Landsmøtet i Arbeiderpartiet har med massivt og overveldende flertall vedtatt at de nye fylkesvegene får et ekstra løft i tillegg til den rentestøtteordningen som ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP) for neste periode (Adressa).
Formuleringene er så konkrete at de binder Arbeiderpartiet i regjering og Storting til å sørge for dette løftet.
Investeringer i samferdsel er sentralt for å bidra til sysselsetting. God infrastruktur, veier og jernbane er viktig for næringslivet i hele landet. I Nasjonal Transportplan legger regjeringen opp til tidenes samferdselsløft med rekordøkning i satsingen på samferdsel. Fylkeskommunene overtar nå en vesentlig del av de tidligere riksvegene og får overført bevilgningene som følger med disse. Fylkeskommunene må sikres økonomiske rammer som gjør det mulig å ruste opp og vedlikeholde de nye fylkesvegene, utover den rentestøtten som ligger i Nasjonal Transportplan.
Arbeiderpartiet mener de nye fylkesvegene må ha en vekst i bevilgningene på nivå med stamvegene. Veksten må finansieres gjennom rammeoverføringer til fylkeskommunene, og varsles i Kommuneøkonomiproposisjonen i mai.
De stamvegene som blir igjen i staten får i NTP et løft på omlag 27 prosent i planperioden. Arbeiderpartiet sier nå at de vegene som overføres fylkene skal ha et løft på nivå med statens stamveger.
For 2009 ligger det inne 5,1 mrd kr/år til drift/vedlikehold av de nye fylkesvegene. En vekst på 27 prosent utgjør om lag 1,4 mrd kr/år. Det betyr at Arbeiderpartiet vil ha ei ramme på omlag 6,6 mrd kr/år for de nye fylkesvegene - i tillegg til rentestøtteordningen som ligger inne i NTP.
Her er vedtaket (med forbehold om korrektur):
Investeringer i samferdsel er sentralt for å bidra til sysselsetting. God infrastruktur, veier og jernbane er viktig for næringslivet i hele landet. I Nasjonal Transportplan legger regjeringen opp til tidenes samferdselsløft med rekordøkning i satsingen på samferdsel. Fylkeskommunene overtar nå en vesentlig del av de tidligere riksvegene og får overført bevilgningene som følger med disse. Fylkeskommunene må sikres økonomiske rammer som gjør det mulig å ruste opp og vedlikeholde de nye fylkesvegene, utover den rentestøtten som ligger i Nasjonal Transportplan.
Arbeiderpartiet mener de nye fylkesvegene må ha en vekst i bevilgningene på nivå med stamvegene. Veksten må finansieres gjennom rammeoverføringer til fylkeskommunene, og varsles i Kommuneøkonomiproposisjonen i mai.
Kommentarer