Gå til hovedinnhold

Innlegg nye fylkesveger på landsmøtet

Kjære landsmøte!

Fra 2010 blir fylkeskommunen landets desidert største vegeier målt i antall kilometer veg.

Tilsammen vil det ligge et etterslep på vedlikehold av de nye fylkesvegene på 22 mrd kroner fra 1. januar. 10 mrd av denne summen skyldes de vegene som staten nå omklassifiserer til fylkesveger fra 1. januar.

I Veglovens §7 står det at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand, men dette gjelder ikke staten... Samtidig ber departementet om tillatelse til å innføre nye minstestandarder ved forskrift. Med andre ord risikerer fylkene å måtte ta over veger fra staten som mangler standard til en pris på 10 mrd, og i neste øyeblikk kan staten pålegge fylkene å reparere vegene gjennom en forskrift med definerte minstestandarder som ikke gjaldt da staten hadde ansvaret.

Den store utfordringen blir at om fylkene skal greie å ta igjen etterslepet, må dette kompenseres gjennom en markant økning i rammetilskuddet til fylkeskommunene, men Nasjonal Transportplan for neste 10 års periode, ligger det inne en økning på omlag 40 prosent til de vegene som blir igjen på statens hånd, mens det signaliseres at de nye fylkesvegene skal ligge på 2009-nivå.

Om fylkene da skal få rom til å prioritere, er eneste mulighet å kutte i den andre store sektoren for fylkene, og det er videregående opplæring. I Sør-Trøndelag kommer vi ikke til å gjøre det. Det må ikke bli landets 16-18 åringer som skal betale for å sikre oss gode fylkesveger.

For bare i Sør-Trøndelag er det et skrikende behov for å ruste opp de øvrige riksvegene. Enten det er Laksevegen fra Frøya/Hitra, eller det er Ei time til byen fra Fosen, eller fra fjell til Hell fra Selbu eller i Trondheim by. Utrygge veger med stor ulykkesfare og stor næringstransport. Det er det samme i hele landet.

Derfor inviterer jeg landsmøtet til å vedta en uttalelse som sikrer at våre folk i Storting og Regjering sørger for at også øvrige riksveger må få et løft på nivå med de stamvegene som blir igjen i staten når Kommuneproposisjonen skal behandles.

Vi tjener det samme folket, enten vegene eies av staten eller fylkene. Derfor må vi ikke ende i et svarteperspill mellom staten og fylkene der den eneste taperen er folk og næringsliv med stort behov for bedre og tryggere veger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...