Gå til hovedinnhold

Åpning av ny vei forbi Fjesetbakkene

Kjære alle sammen! Gratulerer med dagen!

Fjesetbakkene har i lang tid vært en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren og Røros. Når dette prosjektet nå er satt i gang unngår vi både den smale Osøybrua, den trange jernbaneundergangen og de bratte Fjesetbakkene.

Veiprosjektet kom i gang rundt desember 2006 etter vedtak i fylkesutvalget 24. oktober 2006. Fylkeskommunen brukte mye kreativitet for å få finansiert omleggingen. Gjennomføringen ble mulig gjennom en finansieringspakke og ved omprioriteringer innenfor riksveibudsjettet.

Resultatet av anbudet ble 30 mill. kr. mer enn opprinnelig beregnet (ny sum 92 mill kr). Dette skyldes generell kostnadsutvikling, stål- og oljepriser mv. Anlegget ble noe forsinket pga av leveransene på stål knyttet til brua over Gaula.

Engasjementet for Fjeset bakkene har bakgrunn i både trafikksikkerhet og fremkommelighet. Og arbeidet ble satt i gang for å fjerne en av de største flaskehalsene på Rv 30 mellom Støren i Midtre Gauldal og Røros. Det var et ubestridt faktum at Fjesetbakkene med undergangen og Osøy bru var det vanskeligste punktet på hele Rv 30.

Særlig har det vært mange ulykker knyttet til denne strekningen, med dødsfall, alvorlige personskader og materiellskader. Uten muligheter for omkjøring ble også stopp i Fjesetbakkene en stopp i transporten mellom Rørosregionen og Trondheimsregionen/E6, i det minste med en betydelig ekstra omvei som alternativ.

Både samfunnsøkonomisk, transportøkonomisk og trafikksikkerhetsmessig medfører omleggingen en betydelig gevinst. Dessuten har omleggingen også bidratt til å rydde opp i trafikkforholdene rundt Forsetmoen, samt bidratt til fornyelse av dette lille tettstedet i Gauldalen med både skole, forretning, bensinstasjon og kirke, samt en del farlige avkjørsler.

På strekningen Forset til Fjeset blir Rv 30 nå lagt i ny trasè. På knappe 2 km veg blir 3 trafikkfarlige punkt fjernet. Den trange Osøy bru, jernbaneundergangen i bunnen av Fjesetbakken og selve Fjesetbakkene blir etter nedklassifisering nå å finne på det kommunale vegnettet. Eksisterende veg blir i tillegg avstengt i den ene enden slik at ønske om kun lokaltrafikk og ikke gjennomgangstrafikk oppnås.

Det er mange å takke for den politiske kampen for dette prosjektet.

Det har vært over 20 års kamp, og det er godt å se at den ikke var forgjeves.

Ola Røtvei var nestleder i samferdselskomiteen og arbeidet mye med dette prosjektet. Rolf Aas i Fylkestinget, daværende ordfører i Midtre Gauldal Kolbjørn Tangvik, ordfører i Holtålen Ivar Volden, daværende ordfører Jon Helge Andersen, Dagfinn Brattås og nå avdøde Svend Ottar Troøien. Alle disse skal ha en stor takk for at vi i dag kan åpne veien.

Så til slutt vil jeg bare sitere en uttalelse jeg har fått fra Gauldal Billag:

”Vi i Gauldal Billag er glade for at en flaskehals på veien mellom Røros og Trondheim er borte. Mang en gang har vi hatt busser som har stått og ventet på at veien skulle åpnes etter problemer i bakken. Vi har også mang en passasjer som har måttet passere bakken til fots da vi har satt opp busser for å fortsette ruten på den andre siden ved stengt bakke. Kanskje vi burde hatt betalt for ventetid….”

Jeg vet ikke helt hvor den regninga skal sendes, men nå er i hvert fall ventetida over. Igjen, gratulerer med dagen, og lykke til med nyveien!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...