Gå til hovedinnhold

Lyntoget igjen

Det er svært bra at Samferdselsdepartementet nå utvider Stortingets Lyntog-bestilling til også å omfatte "flytog-standard" på strekningene mellom Oslo og byene rundt (VG).

"Flytog" mellom Trondheim og Oslo
Inneværende Transportplan-periode (2010-19) er det vedtatt å bruke 50 mrd kroner på å investere i jernbane. Hovedsaklig skal Intercity-området rundt Oslo rustes opp. Det betyr at vi får "flytog-standard" opp til Lillehammer. Flytoget kan kjøre opp rundt 200 km/t og omtales ofte som høyfartstog, og ikke høyhastighetstog, eller lyntog, som kjører i over 300 km/t.

Den bestilte utredningen skal nå også vurdere om det er mulig videreføre "flytog-standarden" videre opp til Trondheim. Det vil gi muligheter for å kjøre i rundt 200 km/t mellom Oslo-Trondheim, eller mellom 3 og 4 timer. Jeg tror mange av de rundt 1,5 millioner reisende med fly Værnes-Gardemoen vil velge tog framfor fly med en slik reisetid og moderne tog-komfort.

Missing Link (rødt på bildet)
Før dette må vi elektrifisere Meråkerbanen (koster 800 mill kroner), slik at vi får fjernet Skandinavias "missing link" innen jernbane (se bilde). Da kan vi få en rundreise med svenskenes X2000-tog fra Stockholm-Østersund-Trondheim-Oslo-Stockholm. Idag kjører det stappfulle tog fra Stockholm til Åre som stanser tomme ved Norges grense hvor elektrisiteten stopper. Svenskene ønsker toget fram til Trondheim, og dette kan også drenere godstrafikk fra nord/sør-aksen i Sverige til ei norsk havn i vest. Det gir også muligheter for godstrafikk øst-vest, for å erstatte båt-turen rundt Skagerak.

Lyntog?
Jeg tror ikke på at landets nasjonalforsamling evner å prioritere lyntog (tog som kjører over 300 km/t), før de har bevist at de er i stand til å investere nok og fornuftig i dagens jernbane (NRK). Den rødgrønne regjeringen har løftet jernbanen betraktelig, men vi er langt fra i mål.

Investering i lyntog kommer alene til å koste over 200 mrd kroner (Oslo-Trondheim, Bergen og Sørlandet), eller over 20 mrd kroner i året - i tillegg til dagens nivå på 5 mrd i året (totalt er nivået for veg+farleder+jernbane=12,7 mrd/år=127 mrd i perioden), i tillegg til at driftskostnadene kommer til å gå opp. Til overmål mener Norsk Bane at toget mellom Trondheim og Oslo skal gå i tunnel på 40 prosent av strekningen. I henhold til nye EU-krav må det være to separate tunnel-løp, og de må være store. Enkelte sier opp til 90 meter i diameter pga det enorme lufttrykket foran et tog som kjører 100 meter per sekund (over 300 km/t).

Jeg skjønner det er fristende å snakke om lyntoget framfor å ta vare på dagens altfor dårlige jernbane, men det er en unnaluring.

Trønderbanen
Trøndelag ba om 1,4 mrd for å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen. Undersøkelser viser at med det kunne vi ha økt antallet reisende fra 1,2-2 millioner reisende pr år, men det evnet ikke Stortinget å prioritere. Derfor er jeg i sterk tvil om de greier å prioritere +200 mrd innen en ramme på 127 mrd til lyntog om fire år. Jeg vil heller ha virkelige penger til en virkelig Trønderbane, slik at NSB slipper å kjøpe nye Diesel-lokomotiv, men kan kjøpe og kjøre elektriske tog, når de må fornye togsettene på Trønderbanen om få år.

Se mer om lyntog her:

Kommentarer

Konrad sa…
Dersom et nytt høyhastighetstog til Trondheim legges gjennom Østerdalen over Tynset og Kvikne er det vel ikke samme behov for tunneler? Jeg vil tro dette er mulighet. Da kan Rørosbanen legges ned og etter noen års bygging erstattes av elektrifisert hurtigtog.

Dovrebanen kan fortsette som før med lokaltrafikk for Oppdal og Gudbrandsdalen samt (eller først og fremst?) godstrafikk.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...