Gå til hovedinnhold

Hold Høyre under 20 prosent!

Erna Solberg krever 20 prosents oppslutning ved valget for å gå i regjering (VG).

Om vi bare greier å holde Høyre under 20 prosent ved valget, slipper vi unna en borgerlig regjering. Jaglands 36,9 prosent i 1997 har aldri helt fått den store åtgaumen, så spørs det hvordan ettertiden vurderer Ernas 20 prosent-krav til det norske folk.

For alle oss andre som ønsker å sikre fortsatt trygg styring av Norge, framfor økonomiske ablegøyer med en FrP-dominert Høyreregjering. For oss som ønsker fortsatt satsing på skole, forskning, veg, jernbane, miljø og velferd - framfor å gi svære skattekutt til de aller, aller rikeste - har vi oppgaven klar; Hold Høyre under 20 prosent!

Dagens måling i VG gir partiet 15 prosent, og både Solberg og Lae understreker at det er ALT for lavt for Høyre (Db).
(...)en oppslutning på 15 prosent i valget, vil ikke gi noen borgerlig regjering, ifølge Høyre-ledelsen.

Kommentarer

Hurra! Tror ikke det blir så vanskelig. De har en tendens til å rote seg bort i sine egne utspill :D
Rune Alexander Grønning Øyan sa…
"Fortsatt satsing på skole, forskning, veg, jernbane, miljø og velferd - framfor å gi svære skattekutt til de aller, aller rikeste..." Ja. for en borgerlig regjering er jo motstander av alt dette.

Arbeiderpartiets skolesatsing er en flopp. Norsk skole har elendige resultater og vi pøser penger inn i den til liten nytte åpenbart. Og den gjennomsnittseleven som "likhetsskolen" deres er beregnet på finnes ikke.

Forskningen har ligget på et hvileskjær med den rødgrønne regjeringen og Høyre vil faktisk satse skikkelig på dette, så hvorfor du tar med dette i "skrytelista" de kan jeg ikke fatte.

Høyre vil også bruke atskillige flere milliarder på vei i nasjonal transportplan enn det de rødgrønne vil, og med OPS blir veien bygd mye raskere. Vi får vel belage oss på at det tar 40 år å bygge nye store veier i Norge, så lenge de er bygd av det offentlige og ikke av ekle private.

Skattekutt vs velferd: Skattene har økt under de rødgrønne. Det samme har helsekøene og ventetiden for behandling, arbeidsløsheten og antall fattige (skulle ikke fattigdommen avskaffes?). Under Høyre sank til forskjell både skatter og helsekøer.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...