FrP understreket nok en gang under Fylkestinget i Sør-Trøndelag at de sier nei til nødvendige veger i Trøndelag, av prinsippielle årsaker. Sterkt ulykkesbelastede strekninger og dårlige veger som gir store ekstrakostnader for næringslivet, mener FrP at befolkningen må leve med i Trøndelag, mens vegene bygges ut i resten av landet.
Se også Sosialdemokratiet.no. VG
FrP står bak Norgeshistoriens største bompengeprosjekt i Oslo. 40 mrd kroner samles inn fra bilistene. De er for bompenger i Austevoll, hvor de har ordføreren. Det samme gjelder mellom Os og Bergen - og i Bergen, selv om de nå forlater Byrådet (Dagbladet). Men det er i protest mot økningen av satsene, ikke selve bompengene.
Det samme gjentar seg overalt. Med en gang FrP får innflytelse går det kun få sekunder før bompengesøknaden ligger på Stortingets bord. Men i Trøndelag later de som de er imot, og stemmer dermed nei til å realisere nødvendige vegprosjekter.
Det er sjelden jeg deltar i den politiske debatten i Fylkestinget, men denne gangen kunne jeg ikke la være. Du kan se innlegget mitt her:
Se også Sosialdemokratiet.no. VG
Kommentarer
Er det ikke ditt parti som legger føringen for vegutbygging da?
Er det ikke sagt at de veiprosjektene der privatbilister bidrar ved bompenger blir prioritert?
Setter ikke det lokalpolitikerne litt mellom barken og veden da?
Kanskje det er derfor at enkelte lokale frp politikere stemte for bomfinansiering. Av den gode grunn at de tenkte på risko for ulykker hvis det ikke ble bygd ny vei.
Synes du er en ganske sneversynt herremann når jeg ser ditt dårlige innslag på youtube.
Nei fakta er at det er ditt parti med god hjelp fra de andre 2 partiene som pr idag sitter i regjering som er skyldige i dårlig veisatsing.
AP sier at de skal kjempe for de fattige, bedre deres levevilkår osv. De skal ta fra de rike. Også kommer de med noe så genialt som bompenger....
Hvem er det bompengene går utover tro? Er det den middelaldrende mannen med en årslønn på 600000 i året uten små barn å forsørge. Eller er den alenemoren som jobber som hjelpepleier/butikkdame el. med en årslønn knapt over 300000. Den middelaldrende mannen trenger kanskje ikke å bruke bil heller, men det driter han i for han har mer enn god nok råd til å kjøre, uansett hvor mange bommer han må igjennom. Men alenemoren må kjøre og det er hun som virkelig får kjenne denne usosiale innkrevingen av bompenger.
Jeg blir rett og slett kvalm av politikere som snakker med tvetydige tunger. Og der er det jammen meg ikke frp som er værst.
Jeg kommer fra Orkdal kommune. Jeg har 2 stk barn i barnehage og jobber i Trondheim kommune. Busstilbudet til Trondheim er noenlunde bra. Men for en som skal levere barna i barnehage kl 07.00 og hente dem igjen senest kl 16.15 så går det ikke å ta buss. Og for det så kommer jeg da fra og med 01.01.10 til å bli straffet med 4 bompasseringer på vei inn til trondheim og 4 bompasseringer på vei ut, altså 8 passeringer daglig. Og jeg stiller meg følgende spørsmål. Hvem i svarte er det som rett og slett er så jævlig at de gjør noe sånt. Jo det er AP,SP og SV politikere i Trondheim som skal ta penger fra meg for å finansiere sykkelstier og bussavganger i Trondheim som jeg ALDRI får sjansen til å benytte meg av da jeg ikke bor der. Rettferdig?
Jeg synes ikke det.
Til riksveienettet som fylkeskommunene skal overta følger det i alt 5589 mill.kr. Staten bruker i 2009 5126 mill.kr. Økningen er tilsynelatende på 463 mill.kr. men av overføringene til fylkene er hele 1 mrd. frie inntekter! Faren for trafikkantene er jo at fylkeskommunene vil bruke denne milliarden også til andre ting enn nye fylkesveier. Til riksveieferjene som fylkeskommunene skal overta overføres samme beløp som staten selv bruker i 2009 – altså overhode ingen økning til bedre ferjestandard eller hyppigere avganger.
Det må være kjedelig at Regjeringen i en slik grad vingeklipper Landsmøtet. Du må nok stemme FrP hvis du vil ha veier, Tore.
Her i Sør-Trøndelag skal vi bygge veger for pengene. Denne regjeringen leverer - dere prater. Stem rødgrønt.
Sum investeringer,drift og vedlikehold: 4 589 mill. kr (Dette er 537 mill mindre enn inneværende år). Dette kompenseres med 1 000 mill. kr i frie inntekter, som kan brukes på hva som helst.
Videre er det null kroner ekstra til riksveiferger. Det vil si: Ingen nye ferger og ingen nye avganger.