Gå til hovedinnhold

Lyntoget igjen

Det er svært bra at Samferdselsdepartementet nå utvider Stortingets Lyntog-bestilling til også å omfatte "flytog-standard" på strekningene mellom Oslo og byene rundt (VG).

"Flytog" mellom Trondheim og Oslo
Inneværende Transportplan-periode (2010-19) er det vedtatt å bruke 50 mrd kroner på å investere i jernbane. Hovedsaklig skal Intercity-området rundt Oslo rustes opp. Det betyr at vi får "flytog-standard" opp til Lillehammer. Flytoget kan kjøre opp rundt 200 km/t og omtales ofte som høyfartstog, og ikke høyhastighetstog, eller lyntog, som kjører i over 300 km/t.

Den bestilte utredningen skal nå også vurdere om det er mulig videreføre "flytog-standarden" videre opp til Trondheim. Det vil gi muligheter for å kjøre i rundt 200 km/t mellom Oslo-Trondheim, eller mellom 3 og 4 timer. Jeg tror mange av de rundt 1,5 millioner reisende med fly Værnes-Gardemoen vil velge tog framfor fly med en slik reisetid og moderne tog-komfort.

Missing Link (rødt på bildet)
Før dette må vi elektrifisere Meråkerbanen (koster 800 mill kroner), slik at vi får fjernet Skandinavias "missing link" innen jernbane (se bilde). Da kan vi få en rundreise med svenskenes X2000-tog fra Stockholm-Østersund-Trondheim-Oslo-Stockholm. Idag kjører det stappfulle tog fra Stockholm til Åre som stanser tomme ved Norges grense hvor elektrisiteten stopper. Svenskene ønsker toget fram til Trondheim, og dette kan også drenere godstrafikk fra nord/sør-aksen i Sverige til ei norsk havn i vest. Det gir også muligheter for godstrafikk øst-vest, for å erstatte båt-turen rundt Skagerak.

Lyntog?
Jeg tror ikke på at landets nasjonalforsamling evner å prioritere lyntog (tog som kjører over 300 km/t), før de har bevist at de er i stand til å investere nok og fornuftig i dagens jernbane (NRK). Den rødgrønne regjeringen har løftet jernbanen betraktelig, men vi er langt fra i mål.

Investering i lyntog kommer alene til å koste over 200 mrd kroner (Oslo-Trondheim, Bergen og Sørlandet), eller over 20 mrd kroner i året - i tillegg til dagens nivå på 5 mrd i året (totalt er nivået for veg+farleder+jernbane=12,7 mrd/år=127 mrd i perioden), i tillegg til at driftskostnadene kommer til å gå opp. Til overmål mener Norsk Bane at toget mellom Trondheim og Oslo skal gå i tunnel på 40 prosent av strekningen. I henhold til nye EU-krav må det være to separate tunnel-løp, og de må være store. Enkelte sier opp til 90 meter i diameter pga det enorme lufttrykket foran et tog som kjører 100 meter per sekund (over 300 km/t).

Jeg skjønner det er fristende å snakke om lyntoget framfor å ta vare på dagens altfor dårlige jernbane, men det er en unnaluring.

Trønderbanen
Trøndelag ba om 1,4 mrd for å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen. Undersøkelser viser at med det kunne vi ha økt antallet reisende fra 1,2-2 millioner reisende pr år, men det evnet ikke Stortinget å prioritere. Derfor er jeg i sterk tvil om de greier å prioritere +200 mrd innen en ramme på 127 mrd til lyntog om fire år. Jeg vil heller ha virkelige penger til en virkelig Trønderbane, slik at NSB slipper å kjøpe nye Diesel-lokomotiv, men kan kjøpe og kjøre elektriske tog, når de må fornye togsettene på Trønderbanen om få år.

Se mer om lyntog her:

Kommentarer

Konrad sa…
Dersom et nytt høyhastighetstog til Trondheim legges gjennom Østerdalen over Tynset og Kvikne er det vel ikke samme behov for tunneler? Jeg vil tro dette er mulighet. Da kan Rørosbanen legges ned og etter noen års bygging erstattes av elektrifisert hurtigtog.

Dovrebanen kan fortsette som før med lokaltrafikk for Oppdal og Gudbrandsdalen samt (eller først og fremst?) godstrafikk.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .