Det er svært bra at Samferdselsdepartementet nå utvider Stortingets Lyntog-bestilling til også å omfatte "flytog-standard" på strekningene mellom Oslo og byene rundt (VG).
"Flytog" mellom Trondheim og Oslo
Inneværende Transportplan-periode (2010-19) er det vedtatt å bruke 50 mrd kroner på å investere i jernbane. Hovedsaklig skal Intercity-området rundt Oslo rustes opp. Det betyr at vi får "flytog-standard" opp til Lillehammer. Flytoget kan kjøre opp rundt 200 km/t og omtales ofte som høyfartstog, og ikke høyhastighetstog, eller lyntog, som kjører i over 300 km/t.
Den bestilte utredningen skal nå også vurdere om det er mulig videreføre "flytog-standarden" videre opp til Trondheim. Det vil gi muligheter for å kjøre i rundt 200 km/t mellom Oslo-Trondheim, eller mellom 3 og 4 timer. Jeg tror mange av de rundt 1,5 millioner reisende med fly Værnes-Gardemoen vil velge tog framfor fly med en slik reisetid og moderne tog-komfort.
Missing Link (rødt på bildet)
Før dette må vi elektrifisere Meråkerbanen (koster 800 mill kroner), slik at vi får fjernet Skandinavias "missing link" innen jernbane (se bilde). Da kan vi få en rundreise med svenskenes X2000-tog fra Stockholm-Østersund-Trondheim-Oslo-Stockholm. Idag kjører det stappfulle tog fra Stockholm til Åre som stanser tomme ved Norges grense hvor elektrisiteten stopper. Svenskene ønsker toget fram til Trondheim, og dette kan også drenere godstrafikk fra nord/sør-aksen i Sverige til ei norsk havn i vest. Det gir også muligheter for godstrafikk øst-vest, for å erstatte båt-turen rundt Skagerak.
Lyntog?
Jeg tror ikke på at landets nasjonalforsamling evner å prioritere lyntog (tog som kjører over 300 km/t), før de har bevist at de er i stand til å investere nok og fornuftig i dagens jernbane (NRK). Den rødgrønne regjeringen har løftet jernbanen betraktelig, men vi er langt fra i mål.
Investering i lyntog kommer alene til å koste over 200 mrd kroner (Oslo-Trondheim, Bergen og Sørlandet), eller over 20 mrd kroner i året - i tillegg til dagens nivå på 5 mrd i året (totalt er nivået for veg+farleder+jernbane=12,7 mrd/år=127 mrd i perioden), i tillegg til at driftskostnadene kommer til å gå opp. Til overmål mener Norsk Bane at toget mellom Trondheim og Oslo skal gå i tunnel på 40 prosent av strekningen. I henhold til nye EU-krav må det være to separate tunnel-løp, og de må være store. Enkelte sier opp til 90 meter i diameter pga det enorme lufttrykket foran et tog som kjører 100 meter per sekund (over 300 km/t).
Jeg skjønner det er fristende å snakke om lyntoget framfor å ta vare på dagens altfor dårlige jernbane, men det er en unnaluring.
Trønderbanen
Trøndelag ba om 1,4 mrd for å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen. Undersøkelser viser at med det kunne vi ha økt antallet reisende fra 1,2-2 millioner reisende pr år, men det evnet ikke Stortinget å prioritere. Derfor er jeg i sterk tvil om de greier å prioritere +200 mrd innen en ramme på 127 mrd til lyntog om fire år. Jeg vil heller ha virkelige penger til en virkelig Trønderbane, slik at NSB slipper å kjøpe nye Diesel-lokomotiv, men kan kjøpe og kjøre elektriske tog, når de må fornye togsettene på Trønderbanen om få år.
Se mer om lyntog her:
- Lyntog
Kommentarer
Dovrebanen kan fortsette som før med lokaltrafikk for Oppdal og Gudbrandsdalen samt (eller først og fremst?) godstrafikk.