Gå til hovedinnhold

Frihet til å vrøvle

Fritt Ord får litt på pukkelen om dagen. De har funnet det riktig å tildele Nina Karin Monsen (populært kal NKM på nettet) Fritt Ord prisen for "Gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt". Årsaken til bråket er vel at NKM har en tendens til å plage andre med sine uttalelser, og dermed skape stor debatt. 

Nettopp dette er en del av formålet med Fritt Ord. Ifølge vedtektene er Fritt Ords "fremste formål å verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord".

Det kan vi trygt si at NKM gjør. Uredd angriper hun homofile og spesielt lesbiske med svært nedlatende ord og skaper levende debatt. Uredd forteller hun hensynsløst barn av homofile og lesbiske at de har et eller flere handicap, og at deres foreldre bedriver rasehygiene. 

Så langt synes jeg Fritt Ord har sitt på det tørre. Problemet oppstår egentlig i begrunnelsen for tildelingen av prisen. Bruken av ordet "gjennomreflektert" om NKMs angrep på foreldre og barn blant våre medmennesker, er nokså malplassert. NKM finner opp sine egne teorier og mangler grunnlag for sine påfunn. 

Ikke vet jeg, men kanskje har det blitt viktig å slå et slag for friheten til sjikane? Den vil også jeg forsvare, men er det verdt en prestisjetung pris? Fritt Ord burde kanskje også tatt hensyn til nivået i den frie ordbruken. Man bør ikke legitimere mobbing i ytringsfrihetens navn. 

Dessverre framstår nå prisen kanskje mest av alt som et forsvar for friheten til å vrøvle. Jeg gratulerer Nina Karin Monsen, og merker meg at Dagfinn Høybråten melder seg på i konkurransen (VG).

Kommentarer

Det er ikke så ofte jeg er enig med ToreO men det er jeg sannelig nå.
Unknown sa…
Her er vi på linje Tore. NKM vet å provosere. Syns egentlig Friele har gått litt langt ved å levere tilbake prisen fra 1978, hun kan vel ikke ha lest Fritt Ords statuetter.
Sondre Olsen sa…
"Bruken av ordet "gjennomreflektert" om NKMs angrep på foreldre og barn blant våre medmennesker, er nokså malplassert. NKM finner opp sine egne teorier og mangler grunnlag for sine påfunn."

Noe lignende dette har jeg lest på utallige blogger nå. Men ingen gir argumenter.

Jeg er enig med dem som sier Monsen er arrogant og sleivete i kjeften, men jeg mener samtidig at hun sier noe viktig. At staten med vilje skal gripe inn og gjøre barn farløse er veldig betenkelig.
øyvind arnold sa…
Tillhører overhodet ikke krf`S side i politikken.De har nok å stri med av overgrep og mørkemenn men,
Lesbiske og homofile ( er dette ikke det samme )har fått til en slags enighet med staten om at de skal kunne få barn og adoptere. Da har vi fått en slags avtale melleom partene selv om mange av oss er sterkt uenige om løsningen.
At man fratar et barn retten til å kunne få vite hvem som er ens far først etter fyllte 18 år er en skam.Lesbiske foreldre sier at barna deres ikke har en far men de er omsorgspersoner!Familen er altså på full vei ut.
Når man også kan velge fra en bok å bestille barn med de genene man ønsker seg ( et donorbyrå reklamerer med at de ikke tar imot sæd fra homofile menn !)er vi på full fart inn i et sorteringssamfunn.Dette blir for meg et fascistisk menneskesyn.
Thlom sa…
Sondre Olsen, nå synes jeg det snart er på tide at dere slipper dette skyggeargumentet om at barn blir fratatt (biologisk) far. Hadde det vært saken så hadde dere ikke hatt oppheng på homoene, da hadde dere kjempet mot prøverørsbefruktning med anonym donor og adopsjon. Det dere egentlig er imot er at homofile får gifte seg og i forlengelse av det at homofile kan få seg barn (på den ene eller andre måten). Dere liker rett og slett ikke homofile. Kan dere ikke bare være ærlig?
Anonym sa…
Jeg var veldig imot hva Monsen mente da jeg jeg leste det i nettavisene. Men så kikka jeg på Redaksjon 1 på NRK, og ble mer og mer enig med henne. Friele har dessverre utspillt sin rolle nå, i denne debatten.
Og hva svarer man, når en hører 6-åringer spør om hvorfor de ikke har en pappa som alle andre??
Joda, det forekommer faktisk.Skal da skal barn lide for egositiske
"foreldre"?

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .