Gå til hovedinnhold

Marerittet: Borgerlig styrekaos

Nå har både Venstre og KrF hatt sine landsmøter. Begge har uttrykt tydelige aversjoner mot FrP. Dagfinn Høybråten blir tilogmed kvalm av FrP (Blogg: Jeg tipper kvalmen går over)

Venstre er både under og såvidt over sperregrensen. De brukte landsmøtet til det de er best på: Vingling

Nå venter vi i spenning på flere uavklarte standpunkter fra Høyre som straks skal ha landsmøte. Der vil de helt sikkert snakke mest om det eneste virkemidlet de rår over, enten det går oppe eller ned her i verden: skatte- og avgiftslette

Til slutt skal FrP sannsynligvis runde av det komplette kaoset med å vedta at de ikke tror på klimakrisen, og at finanskrisen skyldes for MYE regulering av økonomien (Du tror det ikke før du får se det: FrP vil ha vekk all regulering)

Ikke akkurat det vi trenger for å lose Norge gjennom det største økonomiske uværet verden har sett på mange, mange årtier.

Marerittet
Jeg har et slags mareritt hengende over meg. Jeg er passasjer på et skip - Norge. Vi befinner oss i en økonomisk storm som stiller store utfordringer til skuta. Men siden vi har holdt igjen på forbruket når vi befant oss i smult farvann og godt vær, har vi mer motorkraft en mange andre til å komme oss ut av stormen. Kapteinen på skuta styrer med fast kurs - på vei ut av uværet. De andre på brua er enige om retningen og ansvarsforholdene er avklart.

Men så går jeg til sengs og neste dag våkner jeg med at det valgt et nytt mannskap på brua. Ved roret står Erna Solberg, og sammen men henne står Per Kristian Foss og småkjekler om hvem av dem som er flinkest til å holde i roret. I bakgrunnen skimtes både Kristin Clemet og Børge Brende som plystrer ubesværet og ser en annen vei. Men det står flere ved roret.

Lars Sponheim som såvidt når opp over sperregrensen roper høylytt at det er Sponheim som er kaptein. - SPONHEIM ER KAPTEIN! Likevel krenger skipet kraftig mot høyre. Dypere inn i stormen. Inn i den uregulerte delen av økonomien som alle andre er på vei bort ifra.

For ved siden av begge disse står Siv Jensen, iført ei T-skjorte med bilde av George W. Bush: We miss U,  og holder i roret. Sterkere enn begge de andre to tilsammen, og tross protester drar hun skuta mot høyre. De andre peker på globusen og roper at hun drar skipet i feil retning, men hun fnyser og sier at alle må forstå at jorda er flat og at runde globuser kun skyldes en hemmelig konspirasjon for å tjene penger på globus-salg. Det er bare å se ut av vinduet - jorda er flat! På samme måte som FrPs stortingsgruppe har regnet ut at de 2000 kvalifiserte forskerne i FNs klimapanel tøyser og tuller med at klimaendringene er menneskeskapte.

Litt borte i et hjørne står Dagfinn Høybråten tydelig uvel av å befinne seg på brua sammen med Siv Jensen. Men han er i det minste brua - i styrhuset, og så er han jo enig med Siv Jensen og NKM om at ikke alle som elsker hverandre skal få lov til å gifte seg (men hva sier Høyre til tvangs-skilsmisser?).

Kontrasten mellom den mørkeblågulgrønne og den rødgrønne brua er slående. Mens det hersker fullstendig kaos på borgerlig siden, er de rødgrønne, tross sine uenigheter - enige om hvem som er kaptein og hvilke roller de andre i styrhuset skal ha. Og - ikke minst - vi er enige om retningen ut av det økonomiske uværet. Den retningen er ikke styrbord.

Kommentarer

Anonym sa…
:-) Morro med en slik sammenligning!
Thomas sa…
Noe sier meg at det skipet ditt lekker mye råolje og forurenser alt det kjører forbi, det mangler vedlikehold (og det er heller ikke noen planer om noe), det er masse mannskap på skipet som surrer rundt og ikke helt vet hva de skal gjøre - men siden de får lønn, og ikke blir stilt noen særlige krav til - så er de glade for det.

Noe sier meg at jeg heller ville vært på et vinglende skip..
Ypperlig innlegg, og ei svært treffande samanlikning! Med borgarleg styring og skattelette i den rikaste delen av ballasttankane vil skipet raskt gå på grunn.

Med raudgrøn styring veit me at me framleis får stø kurs med Jens, Kristin og Liv Signe! Ja til fire nye år!
Anonym sa…
Når det gjelder den konstante remjinga om vingling og Venstres EU syn. les Sponheims, kan det sikkert være greit å presisere AP's tydelige standpunkt s. 63 i partiprogrammet 2009-2013:

"En del av partiet (AP) mener det er best å stå utenfor EU, og begrunner dette i hensyn
til full sysselsetting, muligheten til å føre en sosialdemokratisk politikk i Norge og behovet for
internasjonal handlefrihet.
Arbeiderpartiet mener Norge må ha handlefrihet når det gjelder en eventuell
medlemskapssøknad i neste stortingsperiode. En forutsetning for en slik ny søknad må være
en stabil tilslutning i folket. En eventuell søknad om medlemskap vil være gjenstand for ny
landsmøtebehandling i Arbeiderpartiet. Vi mener en ny EU-søknad bør behandles på samme
måte som tidligere, og vil respektere resultatet av en folkeavstemming".
Den som opplever mareritt,sover. Så om du våkner før valget, vil du kanskje få et annet syn.

Det må jo også være litt tankevekkende at ikke det rødgrønne skipet har større oppslutning blant velgerne dersom de er så fantastisk skikket til å lede landet. Gjennomsnittet av meningsmålingene i april viser at "marerittet" ditt tilsammen har større oppslutning enn "drømmen" din. Og tendensen forsterkes av TV2s måling i dag.Kanskje det skyldes at flertallet har sett svakheter ved mannskapet og kapteinen som du ikke har sett? Kanskje de ser en finansminister som har ansvaret for en av de største finansielle fyllekulene på lang tid. Så stor at din partikollega og tidligere statsråd Gudmund Hernes tar et saftig oppgjør i kronikk i Morgenbladet forrige uke.Et lite sitat derfra:

"Lenge så det ut til å gå bra. Nå er tapene enorme: Over 560 milliarder på aksjefall. I tillegg usikre papirer anslått til 900 milliarder. Sist, men ikke minst et tap på 70 milliarder der fondet anført av Slyngstad forsøkte å «slå markedet» – men altså ble slått av det, til dels med lånte penger! For å gi dimensjonene: 70 milliarder er cirka 17 ganger årsbudsjettet for Universitetet i Oslo.

De som tapte 70 milliarder av de neste generasjoners oljepenger fikk store bonuser for innsatsen. Dette avsindige systemet – går det bra, får de bonus, går det dårlig, taper de ingenting – inviterer til å ta uforsvarlig risiko.

Men det var kjent og godtatt av selveste Finansdepartementet. Vi og de kommende slekter bærer tapet." Han mener dette er en opplagt sak for riksrevisjonen.

Og de har kanskje sett en kaptein som har blitt drevet fra skanse til skanse. Jeg kan ta med noen få eks.:

Tilbakelevering av firmabil.

Rot med ny styreformannen i Statoil.

Presset til retrett i sykelønnssaken. (Godt å bli kvitt`a?)

Dårlig utvelgelse av mannskap (statsråd som lyver)

Mannskap som ikke er nøye med reglementet (Åslaug Haga)

Mannskap som skryter av å få kapteinen i kne (Navarsete)

Mannskap som roter med uniformene (hijab).

Kaptein som først hyller en pirat for så å snu ryggen til ham.

Som lar næringsstyrmannen bli mobbet av piraten.

Lista kunne vært gjort lenger.

Selv får jeg lyst til å sitere din partifelle, nylig avdøde Guttorm Hansen (med en liten omskriving) når jeg ser regjeringen samlet. "Det er som når jeg ser et flaskeskip. Jeg ser jo at de er der, men jeg skjønner ikke åssen de er kommet dit"

Et lite tips til slutt. Dersom styrbord er feil retning for deg, regner jeg med at du vil at skuta skal gå til babord. Problemet er da går du i ring. Det beste er å stikke ut riktig kurs. Men da kommer neste problem: "En ting er et søkart at forstå, noget annet et skib at føre."
Vox: 1. Etter din navigasjon vil det vel komme til å gå i ring også styrbord vei.

2. Tapene i oljefondet er vel ikke realisert, og det er vel heller ikke slik at det finnes noen politisk opposisjon som har vært noe annet enn etterpåklok i denne saken (kanskje med unntak av FrP, men de ville jo donere vekk Statfjord i 1975, og kutte inntektsstrømmen fra sokkelen kraftig så sent som i 2005).

