Gå til hovedinnhold

FrP mot vegbygging i Trøndelag

FrP understreket nok en gang under Fylkestinget i Sør-Trøndelag at de sier nei til nødvendige veger i Trøndelag, av prinsippielle årsaker. Sterkt ulykkesbelastede strekninger og dårlige veger som gir store ekstrakostnader for næringslivet, mener FrP at befolkningen må leve med i Trøndelag, mens vegene bygges ut i resten av landet.

FrP står bak Norgeshistoriens største bompengeprosjekt i Oslo. 40 mrd kroner samles inn fra bilistene. De er for bompenger i Austevoll, hvor de har ordføreren. Det samme gjelder mellom Os og Bergen - og i Bergen, selv om de nå forlater Byrådet (Dagbladet). Men det er i protest mot økningen av satsene, ikke selve bompengene. 

Det samme gjentar seg overalt. Med en gang FrP får innflytelse går det kun få sekunder før bompengesøknaden ligger på Stortingets bord. Men i Trøndelag later de som de er imot, og stemmer dermed nei til å realisere nødvendige vegprosjekter.

Det er sjelden jeg deltar i den politiske debatten i Fylkestinget, men denne gangen kunne jeg ikke la være. Du kan se innlegget mitt her:

Se også Sosialdemokratiet.no. VG

Kommentarer

Orkdaling sa…
Ja, hva skal en si...
Er det ikke ditt parti som legger føringen for vegutbygging da?
Er det ikke sagt at de veiprosjektene der privatbilister bidrar ved bompenger blir prioritert?
Setter ikke det lokalpolitikerne litt mellom barken og veden da?
Kanskje det er derfor at enkelte lokale frp politikere stemte for bomfinansiering. Av den gode grunn at de tenkte på risko for ulykker hvis det ikke ble bygd ny vei.
Synes du er en ganske sneversynt herremann når jeg ser ditt dårlige innslag på youtube.
Nei fakta er at det er ditt parti med god hjelp fra de andre 2 partiene som pr idag sitter i regjering som er skyldige i dårlig veisatsing.
AP sier at de skal kjempe for de fattige, bedre deres levevilkår osv. De skal ta fra de rike. Også kommer de med noe så genialt som bompenger....
Hvem er det bompengene går utover tro? Er det den middelaldrende mannen med en årslønn på 600000 i året uten små barn å forsørge. Eller er den alenemoren som jobber som hjelpepleier/butikkdame el. med en årslønn knapt over 300000. Den middelaldrende mannen trenger kanskje ikke å bruke bil heller, men det driter han i for han har mer enn god nok råd til å kjøre, uansett hvor mange bommer han må igjennom. Men alenemoren må kjøre og det er hun som virkelig får kjenne denne usosiale innkrevingen av bompenger.
Jeg blir rett og slett kvalm av politikere som snakker med tvetydige tunger. Og der er det jammen meg ikke frp som er værst.
Jeg kommer fra Orkdal kommune. Jeg har 2 stk barn i barnehage og jobber i Trondheim kommune. Busstilbudet til Trondheim er noenlunde bra. Men for en som skal levere barna i barnehage kl 07.00 og hente dem igjen senest kl 16.15 så går det ikke å ta buss. Og for det så kommer jeg da fra og med 01.01.10 til å bli straffet med 4 bompasseringer på vei inn til trondheim og 4 bompasseringer på vei ut, altså 8 passeringer daglig. Og jeg stiller meg følgende spørsmål. Hvem i svarte er det som rett og slett er så jævlig at de gjør noe sånt. Jo det er AP,SP og SV politikere i Trondheim som skal ta penger fra meg for å finansiere sykkelstier og bussavganger i Trondheim som jeg ALDRI får sjansen til å benytte meg av da jeg ikke bor der. Rettferdig?
Jeg synes ikke det.
I dag kom kommuneproposisjonen, Regjeringens forvarsel om hvilke rammer kommuner og fylkeskommuner kan forvente seg i 2010. I forbindelse med at Forvaltningsreformen legger opp til å overføre de øvrige riksveiene til fylkeskommunene fra 2010, var det knyttet stor spenning til hvor mye penger fylkene får til dette formålet. Fasiten sier fortsatt forfall og svært begrensede midler til investering.

Til riksveienettet som fylkeskommunene skal overta følger det i alt 5589 mill.kr. Staten bruker i 2009 5126 mill.kr. Økningen er tilsynelatende på 463 mill.kr. men av overføringene til fylkene er hele 1 mrd. frie inntekter! Faren for trafikkantene er jo at fylkeskommunene vil bruke denne milliarden også til andre ting enn nye fylkesveier. Til riksveieferjene som fylkeskommunene skal overta overføres samme beløp som staten selv bruker i 2009 – altså overhode ingen økning til bedre ferjestandard eller hyppigere avganger.

Det må være kjedelig at Regjeringen i en slik grad vingeklipper Landsmøtet. Du må nok stemme FrP hvis du vil ha veier, Tore.
Nånei Johan. Du må nok lese proposisjonen skikkelig. +1 mrd til de nye fylkesvegene som første steg i en gradvis opptrapping til +1,4 mrd - som var landsmøtevedtaket.

Her i Sør-Trøndelag skal vi bygge veger for pengene. Denne regjeringen leverer - dere prater. Stem rødgrønt.
Jeg har lest proposisjonen ordentlig. Der står det (tabell, s. 46):

Sum investeringer,drift og vedlikehold: 4 589 mill. kr (Dette er 537 mill mindre enn inneværende år). Dette kompenseres med 1 000 mill. kr i frie inntekter, som kan brukes på hva som helst.

Videre er det null kroner ekstra til riksveiferger. Det vil si: Ingen nye ferger og ingen nye avganger.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .