Gå til hovedinnhold

Åpning av ny vei forbi Fjesetbakkene

Kjære alle sammen! Gratulerer med dagen!

Fjesetbakkene har i lang tid vært en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren og Røros. Når dette prosjektet nå er satt i gang unngår vi både den smale Osøybrua, den trange jernbaneundergangen og de bratte Fjesetbakkene.

Veiprosjektet kom i gang rundt desember 2006 etter vedtak i fylkesutvalget 24. oktober 2006. Fylkeskommunen brukte mye kreativitet for å få finansiert omleggingen. Gjennomføringen ble mulig gjennom en finansieringspakke og ved omprioriteringer innenfor riksveibudsjettet.

Resultatet av anbudet ble 30 mill. kr. mer enn opprinnelig beregnet (ny sum 92 mill kr). Dette skyldes generell kostnadsutvikling, stål- og oljepriser mv. Anlegget ble noe forsinket pga av leveransene på stål knyttet til brua over Gaula.

Engasjementet for Fjeset bakkene har bakgrunn i både trafikksikkerhet og fremkommelighet. Og arbeidet ble satt i gang for å fjerne en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren i Midtre Gauldal og Røros. Det var et ubestridt faktum at Fjesetbakkene med undergangen og Osøy bru var det vanskeligste punktet på hele Rv 30.

Særlig har det vært mange ulykker knyttet til denne strekningen, med dødsfall, alvorlige personskader og materiellskader. Uten muligheter for omkjøring ble også stopp i Fjesetbakkene en stopp i transporten mellom Rørosregionen og Trondheimsregionen/E6, i det minste med en betydelig ekstra omvei som alternativ.

Både samfunnsøkonomisk, transportøkonomisk og trafikksikkerhetsmessig medfører omleggingen en betydelig gevinst. Dessuten har omleggingen også bidratt til å rydde opp i trafikkforholdene rundt Forsetmoen, samt bidratt til fornyelse av dette lille tettstedet i Gauldalen med både skole, forretning, bensinstasjon og kirke, samt en del farlige avkjørsler.

På strekningen Forset til Fjeset blir Rv 30 nå lagt i ny trasè. På knappe 2 km veg blir 3 trafikkfarlige punkt fjernet. Den trange Osøy bru, jernbaneundergangen i bunnen av Fjesetbakken og selve Fjesetbakkene blir etter nedklassifisering nå å finne på det kommunale vegnettet. Eksisterende veg blir i tillegg avstengt i den ene enden slik at ønske om kun lokaltrafikk og ikke gjennomgangstrafikk oppnås.

Det er mange å takke for den politiske kampen for dette prosjektet.

Det har vært over 20 års kamp, og det er godt å se at den ikke var forgjeves.

Ola Røtvei var nestleder i samferdselskomiteen og arbeidet mye med dette prosjektet. Rolf Aas i Fylkestinget, daværende ordfører i Midtre Gauldal Kolbjørn Tangvik, ordfører i Holtålen Ivar Volden, daværende ordfører Jon Helge Andersen, Dagfinn Brattås og nå avdøde Svend Ottar Troøien. Alle disse skal ha en stor takk for at vi i dag kan åpne veien.

Så til slutt vil jeg bare sitere en uttalelse jeg har fått fra Gauldal Billag:

”Vi i Gauldal Billag er glade for at en flaskehals på veien mellom Røros og Trondheim er borte. Mang en gang har vi hatt busser som har stått og ventet på at veien skulle åpnes etter problemer i bakken. Vi har også mang en passasjer som har måttet passere bakken til fots da vi har satt opp busser for å fortsette ruten på den andre siden ved stengt bakke. Kanskje vi burde hatt betalt for ventetid….”

Jeg vet ikke helt hvor den regninga skal sendes, men nå er i hvert fall ventetida over. Igjen, gratulerer med dagen, og lykke til med nyveien!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...