Kjære alle sammen! Gratulerer med dagen!
Fjesetbakkene har i lang tid vært en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren og Røros. Når dette prosjektet nå er satt i gang unngår vi både den smale Osøybrua, den trange jernbaneundergangen og de bratte Fjesetbakkene.
Veiprosjektet kom i gang rundt desember 2006 etter vedtak i fylkesutvalget 24. oktober 2006. Fylkeskommunen brukte mye kreativitet for å få finansiert omleggingen. Gjennomføringen ble mulig gjennom en finansieringspakke og ved omprioriteringer innenfor riksveibudsjettet. Resultatet av anbudet ble 30 mill. kr. mer enn opprinnelig beregnet (ny sum 92 mill kr). Dette skyldes generell kostnadsutvikling, stål- og oljepriser mv. Anlegget ble noe forsinket pga av leveransene på stål knyttet til brua over Gaula.
Engasjementet for Fjeset bakkene har bakgrunn i både trafikksikkerhet og fremkommelighet. Og arbeidet ble satt i gang for å fjerne en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren i Midtre Gauldal og Røros. Det var et ubestridt faktum at Fjesetbakkene med undergangen og Osøy bru var det vanskeligste punktet på hele Rv 30.
Særlig har det vært mange ulykker knyttet til denne strekningen, med dødsfall, alvorlige personskader og materiellskader. Uten muligheter for omkjøring ble også stopp i Fjesetbakkene en stopp i transporten mellom Rørosregionen og Trondheimsregionen/E6, i det minste med en betydelig ekstra omvei som alternativ.
Både samfunnsøkonomisk, transportøkonomisk og trafikksikkerhetsmessig medfører omleggingen en betydelig gevinst. Dessuten har omleggingen også bidratt til å rydde opp i trafikkforholdene rundt Forsetmoen, samt bidratt til fornyelse av dette lille tettstedet i Gauldalen med både skole, forretning, bensinstasjon og kirke, samt en del farlige avkjørsler.
På strekningen Forset til Fjeset blir Rv 30 nå lagt i ny trasè. På knappe 2 km veg blir 3 trafikkfarlige punkt fjernet. Den trange Osøy bru, jernbaneundergangen i bunnen av Fjesetbakken og selve Fjesetbakkene blir etter nedklassifisering nå å finne på det kommunale vegnettet. Eksisterende veg blir i tillegg avstengt i den ene enden slik at ønske om kun lokaltrafikk og ikke gjennomgangstrafikk oppnås.
Det er mange å takke for den politiske kampen for dette prosjektet.
Det har vært over 20 års kamp, og det er godt å se at den ikke var forgjeves.
Ola Røtvei var nestleder i samferdselskomiteen og arbeidet mye med dette prosjektet. Rolf Aas i Fylkestinget, daværende ordfører i Midtre Gauldal Kolbjørn Tangvik, ordfører i Holtålen Ivar Volden, daværende ordfører Jon Helge Andersen, Dagfinn Brattås og nå avdøde Svend Ottar Troøien. Alle disse skal ha en stor takk for at vi i dag kan åpne veien.
Så til slutt vil jeg bare sitere en uttalelse jeg har fått fra Gauldal Billag:
”Vi i Gauldal Billag er glade for at en flaskehals på veien mellom Røros og Trondheim er borte. Mang en gang har vi hatt busser som har stått og ventet på at veien skulle åpnes etter problemer i bakken. Vi har også mang en passasjer som har måttet passere bakken til fots da vi har satt opp busser for å fortsette ruten på den andre siden ved stengt bakke. Kanskje vi burde hatt betalt for ventetid….”
Jeg vet ikke helt hvor den regninga skal sendes, men nå er i hvert fall ventetida over. Igjen, gratulerer med dagen, og lykke til med nyveien!
Fjesetbakkene har i lang tid vært en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren og Røros. Når dette prosjektet nå er satt i gang unngår vi både den smale Osøybrua, den trange jernbaneundergangen og de bratte Fjesetbakkene.
Veiprosjektet kom i gang rundt desember 2006 etter vedtak i fylkesutvalget 24. oktober 2006. Fylkeskommunen brukte mye kreativitet for å få finansiert omleggingen. Gjennomføringen ble mulig gjennom en finansieringspakke og ved omprioriteringer innenfor riksveibudsjettet. Resultatet av anbudet ble 30 mill. kr. mer enn opprinnelig beregnet (ny sum 92 mill kr). Dette skyldes generell kostnadsutvikling, stål- og oljepriser mv. Anlegget ble noe forsinket pga av leveransene på stål knyttet til brua over Gaula.
Engasjementet for Fjeset bakkene har bakgrunn i både trafikksikkerhet og fremkommelighet. Og arbeidet ble satt i gang for å fjerne en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren i Midtre Gauldal og Røros. Det var et ubestridt faktum at Fjesetbakkene med undergangen og Osøy bru var det vanskeligste punktet på hele Rv 30.
Særlig har det vært mange ulykker knyttet til denne strekningen, med dødsfall, alvorlige personskader og materiellskader. Uten muligheter for omkjøring ble også stopp i Fjesetbakkene en stopp i transporten mellom Rørosregionen og Trondheimsregionen/E6, i det minste med en betydelig ekstra omvei som alternativ.
Både samfunnsøkonomisk, transportøkonomisk og trafikksikkerhetsmessig medfører omleggingen en betydelig gevinst. Dessuten har omleggingen også bidratt til å rydde opp i trafikkforholdene rundt Forsetmoen, samt bidratt til fornyelse av dette lille tettstedet i Gauldalen med både skole, forretning, bensinstasjon og kirke, samt en del farlige avkjørsler.
På strekningen Forset til Fjeset blir Rv 30 nå lagt i ny trasè. På knappe 2 km veg blir 3 trafikkfarlige punkt fjernet. Den trange Osøy bru, jernbaneundergangen i bunnen av Fjesetbakken og selve Fjesetbakkene blir etter nedklassifisering nå å finne på det kommunale vegnettet. Eksisterende veg blir i tillegg avstengt i den ene enden slik at ønske om kun lokaltrafikk og ikke gjennomgangstrafikk oppnås.
Det er mange å takke for den politiske kampen for dette prosjektet.
Det har vært over 20 års kamp, og det er godt å se at den ikke var forgjeves.
Ola Røtvei var nestleder i samferdselskomiteen og arbeidet mye med dette prosjektet. Rolf Aas i Fylkestinget, daværende ordfører i Midtre Gauldal Kolbjørn Tangvik, ordfører i Holtålen Ivar Volden, daværende ordfører Jon Helge Andersen, Dagfinn Brattås og nå avdøde Svend Ottar Troøien. Alle disse skal ha en stor takk for at vi i dag kan åpne veien.
Så til slutt vil jeg bare sitere en uttalelse jeg har fått fra Gauldal Billag:
”Vi i Gauldal Billag er glade for at en flaskehals på veien mellom Røros og Trondheim er borte. Mang en gang har vi hatt busser som har stått og ventet på at veien skulle åpnes etter problemer i bakken. Vi har også mang en passasjer som har måttet passere bakken til fots da vi har satt opp busser for å fortsette ruten på den andre siden ved stengt bakke. Kanskje vi burde hatt betalt for ventetid….”
Jeg vet ikke helt hvor den regninga skal sendes, men nå er i hvert fall ventetida over. Igjen, gratulerer med dagen, og lykke til med nyveien!
Kommentarer