Gå til hovedinnhold

Tårer for Palestina

Her forleden tørket jeg tårer for et sterkt gripende program på NRK2 om de norske jødene som overlevde konsentrasjonsleirene i Tyskland. Historiene om hvordan familiene deres ble fornedret og drept var en sterk og vond påminnelse om hva som kan skje når mennesket fjerner menneskeverdet fra enkelte folkegrupper vi deler kloden med. 

Selv deltok jeg under begravelsen fra et av tidsvitnene som igår var på NRK2, nemlig Julius Paltiel. En gang inviterte jeg ham til Fylkestinget i Sør-Trøndelag for å dele sin historie med oss. Det er en av de episodene i livet mitt som har gjort sterkest inntrykk på meg. Han avsluttet sin beretning til oss med en bønn om at vi måtte være hans vitner, slik at det han hadde opplevd aldri måtte skje igjen. Menneskeverdet er ukrenkelig. 

Nå hører vi nyhetene om at Israel bomber Gaza sønder og sammen (Dagbladet, VGTV2). Hundrevis av sivile. Barn, kvinner og forsvarsløse menn bombes ihjel. Og dette kommer på toppen av at Gaza er innesperret bak en mur Israel har bygd ulovlig, og som hindrer menneskene som bor der å ha normal økonomisk aktivitet, normale sanitære forhold, nødvendig helsestell, skolegang, ja alt som er en selvfølge å ha i Israel.

Idag renner tårene mine for Palestina. Israels framferd er en manifestasjon av en stat som betrakter en folkegruppe som så lite verdt at det gir dem rett til å hundse med dem. Å ja, jeg forstår godt befolkningen i Israel sitt behov for å føle trygghet innenfor sine egne grenser. Men hvordan skal det bli mulig når de til stadighet røver håpet om et normalt og verdig liv fra generasjon på generasjon med palestinere. Israels framferd begynner å ligne på en oppskrift for en "endelig løsning". Hvordan skal Israels befolkning kunne føle trygghet når de raser fram på en måte som kun må avle raseri og intenst hat blant de palestinerne som daglig trakasseres og nå idag maltrakteres? Har de tenkt å drepe dem alle? Har de ikke lært noen ting av Holocaust?

Slik situasjonen nå er i Israel, på Vestbredden og i Gaza, dyrkes kun ekstremistene fram. Etter mitt besøk til Rammalah, Jersusalem og Tel Aviv i vår, begynte jeg å lure på om ikke palestinerne har mer å tjene på å bli en del av staten Israel. De har tross alt vært okkupert nokså lenge, for å si det mildt. Det er litt flere arabere enn jøder i området. Kanskje kunne de finne fred om de delte nasjon? One man - one vote eller fritt Palestina?


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .