Gå til hovedinnhold

Hederspris til Per Ottesen

Fylkeskommunen delte idag ut hedersprisen til Per Ottesen i et arrangement i Vår Frue Kirke.

Her er talen:

Kjære forsamling, kjære hedersgjest, kjære Per Ottesen og familie - Det er en stor glede og ære for meg å ønske velkommen til utdeling av Fylkeskommunens hederspris  

- Jeg må innrømme at det er en spesiell opplevelse å stå i vår Notre Dame for å hedre nettopp deg, Per, som har betydd så mye for restaureringen av dette bygget.

- Vi er svært takknemlige for at vi kan holde denne seansen i slike omgivelser hvor vi veit at du føler deg hjemme. Din innsats som leder for jubileumskomiteen Vår Frue Kirke 800 år er vi svært takknemlig for - men jeg vil også at forsamlingen skal merke seg at Per også har jobbet som frivillig ved åpen kirke nettopp her i Vår Frue Kirke...

På vei til kirken i dag... falt Olav Duun fagre ord meg i hu; " Sikt ikkje så høgt at pila treff deg i nasen på vei ned att" 

Men kjære Per, du har gjort Duuns ord til skamme mange ganger. Du har satt deg høye mål. Du har siktet høyt, men også vist stor gjennomføringsevne, på alle nivå i samfunnslivet.

Jeg tenker ikke først og fremst på din tid som B-klarinitist i Østbyen Guttemusikk-korps eller ditt virke som formann i Gutteklubben "Finale" i Trondheim, selv om du hel sikkert var betydningsfull også her - men jeg tenker på at du har vært en ener i trøndersk og nasjonal kultur - og idrettsliv gjennom mer en 30 år.

Kjære forsamling - Cv-en til Per Ottesen er så imponerende at den burde vært unntatt offentligheten - for å ikke skape prestasjonsangst. På 70-årsfest for Per Ottesen i Granåsen ble jubilanten visstnok litt forundret, da Fylkesmann Kåre Gjønnes litt ut i middagen entret forsamlingen. Forbauselsen og gleden virket høyst ekte ifølge sikre kilder da Fylkesmannen tildelte ham Kongens gull. "Sjelden eller aldri har jeg sett en slik CV", sa Gjønnes. Det hender jo Fylkesmannen og jeg er uenige i noen saker, men her e vi enige og samstemt - ja like samstemt som Nidarosdomens guttekor hvor du for øvrig har vært styreleder.

- Jeg tillater meg å sitere fra Arve Tellefsens anbefaling for Kongens gull i 2002: "Jeg har personlig hatt gleden av å samarbeide med ham i mange sammenhenger, og han har alltid vist en særdeles smittende entusiasme og evne til å få ting gjennomført".

- Børge Stensbøl uttalte at: "Per Ottesen har vært en helt avgjørende drivkraft i arbeidet med å få opprettet Olympiatoppen i Trondheim."

- Biskop Finn Wagle understreker hans store dialogiske evner - "noe som alltid gjør det til en glede å samarbeide med Per Ottesen og være i hans selskap"

- I anbefalingen til Kongen er det uttrykt noe som ikke alltid kommer fram i lyset: .."han er en oppofrende og kjærlig familiefar og ektemann".


Kjære Per du har ord på deg for å være dyktig, korrekt og grundig. Det er kvalitet i alt du gjør og du viser en ekte verdighet. Dette er egenskaper som jeg er helt sikker på har hjulpet deg i ditt virke og som de rundt deg har nytt godt av enten det har vært som Iscenesetter av Pär Lagerkvists "Sista mänskan" for Studentersamfundet i Trondheim i 1957 eller som konserndirektør i Gjensidige.

- Fra lokalt formannsverv gikk du gradene til president i Kongelig Norsk Automobilklub 1979-82

- Fra leder i hovedstyret i Byåsen idrettslag og senere skiavdelingen i samme lag, tidlig på 1970-tallet, til leder i Sør-Trøndelag Skikrets fra slutten av 70-tallet og til 1982. På Norges Skiforbund`s ting på Voss i 1981 var det stor turbulens omkring sittende president, og fare for "polsk riksdag". Per Ottesen sto fram på vegne av Sør-Trøndelag Skikrets og holdt en meget velformulert tale, som medvirket til at tinget roet seg ned, og ble avsluttet med verdighet. "Skinorge" ble for alvor oppmerksom på Per Ottesen, og han ble valgt til visepresident i Skiforbundet i 1982 og president i 1984-87. I perioden 1985-87 var han også med i Lillehammer-OL`s første søkerkomite. 

- Under Per Ottesens ledelse fikk Sør-Trøndelag Skikrets betegnelsen som "verdens beste landslag" under VM på ski i Oslo i 1982.

- Per Ottesen fikk VM til Trondheim gjennom vedtak i NSF i 1985 og FIS-kongressen i Budapest i 1992. Som skipresident var han sentral når valget av norsk søkerby for det neste ski-VM i nordiske grener skulle gjøres. Holmenkollen og Oslo var selvsagt het kandidat. Skipresidenten var Trondheims-tilhenger - noe han taklet med diskresjon, balanse og ryddighet, og Trondheim vant fram som norsk kandidat. Per Ottesen var nærmest et selvsagt valg når leder av organisasjonskomiteen og senere styreformann for AS VM PÅ SKI i Trondheim skulle utpekes, og han ledet VM-arbeidet i 10 år. Og selv om nettopp det eventyret ikke endte helt sånn som du og mange med deg, Per, skulle ønske, så takker vi deg av hele vårt hjerte for den idrettsfesten du var så sentral i å få dratt til Trondheim.

- Men du fortsatte ditt engasjement etter 1997 på høyt nivå - med vanlig kvalitet, og jeg nevner i fleng uten å tidfeste - trekk pusten:

- Leder i hovedstyret i Byåsen idrettslag
- Norsk prosjektleder for St. Olavsloppet
- Leder av forprosjekt norsk bistand til Olympiske vinterleker i Sverige, Jämtland/Härjedalen.
- Nestleder i ressursgruppen for Olympiatoppens avdeling i Trondheim
- Leder av forprosjekt: "Trøndelag 2008"
- Styreleder i Trondheim Kammermusikkfestival
- Styreleder i Stiftelsen Festningsspillet i Trondheim
- Styreleder Nidarosdomens Guttekor
- Nestleder i styret Ringve Museums Venner
- Nestleder i styret for "Den siste Viking" på Stadsbygd
- President i Trondhjem Rotary Klub
- Leder av jubileumskomiteen Vår Frue Kirke 800 år.
- President i Trøndersk Skilaug
- Visegeneralsekretær Det kongelige norske videnskabers selskab

Noen av disse verv er avsluttet, mens han i andre i høyeste grad fortsatt er aktiv - og det er stor fare for at det var noen jeg ikke kom på i farten. 

Mange minnes sikkert det storstilte 800-årsjubileet nettopp her i Vår Frue kirke med Hans Majestet Kong Harald som hedersgjest i november i fjor - 11 dagers festprogram - etter rehabilitering for 35 millioner, hvorav 25 millioner i private bidrag. Og arbeidet ble altså ledet av, ja, Per Ottesen! Og jeg er glad for at det gikk bedre med deg enn han som skulle dekorere taket i kirka i 1709.

- I 1709 skulle det nye taket i Vår Frue kirke egentlig dekoreres av byens fremste maler, Ole Joensen, man han døde i et slagsmål før han kom i gang. 

- Under NM på ski på Berkåk i 1998, ble Per Ottesen trukket inn i speakerbua sammen med Ola T. Heggem og Kjell Ulstad, som vikarer for Kristen Kvello, som var blitt syk. I speakerbua ble ideen til Trøndersk Skilaug sådd, og ble stiftet senere samme år, og med de tre herrer i styret. Etter at Heggem ble statssekretær, tok Per Ottesen over som president. Lauget har basis i Trøndelag som et tyngdepunkt i norsk skisport, og har som formål å yte innsats for videreutvikling av skisporten, og særlig den trønderske. Sør-Trøndelag Skikrets er eldre enn Norges Skiforbund, og var 100 år i 2004. Med Trøndersk Skilaug som arrangør, ble 100 års-jubileet markert med feiring på storstilt og stilfull måte i Britannia - vitalt ledet av - Per Ottesen. 

- I 2008 ble Norges Skiforbund 100 år, og hoved-NM i nordiske grener var lagt til Trondheim. Per Ottesen og Trøndersk Skilaug mente dette fortjente en fest også i Trondheim, og med løperne i fokus. Med Sør-Trøndelag fylkeskommune som partner og hovedsponsor ble premieutdeling og løperfest i Britannia en verdig markering av NSF`s 100 år. 

- Senest 28. oktober 2008 ble årsmøte for Trøndersk Skilaug gjennomført med "stinn brakke" i hoppbygget i Granåsen. Per Ottesen ble gjenvalgt som president med kraftig akklamasjon. Etter årsmøtet var det temadebatt om "Valg av treningsmodell for topputøvere i langrenn", og her sto vitenskapen ved NTNU mot Olympiatoppen`s erfaring. Karakteristisk for Per Ottesen, er at når toppløpere som Tor Arne Hetland slenger innom møtet, så er han fortsatt på fornavn med de aktive.

- Siden 1999 har Trøndersk Skilaug hvert annet år arrangert turer til VM på ski - de fleste gangene med Per Ottesen som selvskreven reiseleder. At turene er populære, er det ingen tvil om, og når turen går til Lieberec i Tsjekkia i februar 2009, så er de 86 plassene for lengst bestilt.

- Så er du jo slik at bak hver en hedersmann, står en dyktig kvinne, eller kanskje en forbløffet kvinne, som jeg også har hørt bli sagt :)
- Anne Katrine, Annemor. Du er nesten alltid ved hans side. Jeg tror med sikkerhet jeg kan si at du er hans beste støttespiller, kritiker og rådgiver. 

Kjære Per, du er og har vært en ener innen den trønderske og nasjonale frivillighetskulturen knyttet idretts- og kulturlivet.

Jeg har selv vært så heldig å få jobbe sammen med deg både i Kammermusikkfestivalens styre, og gjennom mange møteplasser innenfor alle de andre feltene du har engasjert deg i. Du imponerer og inspirerer både med din profesjonelle ryddighet og din omtanke. Jeg blir rett og slett i godt humør av å treffe deg. Du er en person det er lett å bli glad i.

Derfor er jeg ekstra stolt og glad for at nettopp jeg får denne anledningen til å dele ut hedersprisen til deg.

Du har gjort en innsats helt utenom det vanlige, gjennom mer enn en mannsalder, og du har fortsatt vilje - og evne til å stå på og for å gjøre innsats med topp kvalitet for idrett og kultur i Trøndelag og Norge. 

- Hadde jeg en hatt ville den vært tatt av for lengst

Kjære Per - prisen du får i dag er glasskunst fra trøndelag. Laget av Mats A Nilsen som for tiden jobber med å få satt opp en glasshytte 200 m fra sjøen i Hasselvika i Rissa - i tillegg får du med en skinninnbundet Trøndelagshistorie - hvor du, for min del, har skrevet deg ettertrykkelig inn. 

Gratulerer med hedersprisen og lykke til i ditt videre virke - vi vet vi vil høre mer fra deg - det ser vi fram til!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .