Gå til hovedinnhold

Endelig mulighet for delt omsorg

VG og Dagsavisen skriver i dag at regjeringen vil domstolene mulighet til å gi barna rett til begge sine foreldre ved skilsmisse. Dette er bra! Det har vært en skavank ved lovgivningen at domstolene har vært fratatt muligheten til dømme til barnas beste i de tilfellene hvor delt omsorg faktisk er nettopp det; til barnas beste.

Nå rettes dette opp. All honnør til Arbeiderpartiets landsmøte som vedtok nettopp dette, og til Barne- og familieminister Anniken Huitfeldt som etter alle solemerker følger opp og foreslår det.


Kommentarer

Anonym sa…
Jeg har hatt min sønn på 9 annenhver uke i 7 år. De første årene mottok jeg ikke trygd fordi jeg måtte søke om det, mens moren fikk full trygd (dobbelt som om hun var eneforsørger) i 2 år automatisk. Når jeg ringte trygdekontoret om dette sa de at de ikke hadde noe regelverk på slikt fordi delt omsorg var såpass nytt enda. Dette var i 2004. Når jeg ba om å få barnetrygd ba de meg få en bekreftelse fra moren om at jeg faktisk hadde han annenhver uke. Moren har aldri måtte søke om noe, men fått alt automatisk mens jeg som far har måtte søke om alt og må vise bekreftelser for hver minste ting. Nå det siste året har skolen begynt å skjerpe seg heldigvis. Frem til ifjor høst mottok moren ALL informasjon fra skolen.
Vi hadde en konflikt for et pr år siden der moren i sinne ringte til trygdekontoret og ba de sette henne som forsørger og dermed motta all trygd. De gjorde det samme dag og ringte ikke meg engang for å sjekke. Dermed måtte jeg gå i flere mnd og vente på svar på enda en søknad der jeg også måtte få morens underskrift på at jeg hadde han 50% IGJEN. Dette selv om jeg hadde han 50% hele tiden uansett.
I jobbsammenheng er det en bakdel at jeg har 50% omsorg så siden jeg er freelancer sier jeg aldri jeg har barn før etter jeg har skrevet kontrakt.
Jeg må tåle å få våte blikk fra kvinner fra 45 og oppover når jeg er ute med sønnen min ENDA. greit når jeg kjørte barnevogn i 2001 da fedre jo enda ikke var helt på banen, men nå i disse dager får jeg slike "åååå. så søtt at far er sammen med barnet sitt" blikk HVER ENESTE GANG JEG ER UTE.
Siste nytt er nå fra moren at hun vil flytte 90 mil unna og ta med ungen. Jeg nekter jo siden han harskole og venner og familie her men moren vil av egoistiske grunner flytte. Hun bemerker det med at jeg bare kan glemme å vinne noen rettsak siden all omsorg går alltid til mor uansett. Søsteren hennes sier det samme og at jeg bare kan gi opp siden rettsystemet gir mor full omsorg 8-10 ganger. Alle driter i om jeg som far mister barnet mitt og han mister faren sin. Det viktigste er at barnet er samen med mor. Drit i far.
Jeg har måtte tåle ydmykende kommentarer rundt det å være mann og far i alle år. Jenter blir som regel sjokka når de hører meg snakke om barnet mitt..
Jeg mener.. Det er utrolig sært og veldig vanskelig å ta noe som en selvfølge (at jeg har 50% omsorg) når resten av verden oppfører seg om vi levde i 1950.
Jeg leser i avisene at fedre må skifte bleier. Fedre må vaske hjemme. fedre må ditt og fedre må datt. Jeg var den som fikk barnet mitt til å slutte med bleier når han var 3. Jeg var den som lærte han å skrive. Jeg var den som lærte han å sykle. Jeg var den som lærte han å skate. Jeg er den som lærer han om fellesskapet og hvordan forholde seg til omverdenen. Mens hva er det jeg må forolde meg til? Joda. Forhåndsdømming og en diiiger vegg som er der fordi våre egne fedre ga fullstendig blaffen i oss.
Min generasjons fedre er på mange måter pionèerer siden vi uten noen lærdom må tråkke opp vår egen sti om hva det innebærer å være far.
Min egen far jobba hele tiden og var fraværende når han var hjemme. Moren min var 100% husmor. Jeg lærte ikke en dritt om det å være far. Så når jeg fikk barn selv måtte jeg lære alt selv. Jenter får dukker og barnevogner når de er små og det forventes at de leker mor og omsorgsperson fra de er knøtter, mens vi fedre blir overlatt til oss selv.
Det hele er så skevt fordelt at det er flaut å si at dette er Norge 2009. Innen omsorg har likestillingen en lang vei igjen.
GeorginA sa…
Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformål, fruktbarhetstast ..Kontakt Info:
E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
Ring, Viber og whatsapp: +234 (815) 542-5481

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .