Gå til hovedinnhold

Ashton Kutcher vs CNN - Pirate Bay + #APLM

Så er det klart. Ashton Kutcher ble første mann i historien til å nå 1 million følgere på Twitter (VG). Ingen viktig dag i verdenshistorien, men det kommer til å bli brukt som et referansepunkt.

Selv fulgte jeg begivenheten på iPhone etter å ha levert poden på SFO, som bildet refererer til.

Årsaken til at dette kommer til å bli brukt som referansepunkt, er at Ashton Kutcher tok igjen, og gikk forbi CNN som er verdens mektigste massemedium. En mann mot massemedia. CNN brukte både nett og livesending i konkurransen, mens Ashton brukte Twitter og Ustream. I tillegg overtok faktisk CNN Twitter-kontoen sin fra James Cox, som hadde bygd opp det meste av kontoen (les intervju om hvordan med ham her): How a CNN user propelled the network into Twitter’s top slot — or why CNN headlines are so short

Derfor er mitt tips at denne konkurransen om førstemann til 1 million Twitter-følgere vil bli brukt som et turningpoint i analysen av hvordan sosiale media nå endrer maktforholdene innen media.

Internett har alltid revet ned informasjonsmonopoler. Vi har spesielt sett det innen musikk og etterhvert film, men massemedia har brukt sin distribusjonsstyrke til å vinne nye posisjoner på nettet. Men nå utfordres de av verktøyene i Google, bloggosfæren og ikke minst mulighetene for flere til å lage sine egne distribusjonskanaler. Du trenger ikke lenger eie eller krype for et forlag, et plate- eller filmselskap, eller etterhvert et massemedium for å nå ut til massene. Web 2.o med økt båndbredde, billigere og mer tilgjengelig produksjons- og distribusjonsteknologi demokratiserer alle informasjonsmonopoler, og lar langt flere nå ut.

Derfor bruker også flere politiske partier nå muligheten til å broadcaste sine egne saker, feks landsmøtene. Du kan følge Arbeiderpartiets landsmøte på Twitter (søk #APLM), og du kan følge det live, uredigert på Ustream fra imorra lørdag: Arbeiderpartiets landsmøte live på Ustream

Noen har snakka om Internett som den andre renessansen. Da Gutenberg i sin tid fant opp boktrykkerkunsten, førte det til en eksplosjon i utbredelsen av litteratur. Bøker ble mer tilgjengelige og flere begynte også å skrive litteratur. Presteskapets informasjonsmonopol ble brutt, selv om de fant nye måter å gjenvinne makt og kontroll på.

På samme måte kan vi kanskje si at Internett, og nå Web 2.o i stadig større grad demokratiserer teknologien slik at flere kan få delta med sine ytringer og kunstutrykk innen alt ifra litteratur til film og TV. Men dette skaper selvfølgelig også opphavsrettslige utfordringer fordi de som ikke produserer åndsverk selv, men kun bidrar til distribusjon også får nye muligheter, slik vi har sett det i flere saker, nå ikke minst i Pirate Bay-saken (VG).

Renessansen ble avløst av Opplysningstiden, så får vi kanskje håpe at det samme skjer nå, slik at ikke alt for mye kommer til å dreie seg om underholdning og kjendiseri.

Kommentarer

Litt nerdenivå på Twitterfascinasjonen nå?
Hehe. Gammel IT-politiker fra Stoltenberg I, vettu :-)

Men, mark my words. I nerdeland kommer de til å bruke Kutcher som et vendepunkt når historien skal skrives om hvordan sosiale media og Web 2.0 utfordrer massemedia og informasjonsmonopolene. Han vant på nett mot CNN som brukte livesendingen sin på å rekruttere, mens han sendte på Ustream.
Anonym sa…
Dette viser jo bare at den gemene hop er mer interessert i en fyr som legger ut rompebilder av kona si enn av 'ordentlige' nyheter. Men sånn er jo verden; pupper og tull selger :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...