Gå til hovedinnhold

Utdanningslinjen - innlegg på Stiklestad

Holdt fredag 19. februar innlegg om Stortingsmelding 44, "Utdanningslinjen" på Stiklestad. Meldinga skal vedtas iløpet av våren. Den er viktig for landet vårt.

Trøndelag
For Trøndelag er det viktig å ta utgangspunkt i vårt kompetansebehov i framtida. Stortingsmeldinga peker på en rekke faktorer som gjelder også for vår region, som at andelen arbeidsplasser som krever kun grunnskoleutdanning blir det svært få av i framtida. Vi vet at folk med lav utdanning også er de første til å støtes ut av arbeidsmarkedet, selv om mange av dem fortsatt har arbeidsevne. Derfor blir det viktig å løfte også voksne opp på minst vg skole-nivå. Sammen med Trondheim Kommune skal vi nå samle Voksenopplæringa. Det gir nye muligheter.

Vi skal også bygge videre på Fagskolen, slik at det finnes en utdanningsvei videre etter fag- og svennebrev. Iløpet av våren skal vi lokalisere Fagskolen i Trøndelag. Vi ønsker å beholde et samspill med vg skole, samtidig som vi må bli bedre på samspillet med Høgskolen.

Frafall
Viktigst av alt i Stortingsmeldinga, er likevel kampen mot frafall i videregående skole. Alt for mange unge starter sitt yrkesliv uten tilstrekkelig kompetanse.

Sør-Trøndelag er den fylkeskommunen med høyest gjennomføring i vg skole og best karakterer, men det er fortsatt under 80 prosent som gjennomfører, og det er for lavt.

Årsakene er sammensatte, men det er godt dokumentert at elever med svake karakterer fra ungdomsskolen har dårligere progresjon i vg skole. Og elever hvor foreldrene har lavt utdanningsnivå har også dårligere progresjon.

Ungdomsskolen
Samtidig har teoritrykket økt kraftig i Ungdomsskolen. Over 6 prosent av elevene som begynner på vg skole i Sør-Trøndelag har karakteren 2,5 eller dårligere. Vi merker også at avstanden mellom elevene øker i Ungdomsskolen. Ansvar for egen læring, 14 dagers-planer og tung teori, gjør at de elevene som blir hengende etter, og ikke har foreldre som greier å følge opp - faller av i større grad.

Ungdomsskolen er krevende. Det er stor forskjell i modenhet blant elevene og det skjer mye som utfordrer både konsentrasjon og arbeidsinnsats i den aldersgruppen. Det er grunn til å stille spørsmål om ikke det generelle teoritrykket er for stort i Ungdomsskolen, og om ikke for mye av læringen er privatisert til hjemmebane med enormt leksetrykk. Jeg møter foreldre som sier de ønsker å følge opp ungdommene sine, men de har ikke ressurser til å drive skole på kveldstid. Lekser er viktig og kan ansvarliggjøre foreldrene, men vi må passe oss for å skape varige skiller mellom elevene på Ungdomsskolen. Derfor bør både leksemengde og pedagogisk veiledning diskuteres.

Mer av læringstrykket foregår skolen på videregående, med bla fagdager og veiledning av lærer. Jeg tror det er på tide å vurdere en Ungdomsskolereform som både ivaretar de elevene som trenger ekstra oppfølging og de som trenger ekstra utfordringer. En stor del av frafallet i videregående opplæring skyldes at elevene i realiteten har falt i fra på Ungdomsskolen.

Egen Ungdomsskolereform?
Stortingsmeldingen foreslår å prøve ut et praktisk fag i Ungdomsskolen, det er bra, men ikke nok. Ungdomsskolen trenger større oppmerksomhet, og jeg håper Stortinget følger opp dette i kjølevannet av Stortingsmelding 44. Jeg håper også at Stortingspolitikerne kun hører på organisasjonene og forskerne, men at de også forankrer standpunktene ute hos oss som har ansvar som skole-eiere. Våre fagfolk møter skolene mer i den praktiske hverdagen og kan ha nyttige innspill som forsvinner i forskernes tabeller og organisasjonenes strukturer.

Under følger Powerpointene jeg brukte under innlegget mitt, og under der igjen følger et videoopptak av innledningen:

View more presentations from toreosa.

Video-opptak:

Kommentarer

Jeg synes det er vel og bra at man vil vurdere et praktisk fag i ungdomsskolen. Etter fjerningen av valgfagene i ungdomsskolen, ble teorisvake elever penslet over på språklig fordypning. Den tidligere muligheten for å kunne ta praktisk prosjektarbeid, er et savn. Men, vi kan spørre oss om dette er noe vi må utrede opp og ned i mente - før det ble fjernet, hadde det vært skolen i en mannsalder!

Samhandlingen mellom ungdomsskolen og videregående må styrkes. Ordninger om mulighetene man har for alternative utdanningsløp, er lite kjent i ungdomsskolen. Vi må bekjempe stigmatisering av de som velger annerledes, de som velger et løp de kan komme seg gjennom. Det viktigste må ikke være hvordan vei ungdom velger å få til kunnskap, men at ungdom får kunnskap på deres prinsipper.

Din kollega i nord,

Kristina T

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og ...

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .