Gå til hovedinnhold

Ny pappaperm :-)

Regjeringen lanserer nå utvidet permisjonsordning for fedrene. Pappa får nå 14 uker forbeholdt seg selv. Det er bra. Og enda bedre at det ikke taes mer enn 2 uker fra den felles foreldrepermisjonspotten som foreldrene har felles.  Den nye permisjonen utvides nemlig til 58 uker med 80 prosent lønn eller 48 uker med 100 pst lønn.

Dermed får vi en etterlengtet utvidet permisjon for fedrene, samtidig som vi unngår forslaget om å tredele permisjonstida vi har idag. Det ville tvunget en rekke mødre ut i arbeid allerede etter 6 måneder og skapt mindre tid sammen med sine nybakte foreldre for de nyfødte barna. 

Nå får fedrene 14 uker, mens familien selv kan  bli enige om hvoredan de deler de resterende 44, eller 34 ukene, avhengig av om de tar 80 eller 100 pst lønn.

Hurra!

Nå gjenstår bare å gi fedrene selvstendig opptjeningsrett, slik at ikke barn som har mødre uten arbeid blir frarøvet permisjonstid. Det er en viktig sak å rette opp!

Oppdatering: Media har sagt mye forskjellig om dette idag, og Dagsrevyen presiserte på tampen at fedre likevel skal ha selvstendig opptjeningsrett. Etter å ha sett på hjemmesida til departementet ser det ut som om fedrene til barn som har mødre i 50 prosent eller mindre stilling likevel skal få opptjening på sin egen lønn og stilling, i motsetning til idag:

"Gi alle fedre med opptjent rett, rett til fedrekvote" (departementets side)

Dette er det virkelig grunn til å rope 3 x HURRA for!

Les mer i VG og Dagbladet.

Tidligere blogger om denne saken: Februar, April

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...