Gå til hovedinnhold

Til værs med Høyre

Per Kristian Foss krever 20 prosents oppslutning om Høyre skal gå i regjering fra høsten (VG, Dagbladet). Et noe vågalt eksperiment, vil andre parti kanskje si. En dobling av oppslutningen er ihvertfall ambisiøst, og det gjør det kanskje ikke enklere å danne borgerlig regjering til høsten, selv med borgerlig flertall - om FrP holder styrkeforholdet mot de andre småpartiene på borgerlig side.

I valgkampen 2005 brukte yre innspurten på å sette ut gigantiske stoler over hele landet, med påskriften "Stol på Høyre" (en av grunnene til at jeg ønsker politisk TV-reklame fra Høyre velkommen: Hurra!). Det gikk lenge rykter om at et lokallag i Stavanger hadde fylt en av stolene med helium, og at den slet seg og skapte problemer da den svevde inn over Sola lufthavn. Dette har jeg ikke fått bekreftet, men det slår meg dette fort blir yres valgkampstunt i år, sett i lys av Foss' velgerultimatum om 20 prosents oppslutning; Til værs med Høyre!

Lawn Chair Larry
I så fall er de i godt selskap med Lawn Chair Larry fra California. Fyren som drømte om å fly, og som i 1982 skaffet seg 25 værballonger som han fylte med helium og knytta til campingstolen sin. Tanken var å stige sakte opp mot 30 fot, for så så skyte en og en ballong så han kunne dale ned igjen.

Problemet var bare det at stolen ikke steg sakte men sikkert, den føk som et prosjektil til værs og stansa ikke før Larry svevde på 16 000 fot, hvor han også kom inn i sivilt luftrom. Faktisk rapporterte flere piloter tilbake derifra til tårnet om at de nettopp hadde passert en fyr som satt i campingstol - med pistol!

Imidlertid ble Larry så nervøs at han turde ikke skyte ballongene. Men siden det er veldig kaldt så høyt oppe, tok han mot til seg og begynte etter noen timer å skyte hull i noen av ballongene, før han mista pistolen (han var blitt litt kald på hendene)...

Det ble sendt ut helikopter for å berge ham etter at stolen begynte å drive ut over havet, men helikopter-vinden skapte bare ustabilitet, så de måtte fly høyt over ham og senke ned en kabel som det lyktes å slepe han inn over land med igjen.

Fjorten timer etter landa han, dempet av noen strømledninger (og forårsaket strømbrudd), på et jorde, og hadde følgende kommentar da journalister spurte hva i all verden han hadde tenkt på han han gjorde dette: A man can't just sit around

Usannsynlig?
Mener du denne historien er like usannsynlig og skremmende som Høyre på 20 prosent? Her er en factcheck, og under kan du se nyhetsinnslaget om turen på NBC News. Kanskje Per Kristian Foss nå etter kravet om minst 20 prosent bør få tilnavnet: Lawn Chair Perry? Erna vil jo ha ham som Stortingspresident...

Se NBC News her:

Kommentarer

med andre ord...du TROR vrkelig på et godt valg for høyre...TAKK
:)
Å beskylde Ap-folk for gode regneferdigheter skal jeg ikke, men når snittmålingene i april for Høyre viser 14,0, så er ikke 20,0 en dobling. Det underlige er at du og de fleste andre henger seg opp i en enkelt måling.

Høyre hadde en måling på 17,6 i april og en på 10,8. Det viser at meningsmålingsinstituttene har et forklaringsproblem.

Men stuntet til Foss er ikke lurt. Det vet man alt om i Ap.

Og når du er så opptatt av Høyres valgkampstunt, så var det vel noe med rosene dere delte ut i siste valgkamp. var de ikke produsert av underbetalte litauere?Jeg vet ikke hva som er verst?
Vox: Du er enerverende nøyaktig. Selvfølgelig tar jeg utgangspunkt i de to dårligste målingene. Det er en godt innarbeidet presseregel at man skal være forsiktig med å ødelegge et godt poeng med alt for mange detaljer :-)

Ellers så kan man jo mistenke Foss for å hevne seg for at Erna antydet å "parkere" ham i presidentskapet igår.

Når det gjelder rosene, så har vi fokus på å få kjøpt roser fra produsenter vi kan stå inne for.
Når det gjelder meningsmålinger lover jeg å være som en småstein i skoen.
Anonym sa…
Kan det være at Foss prøvde å lure Erna til å være med på en liten "Jagland"? Dette for at han kan ta over som leder og statsministerkandidat når Høyre ikke får 20% til valget?

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .