Fremmer følgende forslag i debatten etter Jens Stoltenbergs innledning:
Fra 2010 blir fylkeskommunen landets desidert største vegeier målt i antall kilometer veg med ansvaret for om lag 45 000 km, mens antall km stamveg på statens hånd vil være om lag 9000 km, og 110 av landets 122 fergesamband vil være del av fylkesvegnettet.
Det er beregnet at de veiene som overdras fylkene fra staten har et etterslep i vedlikehold på 10 mrd kroner. Dette etterslepet kan ikke finansieres av fylkene.
Arbeiderpartiet mener det må etableres finansieringsordninger som ikke svekker fylkenes økonomi eller øker gjeldsgraden som følge av dette etterslepet.
I Nasjonal Transportplan ligger det inne en økning på omlag 40 prosent til de vegene som blir igjen på statens hånd, mens det signaliseres at de nye fylkesvegene skal ligge på 2009-nivå, tross dokumentert kostnadsvekst fra Vegdirektoratet på opp mot 40% fra 2010 i inngåtte funksjonskontrakter. Regjeringen har varslet at finansieringen skal avklares i forbindelse med Kommuneproposisjonen.
Arbeiderpartiet mener de nye fylkesvegene må ha en vekst i planperioden på nivå med riksvegene som blir igjen hos staten. Dette må finansieres gjennom rammeoverføringene til fylkeskommunene og varsles i Kommuneproposisjonen i mai.
I Veglovens § 7 står det at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand. Likevel gjøres dette med et etterslep på 10 mrd kroner. Samtidig ber departementet om tillatelse til å innføre nye minstestandarder ved forskrift.
Arbeiderpartiet forutsetter at evt nye standardkrav på fylkesvegene må fullfinansieres av staten.
Kommentarer