i norsk. Har vi nå havnet der at det er sjangerregler og ikke grunnleggende skriveferdigheter og -glede norske ungdommer skal ha med seg ut av grunnskolen?
Selv har jeg en jobb som innebærer mye skriftlig og muntlig kommunikasjon. Jeg kjenner få, utenom profesjonelle journalister og fagfolk på universitetet som daglig er opptatt av sjanger-reglene. Jeg håper inderlig det finnes en dypere plan for det som nå er satt som de viktigste norskkunnskapene i grunnskolen iscenesatt gjennom tentamensoppgavene.
Lenke til norskoppgaven finner du her: http://eksamen.udir.no/eksempel/H07/nor/startbo.html
Etter å ha øvd på dette sammen med datteren min, må jeg bare si at om det var meg selv som skulle gå opp til denne tentamen, så ville jeg ha hatt store problemer med å skrive gode tekster innen begge sjangrene og begge målformene på den tiden som er til rådighet. Spesielt om jeg skulle finne på å la meg fascinere av oppgaven og dermed la historien drives litt framover og dermed ta av tentamenstiden.
Som voksen har jeg masse erfaring med å disponere tid til ulike oppgaver, og vet hvor vanskelig det er, og hvor mye erfaring som kreves for å lykkes med det rent kvalitativt. Og det er kanskje det jeg reagerer mest på når det gjelder nivået som er lagt for 15-åringene våre; de inviteres i realiteten ikke til å prioritere kvalitet gjennom å fordype seg i en tekstproduksjon gjennom en hel tentamensdag. De må i realiteten fare med "harelabben" over innholdet for å rekke å både kladde og føre inn to forskjellige tekster på to forskjellige målformer i to forskjellige sjangre, som krever sitt av de reglene for sjangerskriving de har lært på skolen.
Dette må jo være en oppskrift på å drepe skrivegleden, spesielt når vi vet hvor mange som strever med de grunnleggende norskkunnskapene. Tentamens- og eksamensoppgavene i norsk for 10. klasse definerer jo også på en måte hva som er den viktigste kunnskapen elevene skal ha med seg ut av grunnskolen i norsk. Har vi nå havnet der at det er sjangerregler og ikke grunnleggende skriveferdigheter og -glede norske ungdommer skal ha med seg ut av grunnskolen?
Selv har jeg en jobb som innebærer mye skriftlig og muntlig kommunikasjon. Jeg kjenner få, utenom profesjonelle journalister og fagfolk på universitetet som daglig er opptatt av sjanger-reglene. Jeg håper inderlig det finnes en dypere plan for det som nå er satt som de viktigste norskkunnskapene i grunnskolen iscenesatt gjennom tentamensoppgavene.
Lenke til norskoppgaven finner du her: http://eksamen.udir.no/eksempel/H07/nor/startbo.html
Kommentarer
Det føles mer som om tanken var produksjon isteden for å skape en levende tekst.
Iwar Arnstad
Hadde satt kjempe pris på den=)
I'm happy that you just shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
my web site > The African Mango Secrets