Sir Ken Robinson er ekspert på kreativitet, innovasjon og skoleutvikling. Han har hjulpet flere regjeringer, store bedrifter (Fortune 500) skrevet flere bøker om emnet (The Element), og var fra 1989-2001 Professor of Arts Education ved Universitetet i Warwick (Wikipedia).
Som Fylkesordfører forvalter jeg et spesielt ansvar for 16-19 åringene, som befinner seg i den alderen hvor de går på videregående skole. Å gi disse ungdommene den nødvendige ballast til å bli gangs mennesker, er et stort ansvar. De er den viktigste formuen vi forvalter. Og det er den formuen som vil gi oss størst avkastning om vi forvalter den rett.
Alle våre elever har et eller annet de er gode i. Et eget talent. Det store målet må være å skape en skole som forløser den enkeltes talent. Som gir hver elev følelsen av å bli sett og dyrket fram for den du er. En skole som gir selvtillit med basis i den enkeltes unike verdi og evner som menneske. En skole med fokus på den enkeltes prestasjoner ut fra egne forutsetninger – ikke bare resultatene, men det innebærer også at vi lærer alle de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og språk. Vi er ikke helt der ennå, men vi har tusenvis av lærere som hver dag gjør en kjempejobb for å få det til.
Jeg ønsker meg ”Godfot-skolen”. Greier vi å løfte alle litt, skaper vi også de grensesprengende prestasjonene på toppen. En skole der lærerne jakter på Godfoten til den enkelte elev, er det beste fundamentet vi kan gi våre ungdommene. Vår største utfordring er å bidra til å løfte alle våre ungdommer inn i kunnskapssamfunnet, uavhengig av bosted, evner og sosial bakgrunn. Det er også det beste grunnlaget for vekst og utvikling i våre kommuner og næringsliv
På den store framtidskonferansen TED, holdt Robinson for et par år siden et foredrag med tittelen "Do schools kill creativity?". Dette foredraget er blitt stemt fram som det mest populære noensinne på konferansen. Se det under - han er en eminent foredragsholder.
Robinsons utgangspunkt er, satt på spissen, at dagens skolesystemer må tenkes om. Skolen er i realiteten designet for å utdanne professorer, og slår i alt for stor grad bena vekk for andre talenter enn de som passer inn disse læringsmålene. Med andre ord; skolen dreper den kreativiteten og de talentene som ikke passer inn i bildet av en ferdigutdannet professor.
Nå er norsk skole litt annerledes. Vi har i stor grad lykkes med en inkluderende skole, og utdanner en større andel av befolkningen enn mange andre land. Norske lærere går ofte utenpå systemet og både oppdager, dyrker fram og tar vare på mange av de elevene som ikke passer inn i teoriskolen. Likevel er frafallet alt for stort, og alt for mange lykkes ikke i skolen.
Som Fylkesordfører forvalter jeg et spesielt ansvar for 16-19 åringene, som befinner seg i den alderen hvor de går på videregående skole. Å gi disse ungdommene den nødvendige ballast til å bli gangs mennesker, er et stort ansvar. De er den viktigste formuen vi forvalter. Og det er den formuen som vil gi oss størst avkastning om vi forvalter den rett.
Alle våre elever har et eller annet de er gode i. Et eget talent. Det store målet må være å skape en skole som forløser den enkeltes talent. Som gir hver elev følelsen av å bli sett og dyrket fram for den du er. En skole som gir selvtillit med basis i den enkeltes unike verdi og evner som menneske. En skole med fokus på den enkeltes prestasjoner ut fra egne forutsetninger – ikke bare resultatene, men det innebærer også at vi lærer alle de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og språk. Vi er ikke helt der ennå, men vi har tusenvis av lærere som hver dag gjør en kjempejobb for å få det til.
Jeg ønsker meg ”Godfot-skolen”. Greier vi å løfte alle litt, skaper vi også de grensesprengende prestasjonene på toppen. En skole der lærerne jakter på Godfoten til den enkelte elev, er det beste fundamentet vi kan gi våre ungdommene. Vår største utfordring er å bidra til å løfte alle våre ungdommer inn i kunnskapssamfunnet, uavhengig av bosted, evner og sosial bakgrunn. Det er også det beste grunnlaget for vekst og utvikling i våre kommuner og næringsliv
Arbeidet mot frafall i videregående skole er derfor en av de aller, aller viktigste politiske oppgavene vi ikke har løst ennå. Jeg oppfatter at det er det Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell tar tak i når han blant annet er nysgjerrig på hvordan Røkke, med alle sine talenter, ble tatt vare på i skolen (VG).
Egentlig tror jeg det er nettopp dette Sir Ken Robinson prøver å fortelle oss på sin innsiktsfulle og humørfylte måte. Se foredraget her:
Kommentarer
Du verden, dere har virkelig blitt kreative der oppe i nord!
Hvis Facebook er mer morsomt enn undervisninga, så kan deg jo kanskje ha noe med undervisninga å gjøre...?
Kreativitet, sosial kompetanse, kritisk tenking og selvtillit er blant det viktige skolen skal utvikle. Hvor den norske skolen er helt i verdenseliten. Uten at noen vet om det.
Leseferdigheter, regneferdigheter og evnen til å repetere kunnskap er viktig. Det gir gode PISA-resultater. Men det skaper ikke mennesker med evne til å designe fremtidas samfunn.