3. Oppramsingen av den delen av mannskapet som har snublet har vel lite med babord eller styrbord retning å gjøre, med unntak av ønske om statlig eierskap - og der erkjenner jeg dyp uenighet med deg. Jeg skal dog ikke opptre skråsikker på Aker-saken - den påstår jeg meg ikke detaljert kunnskap om - og finner heller ikke det fra landets journalister.

4. Jeg gleder meg vilt og uhemmet over at du ikke greier å mobilisere stor motstand mot, tross din remse av betenkeligheter, det faktum at det rødgrønne styret opptrer tryggere enn det foreliggende mørkeblåttgulgrønt-alternativet :-)
Du har ikke våknet helt, skjønner jeg.

Som jeg forsøkte å få deg til å forstå, så er en metafor om å styre en båt etter politiske retninger lite smart. Derfor må man styre etter den kursen som viser riktig lei ut av stormen.

Jeg antok at alle som har vært i en båt forstod at det var like dumt å styre bare til babord eller bare til styrbord. Altså en totalt ubrukelig metafor.


2. Når det gjelder statens pensjonsfond utland, er de 70 milliarder som ble brukt til "aktiv" forvaltning et realisert tap. Gone forever. I tillegg er det tvil om ikke beløpet er større. Det trodde jeg alle hatt fått med seg. Du bør lese artikkelen til Gudmund. Den er faktisk god.

3. Oppramsingen av mannskapet som snublet har ikke noe med retningen å gjør, men kapteinens dømmekraft. Den er ikke uvesentlig når man skal føre et skip.

4. At du gleder deg villt og uhemmet over min kommentar tyder på at du ikke har våknet helt. Kommentaren er foranlediget av en meget dyp mistro til at kaptein Jens Stoltenberg og hans mannskap er de rette til å føre skuta Norge inn i smult farvann. En mistro jeg ser ut til å dele med et flertall av folket.

For hvis Jens og mannskap er så fantastiske, så er vel folket utakknemlige passasjerer?
Vox:

- Nå sa vel ikke jeg at man skulle styre bare til babord, men at å svinge styrbord nå er feil medisin. Når jeg bruker en metafor som indikerer ulike retninger, er det vel å dra det langt å si at å styre babord eller styrbord betyr å seile i ring. Det blir jo det samme i en bil på land. Å svinge til høyre eller venstre betyr jo ikke at man skal kjøre i ring - med mindre man befinner seg på jordet da ;-)

Forøvrig synes jeg regjeringen bør holde kursen (men gjerne litt mer Ap-retning).

- Forøvrig gleder jeg meg ikke vilt og uhemmet over hele din kommentar, det var mye der jeg kunne spare meg for, men jeg gleder meg fortsatt nokså utagerende over at selv om du har dine betenkteligheter med både dagens kaptein og hans mannskap, så greier du ikke mobilisere noe bølge for alternativet. Det er kanskje fordi det er litt vanskelig å finne ut hvem som skal være kaptein?

- Når det gjelder de 70 mrd du sier er tapt, er det vel fortsatt ikke slik at dine venner opponerte det, men her tar jeg forbehold for jeg kan ikke detaljene?

- Til slutt: Joda - meningsmålingene viser fortsatt knapt mindretall for dagens regjering. Problemet er jo bare at det ikke eksisterer noe alternativt flertall. Det brukes hardere ord om Frp fra Venstre og KrF enn fra SV - og du er vel neppe uenig i at Høyre sliter litt mer autoriteten?

Dessuten er det noen måneder til valget og jeg dikter metaforer i fleng blant annet for å minne mine meningsfeller om at vi må ut å mobilisere. Det kan jo tenkes det hjelper hvis flere av våre stemmer enn dem som gir uttrykk for misnøye på telefon til meningsmålerne :-)
"- Når det gjelder de 70 mrd du sier er tapt, er det vel fortsatt ikke slik at dine venner opponerte det, men her tar jeg forbehold for jeg kan ikke detaljene?"

Det var jo umulig å opponere mot det fordi man ikke visste hva Slyngstad og hans drabanter holdt på med. Det fondet drev med i sin aktive forvaltning er ikke ulikt det noen herostratisk berømte kommuner gjorde. De ble kalt bygdetullinger og det som verre var. (En sjekk i årsrapporten for oljefondet viser faktisk verre tall. Realistert tap er på vel 100 mrd.)

Men Kristin Halvorsen har strammet inn, fordi denne forvaltningen tydeligvis var i strid med den risikoprofilen som Stortinget har vedtatt. Og som de fleste partier står bak. Det er verdt å nevne at Frp stemte mot å utvide aksjedelen til 60%.

Når det gjelder "mine venner", vil jeg bare kommentere at jeg tviler litt på hvordan dette oppfattes av de du tenker på. Jeg er ikke medlem av noe parti. Og et kjapt søk på bloggen min vil avsløre at jeg med ujevne mellomrom kritiserer både Høyre og spesielt Frp. Og kommentarer jeg mottar tyder ikke på at det alltid faller i god jord.

At jeg tilfeldigvis har hjertet på høyre side av kroppen, gjør meg ikke til en ukritisk klakkør for noen.

"- Til slutt: Joda - meningsmålingene viser fortsatt knapt mindretall for dagens regjering. Problemet er jo bare at det ikke eksisterer noe alternativt flertall. Det brukes hardere ord om Frp fra Venstre og KrF enn fra SV - og du er vel neppe uenig i at Høyre sliter litt mer autoriteten?"

Men dette må jo være en skikkelig nedtur for dere. På tross av at det ikke eksisterer noe "alternativt flertall" så synes altså ikke velgerne (jeg forholder meg til snittmålingen for april, ikke den siste til TV2 her) at "rotet" på borgerlig side er ille nok til at de vil straffe partiene mer enn de gjør. Og de synes ikke at de rødgrønne er noe bedre alternativ enn "marerittet" ditt.

Men du har faktisk rett i at jeg ikke er spesielt imponert over det som foregår på borgerlig side. Og også at Høyre ikke har vist seg frem med den nødvendige autoritet.

Men desto mer forbauset over at de ikke straffes hardere. Men den forbauselsen må jo være større hos dere. Spesielt at Frp på en god dag har like stor oppslutning som Ap.

Men jeg har stor respekt at du står på og slåss for det du tror på. Og er glad for at det ikke finnes for mange partiløse kynikere som meg, men husk bare: "Right is right and left is wrong" :-)
Lars sa…
Dette innlegget fortjener en kommentar - dessverre ikke på grunn av god kvalitet.

1) Du er inkonsekvent. Du sier det er borgerlig kaos, men allerede i tredje setning uttaler du at KrF, Høyre og FrP er sannsynlige samarbeidspartnere.

2) Høyre er helt klart på sitt standpunkt - vi ønsker å skape en bredest mulig borgerlig regjering.

3) "Det eneste virkemiddelet de rår over"? Om Høyre kommer i regjering så rår de nok over mer enn det.

4) Det innledende avsnittet om Høyre ga ingen mening - Høyre rår over skatte- og avgiftslette enten det går oppe eller ned her i verden?

5) "Vi er imot slike statlige inngrep" er det FrP har uttalt - altså kan det være alt fra ANNEN, BEDRE regulering til MINDRE regulering.

6) "Største økonomiske uværet verden har sett på mange, mange årtier"? Vet ikke helt hvordan du definerer "mange, mange". Nedgangen vi opplever i dag er nok verre enn 2001- og 1990nedgangene, men nedgangene på 80- og 70-tallet var verre. Vi er heldige som ikke opplever stagflasjon nå; det kunne sett verre ut, langt verre.

7) Erna Solberg er partileder og statsministerkandidat for Høyre. Ingen tvil om det.

8) Morsom fortelling du har gående her. Men liten korreksjon: IPCC, som du refererer til, består riktignok av 2000 vitenskapsmenn - men langt i fra alle av disse er enige. Noen mener at en langvarig global oppvarming ikke finner sted; andre mener at det kanskje finner sted; og noen støtter det som blir offentliggjort som konsensus: at global oppvarming definitivt eksisterer og er menneskeskapt. Personlig tror jeg det er på tide å gjøre noe med klimaet, men jeg tror også det er veldig viktig å ha en seriøs debatt om trusselen. Debatten blir ikke bedre av at den forenkles og fordummes.

9)Det siste avsnittet var rett og slett utrolig.
Jeg har mistet tellingen på hvor mange statsråder som er sparket/omplassert. Jeg har mistet tellingen på hvor mange kameler SV har måttet svelge. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger Jens har måttet beklage og trekke seg tilbake etter en fiaskosak. den rødgrønne regjeringen er ingen drøm!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .