Gå til hovedinnhold

Høyre vil ha høyere busspris - Ap sier nei

Høyre gikk idag inn for å øke billettprisen på bussen til 35 kr pr tur i Trondheim fra 1. januar (Adressa). Vi i Ap mener dette blir feil. Bussprisen på enkeltbilletter økte inneværende år, og denne økning var såpass høy at den bør kompensere for ytterligere utgiftsvekst. Dessuten er det vedtatt et budsjett for 2009 hvor det er anvist inndekning av økte utgifter på andre poster i fylkesbudsjettet, samtidig som inntektene fra billettprisene er svært usikre pr idag. Men vi vet at det nå er flere som tar buss i Trondheim enn i fjor, og at prisen på enkeltbilletter er 8 kr høyere enn for et år siden.

Kollektivtrafikken i Trondheimsregionen er nå under stor omlegging, det blir feil signal å sende ut beskjed om kraftig økning i billettprisene da. Fra sommeren 2010 skal et delanbud være operativt for kollektivtrafikken i Trondheim, og fra 2012 resten av Trondheimsregionen. Da skal det også bestilles nye, mer miljøvennlige busser.

Videre skal det innføres signalprioritering av bussene i lyskryss inn mot sentrum, samt sanntidsinformasjon styrt av GPS med opplysninger om når bussen faktisk kommer til holdeplassene.

Dessuten er arbeidet med å lage nytt rutekart og nye ruter allerede igang. 

Kollektivfeltene har medført at det nå er 1000 færre biler over Elgeseterbrua pr dag. Mange fler tar bussen, og bussene kommer raskere fram.  Det har blitt endel problemer ved rundkjøringa ovenfor Lerkendal pga økt trafikk som følge av kollektivfeltene og omlegging av kjøremønsteret der, men det er også under utbedring.

Alt i alt skal det skje mye med kollektivtrafikken framover. Da blir det feil, slik Høyre nå går inn for, å øke billettprisen til 35 kr pr tur.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...