Gå til hovedinnhold

I anledning FrP-landsmøtet: Skademelding

FrP samles nå til landsmøte og skal file kantene for å forsøke å gjøre seg mer spiselig fram mot valget. Partiformann Jensen skal bli partileder og drømmer om å bli som sitt forbilde, Maggie Tatcher, Statsminister (hjelp!). 

Flere av de rike partivennene til FrP mener norske arbeidtakere har for stor makt gjennom sine organisasjoner. Dette er partisjefene i FrP enige i. Det er mer effektivt med pengemakt. Derfor ønsker FrP seg et samfunn der markedet overlates til å regulere seg selv og skattene senkes kraftig, slik at de med mest penger ordner opp. Slik ville det også i stor grad vært om ikke norske arbeidstakere hadde organisert seg, blitt mange og systematisk jobbet for å få gjennomslag for sine krav. Fagbevegelsen utjevner makt i samfunnet.

I anledning FrPs landsmøte og forslagene om å svekke Arbeidsmiljøloven, kan jeg presentere en gammel klassiker av en vandrehistorie som omhandler et litt dårlig planlagt arbeidstykke. Den minner ikke så rent lite om hvordan jeg ser for meg de første 100 dagene med Siv Jensen som Statsminister, selv om jeg neppe kommer til å trekke like mye på smilebåndet av det...

Til arbeidstilsynet

Jeg vil med dette svare på Deres forespørsel om nærmere opplysninger angående pkt. 3 i min skademelding. Jeg oppgir dårlig planlegging som årsak til ulykken. Du sier i ditt brev at jeg bør forklare meg mer fullstendig og jeg håper derfor at følgende detaljer vil være mer tilstrekkelig.

Jeg er murer av yrke. På ulykkes dagen arbeidet jeg på taket av en 5 etasjes nybygg. Da jeg var ferdig med jobben, oppdaget jeg at jeg hadde 200 kg murstein til overs. I stedet for å bære ned alle steina, bestemte jeg meg for å fire ned steina ved hjelp av en talje som var festet i bygningens 5. etg.

Etter å ha sikret tauet på bakken, gikk jeg opp på taket, svingte ut tønna, og la steina oppi. Så gikk jeg ned på bakken igjen og løsnet tauet, samtidig som jeg holdt godt fast for å sikre en sakte og pen nedfiring av de 200 kg med murstein. Som det fremgår av pkt. 2 i min skademelding er min vekt 60 kg.

På grunn av overraskelsen med å plutselig bli rykket opp i luften, mistet jeg selvkontrollen og glemte å slippe tauet. Selvfølgelig for jeg nokså fort opp langs veggen på bygget. I nærheten av 2. etg, møtte jeg tønna som var på vei ned i en like imponerende fart. Dette forklarer kraniebruddet, de mindre skrammene og det brukkne kragebeinet som nevnt i skademeldingens pkt 3.

Bare noe forsinket fortsatte jeg min hurtige oppstigning og stoppet ikke før to fingre på min høyre hånd satt fast i talja, som nevnt i 2 avsnitt i dette brev, samt forklarer bruddene i to fingre, jfr skademeldingens pkt 3.

Heldigvis hadde jeg på dette tidspunkt gjenvunnet min åndsfraværelse og klarte å holde fast i tauet til tross for den pinefulle smerten jeg nå begynte å kjenne.

Men samtidig som tønna traff bakken, falt bunnen ut av tønna. Fri for murstein veide nå tønna ca 20 kg. Jeg viser igjen til min vekt i skademeldingens pkt 2. Som du sikkert kan forestille deg, startet jeg nå en hurtig nedstigning langs bygningen. I nærheten av 2. etg møtte jeg igjen tønna som var på vei oppover.

Dette forklarer de to ankelbruddene, den brukkne tanna og de alvorlige riftene på beina og underkroppen.

Her begynte imidlertid lykken å snu seg noe. Sammenstøtet med tønna så ut til å ha sinket meg såpass at dette begrenset skadene da jeg falt oppi haugen med murstein, og heldigvis brakk kun 3 ryggvirvler.

Dessverre må jeg rapportere at da jeg lå der i smerter i mursteinhaugen ute av stand til å bevege meg, ble jeg igjen åndsfraværende og slapp tauet, med den følge at tønna igjen kom nedover i stor fart og traff meg over brystet med det resultat at 10 ribben brakk, nesen brakk og kjevebenet ble inntrykt, som nevnt i skademeldingen del 4.

Etter ulykken har jeg gått 90% invalid.

Vennlig hilsen

B. Olsen
Tidligere murer

Kommentarer

Jeg synes dette var en bedre beskrivelse av skademeldingen til Sylvia Brustad i Aker-ulykken.
Hehe. Men nå må du ikke glemme at du er en uavhengig stemme som "sparker i alle retninger. Øst-Vest, Nord-Sør, Høyre-Venstre."

Synes det er lenge siden du har raljert intenst og infamt om høyresiden, nå. Kanskje vi får oppleve gleden av det under FrP-landsmøtet?
Anonym sa…
Hei Tore, vitsen er god selvom den er like gammel som deg. Tetcher er ingen god beskrivelse for dårlig ledelse. Husk engeland var på en katostrofal vei da hun tok styringen. Fagforeninger streiket i et sett og industriproduksjonen var så dårlig at eksport og innlands forbruk var sterkt lidende. Landet var på konkursens rand. Fru tetcher var faktisk en rednings person for landet. Fagforeninger er et samfunds gode når det er ledere som hvet hva de snakker om. I engeland var det det motsatte. LO sin gamle leder (han med bukkesjegget) var og er en statsmann, desverre skal man lete lenge blandt Arbeiderpartiets ledere i dag for å finne noen.
Uavhengighet i form av partiløshet, ja. Jeg har ett ståsted, slik at uavhengighet må ikke forveklses med nøytralitet.

Men det er jo ikke unaturlig at det er Makta som sparkes mest. Spesielt når det så fortjent somnå. Og bare vent, det kommer snart et spark til høyresida. Kanskje ett eller to til Frp også.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .