Gå til hovedinnhold

The time for denial is over

Idag møttes Barack Obama, Joe Biden og Al Gore. Tema var selvfølgelig hvordan USA nå skal møte klimautfordringen, nå som de har fått en politisk ledelse som ikke fornekter menneskeskapte klimaendringer. Det er jo snart bare Per Sandberg og Siv Jensen som fornekter sammenhengen mellom store klimautslipp og påvirkningen det har på temperaturen på kloden vår. Saken står her på change.gov: The time for denial is over

Uansett; Gore vil ikke takke ja til en post i Obamas regjering. Han foretrekker å jobbe fra utsiden, men han kommer til å få stor innflytelse på hvordan tiltakene utformes. Og det igjen kommer til å skape store endringer for både industri og forskning.

Det er tre grunner til det:
1. USA ønsker å bli mer uavhengig av energi fra regimer de ikke liker og som de bruker alt for mange ressurser på å passe på mot store deler av verdens vilje.

2. Satsing på fornybar energi passer godt inn i tiltakspakkene som nå skapes for å få fart i økonomien igjen.

3. De tror på menneskeskapte klimaendringer, og det skremmer også dem til handling.

Obama har varslet at han skal bruke tilsammen 750 mrd kroner over 10 år på dette. I tillegg kommer selvfølgelig industriens egne bidrag, og de kommer til å øke. USA er flinke til å kommersialisere forskning, så her kommer det til å gå fort i svingene.

Derfor er det viktig at også FoU-miljøene i Norge har gode nettverk inn imot den nye administrasjonen som nå tar form i USA. Fredag skal jeg møte et av de tyngste miljøene på CO2-forskning i verden for å diskutere dette. De finnes heldigvis her i Trondheim ved NTNU/Sintef

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...