Etter dialog med ledelsen i Trondheim kommune, har vi blitt enige om å spleise på ekstrakostnadene ved å kjøre trikk i Trondheim for 2009. Fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtrafikken, og siden Gråkallbanen ble etablert har fylkeskommunen ytt et tilskudd til trikken tilsvarende hva det koster å frakte samme antall passasjerer med buss. Fra 2004-2008 hadde Trondheim kommune, som en prøveordning, ansvaret for kollektivtrafikken i kommunen.
Det har vært viktig for fylkeskommunen å få aksept for at ekstrakostnader for trikkedrift må dekkes innenfor rammene av kollektivtrafikken i Trondheim, slik det var før prøveordningen mellom 2004-2008. Løsningen bidrar til det. Trondheim kommune vil prioritere å bruke deler av neste års belønningsmidler fra staten på Gråkallbanen, og bidrar dermed til å ta ansvar for spleiselaget.
Belønningsmidlene kommer til å øke på grunn av miljøpakken som Trondheim kommune har vedtatt, og det er bare rett og rimelig at Trondheim får innflytelse på hvordan de vil prioritere å bruke disse pengene innen kollektivtrafikken i byen. Når de nå velger å prioritere trikken, aksepterer fylkeskommunen det.
Nå er driften av trikken sikret ut 2009. I mellomtiden skal det foregå en prosess som skal kartlegge hvilke investeringer som må til for å sikre trikkedrift i årene som kommer. Dette arbeidet er kommunens ansvar, og det ville blitt helt feil om Gråkallbanen ble avviklet mens denne utredningen pågår.
Kommentarer