Gå til hovedinnhold

Ørland Hovedflystasjon som Norges kampflybase

Trondheim Arbeiderparti vedtok enstemmig på sitt årsmøte å støtte Ørland Hovedflystasjon som Norges kampflybase.

Ørland er en del av et bo- og arbeidsmarked med 200 000 mennesker. 190 000 av disse menneskene hører aldri flystøyen fra flybasen, men den utgjør en viktig kompetansearbeidsplass for byregionen.

Her er uttalelsen:

Høsten 2010 skal Stortinget ta stilling til hvilke flybaser Norge skal ha i framtida. I forbindelse med kjøp av nye kampfly for Forsvaret skal det vurderes ulike alternativer for hvordan basestrukturen blir. I dag står valget mellom Ørland, Bodø og Evenes.

I mars legger Forsvarsdepartementet fram en rapport hvor de ulike alternativene vurderes, og dette vil legge grunnlaget for de vurderinger som kommer til å bli tatt.

Trondheim Arbeiderparti mener at argumentene for hvorfor Ørland Hovedflystasjon framstår som det beste alternativet, er mange.

Ørland Hovedflystasjon:
  • har fri tilgang til luftrom og er ikke i konflikt med sivil flytrafikk
  • er en kompakt base og er særdeles kostnadseffektiv på grunn av kort avstand til øvings- og skytefelt
  • bruker i dag bare 30 prosent av sitt eget areal, og er i stand til å møte sikkerhetsmessige endringer og utfordringer
  • har tilstrekkelig kapasitet både i lufta og på bakken, med full militær kontroll og kan tilby alliert trening
  • er i dag lokasjon for NATO og flyene AWACS
Trondheim Arbeiderparti mener det styrker luftforsvaret at kampflybasen på Ørland og Luftkrigsskolen i Trondheim er nært lokalisert. NTNU, HIST og SINTEF er en styrke for Luftkrigsskolen og luftforsvarets kunnskaps- og teknologiutvikling.

Trondheim Arbeiderparti skal jobbe overfor Forsvarsdepartementet og utenriks og Forsvarskomiteen for å fremme argumentene for Ørland Hovedflystasjon.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...