Gå til hovedinnhold

Siv Jensen er ekstrem

Siv Jensen og FrP framstår som ekstreme i utenrikspolitikken. Jeg har tidligere blogget om at det snart er bare FrP igjen som støtter seg til George W. Bush sitt forskrudde verdensbilde (George W. Bush og Siv Jensen), men idag går Siv Jensen lenger enn jeg trodde i sin hyllest av Israel og alt de foretar seg.

På førstesiden av Dagbladet 6. januar kan vi lese at Siv Jensen støtter bombingen av Gaza (sic!). Det er interessant nok at det finnes politikere i det hele tatt i Norge som greier å mobilisere nok kynisme til å et slikt utspill, men verre er det at når Jensen argumenterer, så nekter hun å nyansere i det hele tatt.

Bare for å understreke: Jeg fordømmer Hamas sine raketter mot sivile (Dagbladet, VG). Et okkupert folk har etter folkeretten rett til å forsvare seg, men Hamas driver ikke forsvarskamp, de driver angrep mot uskyldige sivile i Israel. Både kvinner og barn rammes.

Men det er ikke Hamas som bedriver den store provokasjonen i de palestinske områdene. Israel okkuperer Vestbredden og har murt inne 1,5 millioner mennesker i Gaza, og på toppen av det hele har de gjennomført en inhuman blokade av det aller meste som finnes av nødvendighetsvarer for å opprettholde et noenlunde sivilisert liv for de som bor på Gaza-stripen. Israel bygger murer inne på andre folks land. De bosetter seg i hagene til folk i et annet land, og bygger store sikkerhetsmurer og blokader som igjen hindrer normal ferdsel og normalt liv for menneskene som bor på Vestbredden og i Gaza. I tillegg var det vel Israel som startet med å bryte våpenhvilen den 4. november (Guardian).

Siden 2006 har det blitt 40 prosent flere hindringer på Vestbredden, ifølge FN (se kart). Hvordan i allpakka skal de moderate palestinerne som ønsker fred og forhandlinger greie å få noen som helst oppslutning når Israel hindrer palestinerne i å utvikle seg og sitt land på noen som helst måte? Og på toppen av det hele beleirer og nå dreper hundrevis av uskyldige kvinner og barn på Gaza-stripen? Selv om Hamas kontrollerer og opererer fra Gaza er jo ikke alle de 1,5 millioner mennenskene som bor der med i Hamas. Mange av dem stemte tilogmed på Fatah ved valget. Og de aller aller fleste er barn og unge som ikke har et fnugg av ansvar for Hamas' raketter (VG ).

Troen på at det skal bli mulig å overbevise et menneske bosatt i Gaza om at det egentlig er Hamas' skyld at familien din lemlestes eller dør av en israelsk bombe, er så forskrudd at det må være lov til å spørre om Siv Jensen egentlig tror på det selv? Stadig flere jøder verden over greier jo også å ta avstand for den råskapen som nå utspiller seg (Dagbladet, VG)

Hamas må slutte å sende raketter mot sivile, men det blir ikke færre ekstremister i Midtøsten og i Gaza når du ser familien din lemlestes og drepes og alt håp om et bedre liv forsvinner for generasjoner av unge mennesker i de palestinske områdene (VG).

Jeg håper intenst at angrepene nå stanser og at Siv Jensen og hennes medsammensvorne leser HELE denne saken fra sykehuset i Shifa som står i VG. Det går ikke an å støtte bombing av barn!

At Siv Jensen i tillegg til å tale for krigshisserne i Israels venner, samtidig har tenkt å gå på fredsmarkeringen for Gaza, vitner også om en kynisme når det gjelder dobbelkommunikasjon som det heldigvis er sjelden å oppleve i norsk politikk (Dagbladet, VG).

Kommentarer

Cato sa…
Snakk om å missforstå hele poenget a...
ingen støtter bombingen av små barn, men realiteten der nede er litt anderledes enn her. Du kan kose deg her i Norge og slippe å tenke på at svenskene skal sende raketter over grensa. Dette har HAMAS fororsaket og dratt over sin egen sivil befolkning. Og sammenligning av jensen til bush blir helt høl i huet, FRP ligger nærmere politikken til demokratene vis du skal se på USA som et eksempel (og nei AP er ikke republikanerne da vis det var det du trodde, vi har heldigvis ikke noen i nærheten av dem ennå.)

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .