Stadig flere politiske utspill viser at en Frp-dominert Høyreregjering vil erstatte den norske fellesskolen med en sorteringsskole.
Den norske skolen hvor elever med ulik bakgrunn, ulike ressurser og ulike evner møter hverandre er en skole med mangfold. Frp-Høyreskolen der de flinke skal gå i egne skoler og klasser, hvor de kristne har sin skole, muslimene sin og de velbemidlede kan kjøpe sine egne plasser på kommersielle privatskoler - dyrker ikke mangfoldet, men enfoldet. Det er jo i møte mellom mennesker fra ulik bakgrunn og med ulike evner og ressurser at mangfoldet oppstår.
Dette er en kjerneverdi ved den norske skolen. Vi vil ikke sortere elever. Den Frp-dominerte Høyreskolen er en sorteringsskole som gir medalje til noen sju-åringer og gir stempel til de som ikke får stå på pallen (Aftenposten).
Og hvem er det egentlig som etterspør behovet for å karakterisere tiåringene (Aftenposten)?
Som trebarnsfar fryser jeg på ryggen med tanke på en norsk skole som skal sortere elevene med medaljer og starte med karakterer allerede på barneskolen. Fellesskolen har utfordringer som vi må jobbe videre for å løse, men en sorteringsskole er samfunnsødende.
Selv mener jeg at Arbeiderpartiet må heise fanen for heldagsskolen enda høyere kommende Stortingsperiode. Det vil gi mer tid til læring, og det vil løse utfordringer knyttet til en altfor dyr foreldrebetaling på SFO sett i forhold til kvaliteten. Dette vil både ha en god fordelingsvirkning, samtidig som vi bedrer lærekvaliteten.
Utfordringen vil likevel uansett bli å sikre nok lærerkrefter, og da hjelper det lite å harselere med de lærerne vi har, slik Høyres leder til stadighet gjør (Utdanningsnytt).
Arbeiderpartiet la fram sin satsing på skolen igår: Mer tid til læring
Lektor Moen har en god gjennomgang av punktene: APs ti mål for skolen
Kommentarer
Elevene er allerede sortert etter alder, noe som skal gjenspeile kunnskapsnivå. Noen hopper opp et trinn og noen skulle kanskje hoppet ned et trinn.
Poenget er at sortering er noe som eksisterer fra før, men den er langt fra optimal! En mer intelligent sortering er definitivt verdt et forsøk. Hvis barna dine ønsker å prioritere skolen så vil de jo havne i den gode gruppen.
Personlig så tror jeg disse tiltakene kan skape god motivasjon blandt elevene og flere gode synergier. Dette vil være en endring som kan gjøre Norge til et "litt" bedre land!
I "den inkluderende fellesskolen" vil disse barna havne på et lite rom for seg selv på skolen i 10 år uansett, med det resultat at de ender opp som sterkt isolerte 40-åringer som knapt forlater rommet sitt, må ta enorme menger angstdempende medikamenter for å sove og som kanskjer trøstespiser seg sakte til døde.
Spesialskoler vil være den beste inkluderingen for mange!