Gå til hovedinnhold

Kraftpakke til Midt-Norge nå!

Mandag morgen (22. februar) var temperaturen i Trondheim -17 grader og strømprisen i Trondheim oppe i 11,30 NOK kWt. Snittprisen iløpet av dagen beregnes til 4,10 NOK (Nordpool).

Statnett kommer med de sedvanlige forklaringer om strømutkoblinger i Sverige, markedets svingninger og kaldt vær. For oss som bor her i regionen er dette utålelig. Dette er den tredje perioden med ekstreme strømpriser og kaldt vær de siste tre månedene. Vi lever i kraftnasjonen Norge og Midt-Norge havner i stikken på grunn av storsamfunnets manglende handlekraft og prioriteringer. Vi betaler både nettleie og skatt til Norge, vi finner oss heller ikke i å bli ”plassert” i Sverige når det kommer til strømpriser.

Nyhetsomtale: NRK, Midtnytt (første sak), TV2 (krever Sumo-abbonement)

Verdiskaping i Midt-Norge
Ut fra Ormen Lange-anlegget på Aukra pumpes 20 prosent av landets gassforbruk over til England med enorme inntekter til den norske stat. På Sunndalsøra produseres Aluminium, i Sør-Trøndelag silisium og i Nord-Trøndelag papir på fabrikker som skaper store skatteinnekter til nasjonen Norge. Disse forbruker mye strøm, men det er vi som bor her som må bære regninga når nasjonen Norge ikke har greid å samle Norge til ett energirike.

Statnett har brukt over 2 mrd kroner på to mobile (nå fastmonterte) gasskraftverk, som de aldri kommer til å ta i bruk. Heller ikke i dag med en strømpris oppe i 11 kr kWt(!), bare se her: Strømprisen i Midt-Norge

Vi kan ikke vente
Statnetts løsning på kraftpriskrisen i Midt-Norge er å bygge nye kraftlinjer på Vestlandet. Dette er nødvendig, men industrien og forbrukerne i Midt-Norge kan ikke leve med dagens kraftsituasjon i flere år. Ledninga er omstridt og demokratiet skal virke, så byggestart er visst nå tidligst i 2015(!). Vi kan ikke vente så lenge i Midt-Norge! Enten dør verdiskapende industri, eller så ruineres vi som bor her av skyhøye kraftpriser.

Trondheim Arbeiderparti vedtok sist helg blant annet et krav om at Stortinget nå må bevilge en ekstraordinær ”kraftpakke” til Midt-Norge:

Trondheim Ap krever at:
  • Staten umiddelbart får på plass et tak for prisdifferansen mellom de ulike prisområdene, for å sikre at prisene i Midt-Norge ikke kan bli så høye som tidligere i vinter.
  • Staten sikrer at industrien i Midt-Norge får leveringssikkerhet for kraft til konkurransedyktige priser – også i påvente av nettkapasitetsutvidelse – slik at man unngår unødvendige tap av verdiskaping og arbeidsplasser på grunn av kraftsituasjonen.
  • Staten raskt får på plass nødvendig utbygging av nettkapasiteten, for å sikre nok tilgang til kraft for bedrifter og husholdninger i Midt-Norge, og naturlig prisutjevning mellom de ulike prisområdene
  • Staten lager en tiltakspakke om ENØK for Midt-Norge, slik at vi får økt energiproduksjon og energisparing i Midt-Norge. Tiltakspakken bør administreres av Enova og inneholde sterke stimuleringsmidler for ENØK-tiltak både i industrien, privat og offentlig sektor og private husholdninger.

Kommentarer

Fredrik sa…
Så vidt jeg skjønner kan ikke gasskraftverkene i midtnorge brukes på grunn av den globale oppvarmingen.

Stoltenberg har jo selv sagt at 2010 skal bli det store klimaåret, og da kan han ikke fyre opp gasskraftverk, uansett hvor kaldt det har blitt.

Resultatet er at alle i midtnorge må betale for at Stoltenberg og co. kan fortsette sin sjarmoffensiv ovenfor klimapanelet i FN.

Her må vanlige folk med andre ord enten bla opp, eller fryse, ellers får ikke Stoltenberg og gjengen en plass i sola.
Anonym sa…
Jeg har Trønder Energi & jeg har vært kunde der i snart 2 år nå. Jeg låste prisen fast på 45,87 øre kw/t det første året. Da de tok kontakt rett før kontrakten min gikk ut for å spørre om jeg ville fortsette å være kunde svarte jeg at da måtte de komme med ett bedre tilbud. Da kom det ett kontraktsforslag i posten med 39,19 øre kw/t. Da nølte jeg ikke ett sekund heller. Jeg skrev under å sendte det i retur så nå betaler jeg kun 39,19 øre kw/t UANSETT hvilke priser Trønder Energi opererer med ellers til andre kunder. Jeg sparte tusenvis av kroner den første vinteren & jeg vil definitivt spare flere tusen kroner denne vinteren. Jeg var smart å låste prisen på denne lave prisen. I vinter i midt-Norge har det vært over kr. 8 pr.kw/t midt på dagen i noen timer. kr. 8,- pr. kw/t? Hva i alle dager da? Vanvittige priser. Helt sinnsykt. Men jeg var smart det første året & jeg var enda smartere det andre året som jeg er inne i nå & før vinteren er over så har den sparte summen kommet opp i omtrent kr. 8-10 tusen kroner med den sinnsyke prisen på hele kr. 8,- midt på dagen da man trenger det som værst. JIPPI JIPPI JIPPI for meg. Tra la la la la. Takk, Herre, for dette. He, he, he! JIPPI hilsen Roger Skånøy
Anonym sa…
Jeg har Trønder Energi & jeg har vært kunde der i snart 2 år nå. Jeg låste prisen fast på 45,87 øre kw/t det første året. Da de tok kontakt rett før kontrakten min gikk ut for å spørre om jeg ville fortsette å være kunde svarte jeg at da måtte de komme med ett bedre tilbud. Da kom det ett kontraktsforslag i posten med 39,19 øre kw/t. Da nølte jeg ikke ett sekund heller. Jeg skrev under å sendte det i retur så nå betaler jeg kun 39,19 øre kw/t UANSETT hvilke priser Trønder Energi opererer med ellers til andre kunder. Jeg sparte tusenvis av kroner den første vinteren & jeg vil definitivt spare flere tusen kroner denne vinteren. Jeg var smart å låste prisen på denne lave prisen. I vinter i midt-Norge har det vært over kr. 8 pr.kw/t midt på dagen i noen timer. kr. 8,- pr. kw/t? Hva i alle dager da? Vanvittige priser. Helt sinnsykt. Men jeg var smart det første året & jeg var enda smartere det andre året som jeg er inne i nå & før vinteren er over så har den sparte summen kommet opp i omtrent kr. 8-10 tusen kroner med den sinnsyke prisen på hele kr. 8,- midt på dagen da man trenger det som værst. JIPPI JIPPI JIPPI for meg. Tra la la la la. Takk, Herre, for dette. He, he, he! JIPPI hilsen Roger Skånøy
Per sa…
Huff og jeg som har fast pris på 36 øre!
Team PGP sa…
Strømkrisen i Midt-Norge kan avlyses!

Melhus Kommune, det nye miljøfyrtårnet i Trøndelag?
Som en av de første i Midt-Norge, har Melhus Kommune valgt å benytte LED-lys i en nyetablert veistrekning på Løvseth. Veistrekningen som , sammen med lyspunkter i et nyetablert boligfelt, teller 52 armaturer, bør være et miljøfyrtårn og rettleder for de fleste kommunene i regionen.

Morten Kjøren i TrønderEnergi Entreprenør AS er svært positiv til LED-lys som belysning av vei. Lyset fra LED er svært godt egnet til belysning av vei, ved siden av et godt lys som gir gode konturer har de svært lang levetid med minimal service.

Den strømkrisen som har rammet Midt-Norge i den siste tiden,kunne med enkelhet være unngått. Med en besparelse på opptil 60% av energiforbruket på LED i forhold til konvensjonelle lysarmaturer, ville overføringsproblematikken av strøm til Midt Norge være unngått. Man kunne faktisk ha eksportert energi til andre steder, bare ved å skifte veilysene.

Hvor er miljøorganisasjonene?
Hvorfor anbefaler ikke miljøorganisasjonene LED-lys langt sterkere. Ingen miljøskadelige avfallsstoffer, i sammenligning med sparepærer og lysrør som bl.a. inneholder kvikksølv,- lang levetid og opp mot 90% besparing av energi i forhold til ordinære lyskilder, skulle tilsi at flere av organisasjonene som hevder de er ”grønne” burde kreve utskifting. .....
Anonym sa…
Ja, hvor er miljøorganisasjonene?

Hadde vi ikke hatt deres påståtte globale oppvarming nå i vinter så hadde vi fryset i hel, men de er merkelig stille rundt dem nå når det ble så kaldt. De kommer nok på banen igjen når sommervarmen kommer. Folk glemmer kulden fort og da kommer maset om global oppvarming blant annet pga forurensing av oss stakkars få nordmenn som er hele 4,8 mill. Som tilsvarer en liten bydel i en vilken som helst by i verden. Et musepiss i havet, men det ligger penger i det, og det er det som er kluet.

De nevner aldri forurensingen som naturen selv forårsaker med f.eks. vulkanutbrudd ect. Vi overvurderer oss selv som mennesker og undervurderer den mektige naturen. Temperatur-syklusene har naturen selv styrt i millioner av år, uten vår innflytelse og det vil den fortsatt gjøre, med eller uten miljøvernere.
Anonym sa…
Javel Tore, så du vil koble ut linjene mellom Midt-Norge og Sverige? (Kan ikke med min beste vilje forstå innlegget ditt på noen annen måte.) Koble ut kan vi vel alltids gjøre, men hva tror du svenskene vil si de gangene VI har problemer og trenger kraft fra dem?
Kanskje ikke så lurt likevel nei...
Anonym sa…
Jeg studerer i Molde, og jeg var tom for penger samme dag som studielånet kom denne måneden, takket være strømregninga. Jeg har mistet absolutt all tillit til sentrale myndigheter, og skjønner ikke hvordan du tør å påstå at å stemme på Ap kan være løsningen??? Det er de som regjerer nå, og de er 100% inkompetente hyklere som ikke tørr stikke nesa ut stuedøra, og ikke klarer stå rake i ryggen og svare oppriktig på et eneste spørsmål. Avmakt følelsen denne regjeringer skaper hos mange er rett og slett farlig.

Jeg bryr meg overhodet ikke om det blir bedre til neste år eller ikke, da skal jeg være forbredt med telt og primus, for her i romsdalen holder det ikke bruke lite strøm, her må du innvitere frostskader inn i murbygget ditt, skal du slippe noenlunde "rimelig" unna. Den åpenbare reaksjonen, og den eneste rettferdige og naturlige reaksjonen fra en hederlig stat, hadde vært økonomiske kompensasjoner til de som blir skadelidende for dens egne meget strenge klimapolitikk. Ikke å holde kjeft og svare avvikende og provoserende på spørsmål. Dette blir spesielt viktig, når staten selv håver inn penger, som de tilsynelatende av en eller annen absurd grunn, mener de sårt trenger. Jeg sier ikke stem Frp, så ordner det seg. Bare ikke stem Apekatt, da ordner det seg uansett ikke, ved mindre det allerede fungerer. Ap og de rødgrønne er ensbetydende med handlingslammelse, hvis du som jeg ikke ser noe lys i tunnelen, stem blankt og boikott!!!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .