Gå til hovedinnhold

Sponheims metode

Noen som husker fra Venstre landsmøtet i vår? Da startet Sponheim med å si Ja til EU på grunn av Tyrkia-suget. Deretter var det kanskje til EU - under samme møte, før han endte med å stemme nei da landsmøtet behandlet saken (VG).

Nå går han motsatt vei ifht Frp. Først sier han nei i en garanti til velgerne. Nå er han på kanskje - og da vet vi svaret om det blir borgerlig flertall etter valget...

På samme måte som at det var bare Sponheim som forsto seg selv med alle standpunktene i EU-saken, er det nå bare han selv som greier å forene sin skriftlige garanti mot Frp - med alle utspillene de siste dagene hvor han forklarer hvordan han vil bringe Frp til makten - uten å gjøre det. I Dagsavisen gjør Sponheim nok et kostelig forsøk på å oppheve tyngdekraften (jeg gråter høylytt over at det er slutt på Hallo i uken!).

Venstre vingler videre, og det blir stadig viktigere å stemme Arbeiderpartiet for å unngå en Frp-dominert Høyre-regjering (Nettavisen, Db).

Se også:

Kommentarer

Anonym sa…
Her tar du jo helt feil. Venstre har så vidt jeg har fått med meg fortsatt et klart standpunkt mot Frp-regjeringen. Men så vidt jeg skjønner sier de at Venstre på Stortinget vil stemme fra sak til sak så lenge det ikke blir en sentrumsregjering der de selv er med. Det innebærer at de selvfølgelig vil stemme for Frp forslag dersom det er i tråd med Venstres eget standpunkt, mens de vil stemme for Ap forslag hvis det er mest nærliggende. Jeg skjønner egentlig ikke at dette er så vanskelig å forstå, selv om mange ønsker å vri og vrenge på det. Det åpner jo for et levende Storting, i motsetning til nå hvor ingen interessante debatter skjer i Stortinget.
Anonym sa…
Du tar i hvert fall feil på ETT punkt. Se bare her: http://www.facebook.com/event.php?eid=89383932790&ref=ts