Gå til hovedinnhold

Skrekk og gru - Siv Bush på klimatoppmøtet

Se for deg det store klimatoppmøtet i København. Statsministre og Presidenter fra hele verden samlet for et felles løft som skal endre klodens kurs mot store klimaendringer. Verdens fremste klimaforskere legger fram tunge dokumenter som understreker et stadig større alvor for den jorda vi deler.

For første gang deltar USA med en President som erkjenner det en kolossal majoritet av vitenskapsmenn har fortalt verden lenge, og som ledende statsmenn har akseptert; verden er inne i en klimakrise - noe må gjøres, raskt! Verden er endelig og heldigvis kvitt George W. Bush. Nesten...

Obama
Jeg hører for meg Obama holde en av sine aller beste taler om den aller, aller viktigste saken. USA vil ta sin del av ansvaret. USA vil lede an teknologiutviklingen og energiskiftet som skal vri energiproduksjonen fra klimafiendtlig til klimavennlig. Kina som forstår at også de må ta sin del av ansvaret for CO2-fangst fra sine utallige kullkraftverk. India som ønsker å delta i teknologiutviklingen, og som vet de er blant de landene som vil bli rammet tungt av mer ekstremt vær og utvidelsen av havet når temperaturen stiger.

Putin og Lula
Alle står de fram. USA sitt strategiskifte drar tilogmed med seg Statsminister Putin fra Russland med nye visjoner om å lede an i teknologiskiftene. Brasils Lula trygler om mer støtte til å berge regnskogene og vil bidra med sin del av ansvaret. EU krever sterkere tiltak og Danmarks nye Statsminister benytter den historiske anledningen til å lansere nye klimatiltak i hjemlandet.

Ny norsk kurs
Men midt oppe i alt dette stiller det norske embedsverket med en ny strategi. På talerstolen står en ny norsk Statsminister. Verdens media kan i sine reportasjer fortelle at hun er lei av miljøhysteriet (Nettavisen 8/5-07), og at hun mener vi må huske på at det finnes veldig mange forskere som betviler at klimaendringene er menneskeskapte (Adressa 19/2-08). At hun mener det hele er en stor konspirasjon, og at Al Gore er en bløffmaker som fabrikerer påstander om menneskeskapte klimaendringer for å tjene seg rik (Dagbladet 31/12-07).

Jeg tror Bellona har et poeng i VG idag. Siv Jensen vil ta over George W. Bush sin rolle på toppmøtet i København. Norge stilles i forlegenhet. Skrekk og gru!

Kommentarer

Elling sa…
Det finnes ingen CO2-oppvarming men en nær forestående kald periode. Dette begynner nå å bli allmennkunnskap og budskapet skal vel klare å nå fram over Dovre til NTNU også tross alt.

Fylkesordføreren får gjerne forklare hvorfor vi skal sponse hans fulle tid med denne bloggen.

http://www.torium.se/Ebooks2030.htm
Anonym sa…
Frederic Hauge har tatt seg en rev for mye tror jeg.
At VG i gidder å sette bildet av en så dop avhenging fyr og atpå la han utale seg om politikk..

Det er en skam VG

Trond H
Anonym sa…
Punkt 1: Det beste for miljøet er å stoppe befolkningseksplosjonen.
Bruk prevansjon.
Norge, et av de minste men i noens øyne det viktigste land i verden for å jabbe om miljøet, kan bli en foregangsnasjon. Slutt å premiere foreldre med masse penger for å produsere masse unger. Gjør slutt på en mengde trygdeytelser for flere barn enn to. Dog ikke med tilbakevirkende kraft.

Dette var vel litt av en populistisk uttalelse??
I alle fall ønsketenkning..
Anonym sa…
Og du kaller deg fylkesordfører?? Hvordan kan du senke deg ned på et slikt lavmål at du driver og omskriver en persons navn for å få rakket ned mest mulig på henne? Jeg innrømmer glatt at jeg sikkert kunne gjøre slikt da jeg gikk på barneskolen, men ærlig talt, en slik form for barnslig utrykksform trodde jeg virkelig en fylkesordfører ikke ville benytte seg av. Men det sier jo ganske mye om hvilke antenner som befinner seg mellom ørene da....

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .