Gå til hovedinnhold

- Brother Pelle, they are shooting us...

LO er en del av en enorm internasjonal bevegelse. ITUC (International Trade Union Confederation) representerer 170 millioner organsierte arbeidstakere i 157 land over hele kloden.

Internasjonalt solidaritetsarbeid har hele tiden vært kjernen i fagbevegelsens arbeid siden den begynte å gro rundt omkring i verden. Derfor er det også flere rader med internasjonale gjester på LO-kongressen. I tillegg har alle forbundene egne organisasjoner. 

LO er en del av en internasjonal solidaritetsbevegelse. Daglig kjempes det kamper for retten til å organisere seg. Ofte med livet som innsats.

Faglig ungdomsarbeid
For om lag ti år siden var jeg visepreisdent i ETUC Youth (European Trade Union Confederation), eller Europeisk LO sitt ungdomsarbeide. På et av de europeiske seminarene om organisering av faglig ungdomsarbeid, fortalte svenske Pelle - som var president for ICFTU Youth (daværende ITUC), om Ernesto, som jeg tror var fra Colombia. 

Pelle hadde snakket om LOs ungdomsarbeid i Sverige og vendte seg mot Ernesto med spørsmålet: - So, Ernesto, what are the main challenges when you try to activate young unionists?

Ernesto la hånden på skuldra til Pelle og sa med tydelig aksent: - Brother Pelle...our challenge is...they are shooting us.


Joe Hill
Det har gått 94 år siden den svenske fagforeningsaktivisten og låtskriveren Joseph Hillstrom (Joe Hill) ble skutt etter en tvilsom og mye omtalt rettsprosess i Utah, USA. Den 18. november sendte han telegram fra cella, kvelden før fullbyrdelsen av dødsdommen, til generalsekretæren
 for International Workers of the World (IWW), som kort oppsummert sa følgende: 
Don't mourn. Organize!

Dagen etter henrettelsen skrev New York Times at faren var stor for at Joe Hill død ville gjøre ham farligere for sosial stabilitet enn i live, og de fortsatte nokså treffende: "there will grow up in the revolutionary group a sincere belief that he died a hero as well as
 a martyr." (det er antydet at så mange som 30 tusen møtte opp i begravelsen til Joe Hill - se bilde)

En av sangene Joe Hill skrev hadde tittelen There's power in the Union. Billy Bragg har senere lånt tittelen til en av sine sanger. Derfor passer det fint i anledning LO-kongressen å høre amerikanske Street Dogs' cover-versjon av Billy Braggs låt. Du kan høre den her:

Kommentarer

Paul Chaffey sa…
Jepp. Har faktisk sett Billy Bragg live på Roskilde en gang på 80-tallet. Stor opplevelse.

I følge braggtopia.com har for øvrig "There is power in a union" en annen bakgrunn også:

"There Is Power In A Union" is based on "The Battle Cry of Freedom" a song written in 1862 by American composer George F. Root (1825–1895) during the American Civil War. A patriotic song advocating the cause of the Union, it became so popular that composer H. L. Schreiner and lyricist W. H. Barnes adapted it for the Confederate States of America, and it was used as the campaign song for the United States Republican Party in the 1864 election."
Jepp, og jeg lurer på om det ikke er samme, eller veldig lik, melodi som sangen fra borgerkrigen.

Jeg tror egentlig ikke Billy B. har henta tittelen til There's power in a union fra Joe Hill, men Hill's tittel There is power in the union og Billy Bragg sine er såpass like i både form og tematikk at det ble en grei assosiasjon.

Her synger forøvrig Billy Bragg en Phil Ochs' historie om Joe Hill: Joe Hill
Paul Chaffey sa…
Når du er i sånn faglig modus kan jeg jo også anbefale "Which side are you on" med Billy Bragg. Ikke akkurat verdens beste video, men det politiske budskapet er det ikke mye tvil om:

http://www.youtube.com/watch?v=Yylvib5oW4c

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .