Gå til hovedinnhold

Tut og kjør med FrP

FrP fyller idag landets aviser med annonser der de fantaserer om at med FrPs økonomiske politikk ville alt ha gått på skinner. 

Kort oppsummert har dette vært oppskriften fra FrP i deres levetid; om vi avregulerer alt som kan røre seg. Om vi bruker mange flere millarder fra Statsbudsjettet på titusenvis av gode prosjekter og velferd, samtidig som vi svekker inntektssiden i Statsbudsjettet med flere titalls millarder kroner i skatte- og avgiftsletter, så ville vi levd i et paradis av lave renter, full sysselsetting, svær velferdsproduksjon og 4-felts uregulert motorvei til alle som måtte ønske det, samtidig som kollektivtrafikken går så det suser.

Heldigvis er det få som har prøvd seg på FrPs politikk. Men inspirasjonen til denne tut og kjør politikken har sin grobunn i FrPs mesterideolog Ronald Reagan politiske ideer (med unntak av at FrP skal bruke så mange offentlige penger over Statsbudsjettet i tillegg - det står de alene om i verden). Reagans politikk ble videreført av George W. Bush, og nå innrømmer selv Alan Greenspan at en slik tro på at markedet regulerer seg selv, var feilslått.

Til sitt forsvar sier FrP at feilen heller er at Alan Greenspan er sosialist. Dem om det. Det var forøvrig FrPs politiske venner som i natt stemte ned bil-pakken i USA. De står ihvertfall for det de mener og skifter ikke mening med vær og vind (VG, Dagbladet).

Göran Rosenberg har en fin kommentar om nyliberalismens fall i Dagens Nyheter. Samhällets återkomst


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...