Gå til hovedinnhold

Forslag til landsmøtet ang nye fylkesveger

Fremmer følgende forslag i debatten etter Jens Stoltenbergs innledning:

De nye fylkesvegene må også få et løft


Fra 2010 blir fylkeskommunen landets desidert største vegeier målt i antall kilometer veg med ansvaret for om lag 45 000 km, mens antall km stamveg på statens hånd vil være om lag 9000 km, og 110 av landets 122 fergesamband vil være del av fylkesvegnettet.

Det er beregnet at de veiene som overdras fylkene fra staten har et etterslep i vedlikehold på 10 mrd kroner. Dette etterslepet kan ikke finansieres av fylkene.

Arbeiderpartiet mener det må etableres finansieringsordninger som ikke svekker fylkenes økonomi eller øker gjeldsgraden som følge av dette etterslepet.

I Nasjonal Transportplan ligger det inne en økning på omlag 40 prosent til de vegene som blir igjen på statens hånd, mens det signaliseres at de nye fylkesvegene skal ligge på 2009-nivå, tross dokumentert kostnadsvekst fra Vegdirektoratet på opp mot 40% fra 2010 i inngåtte funksjonskontrakter. Regjeringen har varslet at finansieringen skal avklares i forbindelse med Kommuneproposisjonen.

Arbeiderpartiet mener de nye fylkesvegene må ha en vekst i planperioden på nivå med riksvegene som blir igjen hos staten. Dette må finansieres gjennom rammeoverføringene til fylkeskommunene og varsles i Kommuneproposisjonen i mai.

I Veglovens § 7 står det at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand. Likevel gjøres dette med et etterslep på 10 mrd kroner. Samtidig ber departementet om tillatelse til å innføre nye minstestandarder ved forskrift.

Arbeiderpartiet forutsetter at evt nye standardkrav på fylkesvegene må fullfinansieres av staten.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...