Gå til hovedinnhold

Dreper skolen kreativitet? Ja til Godfot-skolen!

Sir Ken Robinson er ekspert på kreativitet, innovasjon og skoleutvikling. Han har hjulpet flere regjeringer, store bedrifter (Fortune 500) skrevet flere bøker om emnet (The Element), og var fra 1989-2001 Professor of Arts Education ved Universitetet i Warwick (Wikipedia).

På den store framtidskonferansen TED, holdt Robinson for et par år siden et foredrag med tittelen "Do schools kill creativity?". Dette foredraget er blitt stemt fram som det mest populære noensinne på konferansen. Se det under - han er en eminent foredragsholder.

Robinsons utgangspunkt er, satt på spissen, at dagens skolesystemer må tenkes om. Skolen er i realiteten designet for å utdanne professorer, og slår i alt for stor grad bena vekk for andre talenter enn de som passer inn disse læringsmålene. Med andre ord; skolen dreper den kreativiteten og de talentene som ikke passer inn i bildet av en ferdigutdannet professor.

Nå er norsk skole litt annerledes. Vi har i stor grad lykkes med en inkluderende skole, og utdanner en større andel av befolkningen enn mange andre land. Norske lærere går ofte utenpå systemet og både oppdager, dyrker fram og tar vare på mange av de elevene som ikke passer inn i teoriskolen. Likevel er frafallet alt for stort, og alt for mange lykkes ikke i skolen. 

Som Fylkesordfører forvalter jeg et spesielt ansvar for 16-19 åringene, som befinner seg i den alderen hvor de går på videregående skole. Å gi disse ungdommene den nødvendige ballast til å bli gangs mennesker, er et stort ansvar. De er den viktigste formuen vi forvalter. Og det er den formuen som vil gi oss størst avkastning om vi forvalter den rett.

Alle våre elever har et eller annet de er gode i. Et eget talent. Det store målet må være å skape en skole som forløser den enkeltes talent. Som gir hver elev følelsen av å bli sett og dyrket fram for den du er. En skole som gir selvtillit med basis i den enkeltes unike verdi og evner som menneske. En skole med fokus på den enkeltes prestasjoner ut fra egne forutsetninger – ikke bare resultatene, men det innebærer også at vi lærer alle de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og språk. Vi er ikke helt der ennå, men vi har tusenvis av lærere som hver dag gjør en kjempejobb for å få det til.

Jeg ønsker meg ”Godfot-skolen”. Greier vi å løfte alle litt, skaper vi også de grensesprengende prestasjonene på toppen. En skole der lærerne jakter på Godfoten til den enkelte elev, er det beste fundamentet vi kan gi våre ungdommene. Vår største utfordring er å bidra til å løfte alle våre ungdommer inn i kunnskapssamfunnet, uavhengig av bosted, evner og sosial bakgrunn. Det er også det beste grunnlaget for vekst og utvikling i våre kommuner og næringsliv

Arbeidet mot frafall i videregående skole er derfor en av de aller, aller viktigste politiske oppgavene vi ikke har løst ennå. Jeg oppfatter at det er det Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell tar tak i når han blant annet er nysgjerrig på hvordan Røkke, med alle sine talenter, ble tatt vare på i skolen (VG).

Egentlig tror jeg det er nettopp dette Sir Ken Robinson prøver å fortelle oss på sin innsiktsfulle og humørfylte måte. Se foredraget her:

Kommentarer

Anonym sa…
A opp ned?

Du verden, dere har virkelig blitt kreative der oppe i nord!
Anonym sa…
Solhjell er ikke akkurat hverken kreativ eller på godfot med elevene når han foreslår å straffe dem for Facebook-bruk: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=542613
Hvis Facebook er mer morsomt enn undervisninga, så kan deg jo kanskje ha noe med undervisninga å gjøre...?
Erlend Moen sa…
Jeg er enig med deg Tore. Jeg tror det er viktig at vi løfter frem andre kvaliteter i skolen enn regning, lesing og skriving. Som Tom Tiller, forfatteren av den fabelaktige boka "den andre dagen" har sagt; "vil vi at elevene våre skal bli gagns mennesker eller finske autister". Det er en noe spissformulert, men treffende kritikk av det som professor Ivar Bjørgen kaller det "ensidige fagfokuset" som har preget norsk skoledebatt.
Kreativitet, sosial kompetanse, kritisk tenking og selvtillit er blant det viktige skolen skal utvikle. Hvor den norske skolen er helt i verdenseliten. Uten at noen vet om det.
Leseferdigheter, regneferdigheter og evnen til å repetere kunnskap er viktig. Det gir gode PISA-resultater. Men det skaper ikke mennesker med evne til å designe fremtidas samfunn.
Mange skolefolk, både ledere og lærere, i Trondheim, deltok i høst på et seminar med professor Ann Bamford. Ann Bamford har gjort en unesco-undersøkelse hvor hun har undersøkt hvordan skolene tar vare på utvikling av de kreative sidene hos barna. Boka "The wow-factor" er spennende lesing :-). Det har, slik jeg ser det, aldri vært en motsetning mellom faglig fordypning og kreativ utvikling. Mange enkeltlærere i Trondheim er utrolig flinke til å ha flere tanker i hodet samtidig. Ellers, Tore, vil det nok glede deg at vi på biblioteket skal sette i gang Barneuniversitet til høsten - vi vil gjerne vise at kunnskap er morsomt :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...