Gå til hovedinnhold

Lyntog

Jeg er for lyntog. Jeg drømmer om å kunne kjøre tog mellom Trondheim og Oslo på to og en halv time, istedenfor å kjøre fly. Det ville vært mer effektiv reisetid, og ikke minst mer klimavennlig. En vakker reise hvor jeg kunne nyte naturen, jobbe online eller sove fra sentrum til sentrum.

Og om lyntoget også ble videreført fra Oslo til Gøteborg, ville det vært enda bedre.

180 mrd kroner?
Kostnaden for lyntog varierer, men de siste beregningene jeg har sett sier det koster om lag 80 mrd kroner mellom Trondheim og Oslo, og at Bergen-Oslo er noe dyrere. Tilsammen koster de to strekningene sannsynligvis omlag 180 mrd kroner i investeringer. Drift kommer i tillegg - og en evt bane Oslo-Gøteborg, som mange synes er minst like viktig.

Det er lite realistisk å se for seg at Stortinget, sammensatt fra hele landet, vil gå inn for å kun bygge Trondheim-Oslo som lyntogstrekning. Derfor må vi regne med at kostnaden for å få lyntog i Norge ligger rundt 180-200 mrd kroner.

Historisk satsing på tog
I juni i sommer (2009) vedtok Stortinget Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-19. Det er lenge siden det har blitt vedtatt en mer ambisiøs NTP. Kraftig satsing på veg og kraftig satsing på jernbane. Historisk satsing på jernbane ifølge de fleste rikspolitikerne. Dette lover godt siden den rødgrønne flertallsregjeringen og Stortinget i perioden 2005-2009 faktisk fulgte opp de planene som lå i forrige NTP (2005-1014) med de pengene som var lovet. For det har faktisk ikke vært noen selvfølge i årene før 2005. Da måtte vi til stadighet ned til Oslo for å kjempe tilbake penger vi var lovet i NTP, men som uteble i budsjettene.

Derfor er det lovende at vi har en regjering som leverer når satsingen på veg og jernbane er så sterk de neste ti årene.

Veksten i jernbaneinvesteringer er altså historisk høyt. De øker med 25 mrd kroner til 50 mrd kroner i tiårsperioden. Mesteparten av satsingen skjer rundt Oslo. Det er både riktig og bra med jernbanesatsing der. Det forstørrer Oslo som bo-, service- og arbeidsmarked med klimavennlig transport.

Trønderbanen
Selv har jeg kjempet for å få 1,4 mrd ekstra til Trønderbanen i perioden. Vi trenger å elektrifisere banen opp til Steinkjer og over til Meråker. I Trøndelag har vi faktisk i 6 år reist ned til Stortinget og bedt dem om å prioritere jernbane foran veg mellom Steinkjer og Trondheim. Målet vårt er å få ned reisetida fra 2 timer til 1 time på strekningen. Det koster omlag 6 mrd kroner tilsammen, men allerede med en elektrifisering og flere krysningspor til 1,4 mrd vil vi kunne doble passasjertrafikken på Trønderbanen, samt øke godstransporten over til Sverige via Meråker.

Dette hadde ikke Stortinget råd til, men samme dag presenterte et massivt flertall at de vil ha grunnlag for å fatte vedtak om lyntog i 2013. Det tror jeg ingenting på. Et flertall som i - "en historisk sterk satsing på jernbane med +25 mrd kr" - ikke har råd til 1,4 mrd for å prioritere jernbane foran veg mellom Steinkjer og Trondheim med elektrifisering også over til Sverige - har neppe råd til +180 mrd kroner til lyntog mellom Oslo og Trondheim/Bergen i 2013.

Derfor har jeg kalt Stortingets lyntogprosjekt for et luftslott. For meg framstår prat om lyntog som en vakker drøm, men også som en trøsteøvelse for de som blir triste av egen innsats for å bygge virkelig jernbane. Vi har bedt om å få prioritere tog framfor bil mellom Steinkjer og Trondheim i seks år. Nå har nord-trønderne allerede begynt å snakke om 4-felts motorvei isteden...

80 meter pr sekund
Lyntoget skal kjøre i over 300 km/t. Det betyr at toget beveger seg over 80 meter pr sekund, så det er ikke noe lite naturinngrep det er snakk om. Med slike hastigheter må man være helt sikker på at det aldri kommer noe levende, eller noe som helst, inn på toglinja - så sikkerhetssonen må bli betydelig - og den må være i to spor. Dagens traseer kan ikke brukes, så om lokaltogene skal bestå, må lyntoget finansieres og driftes i tillegg til dagens tog.

Sats på toget
Jeg mener Stortinget isteden bør konsentrere seg om å levere den historiske satsingen på jernbane rundt Oslo, samt finne midler til elektrifisering av Trønderbanen (inkl Meråker). De har sikkert noe småtjafs rundt Bergen også.

Så må dagens traseer rustes opp til Høyhastighetstog. Altså tog som kan kjøre like fort som flytoget (ca 200 km/t). Da kan vi presse reisetida mellom Trondheim og Oslo ned mot 3,5-4 timer. Det vil ikke konkurrere ut flyet helt, men ta store innhogg i flytrafikken. Dessuten slipper man å drifte to sett med jernbaner, samt at naturinngrepene blir betydelig mindre - ikke minst over Dovrefjell.

Vi trenger en satsing på toget. Men den må være politisk realistisk og faktisk.

Kommentarer

Håkon sa…
Ideologisk deler jeg tankene dine.
Min gamle far sa alltid "Skal du bygge luftslott, gutt, da kan du like gjerne bygge stort. Det koster det samme.".

180 mrd i investeringer. All erfaring sier at vi må doble eller tripple det beløpet når prosjektet først er i gang. La oss doble det.

Jeg mener - de klarer ikke Lysaker - Asker jernbanen under 5 mrd....

Om vi sier at banen holder i 100 år er det da 3.6 mrd kr i året kun i nedskrivinger.
Så kommer drift og vedlikehold.
Flytoget har driftskost på ca 500 millioner i året. Avstanden er minst 4 ganger så lang, utstyret får mer påkjenninger over vidda enn flytog i tunnell og det må flere tog til.
Om vi firedobler utgiftene er det beskjedent - til 2 mrd i året. Totalen vår er da 5.6. mrd.
Flytoget har 5.1 millioner passasjerer. Trondheim-Oslo vil ikke ha så mye selvfølgelig da Gardermoen server internasjonale destinasjoner og andre steder i landet.
Om man sier at absolutt alle som kan krype og gå i både Oslo og Trondheim tar toget frem og tilbake og frem igjen en gang i året har vi 2.5 millioner trafikkerende.

5.600.000.000 / 2.500.000 = 2240.
For å avskrive banen på 100 år uten å vedlikeholde den ( det kommer jo i tillegg ) blir det da en billettpris på 2240 en vei, eller 4480 t/r.

I tillegg får samfunnet store problemer med SAS og Norwegian. Når de ikke får "melkerutene" Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen osv må de ta igjen det de er forpliktet til å fly andre steder.
Steder som Alta, Vigra, Mo i Rana, Vadsø, Honningsvåg kommer til å få en eksplosiv økning av flybillettene. Kanskje det vil koste 8000 kr fra Harstad til Oslo ?

Toget er en drøm. Men - det kommer nok til å forbli det.

Vi må huske noen ting i dette landet. Vi er få mennesker. Og selv om andre store byer lager lyntog så er det dermed ikke sagt at vi kan gjøre det samme her. Mellom Gøteborg og Stockholm er det paddeflatt og begge byer gir et antall reisende som gjør regnestykket helt anderledes.

Nedover Tyskland også. Helt andre tall.

Om vi skal redde miljøet her oppe må vi regne litt anderledes :

Kr pr CO2 globalt. Det er løsningen vår. Om vi vurderer lyntog til 300 mrd så må vi se hvor mange tonn CO2 det sparer. Og så må vi se om det er noe vi kan gjøre for å kutte andre steder samme antall tonn CO2 for samme eller mindre beløp.
Evt mer CO2 for samme beløp.

Om du ser på storbyer i Kina, India, Pakistan, Tyrkia, Mexico, Brasil er jeg sikker på at vi kan gjøre mer for klima enn å bruke de her hjemme.
Konservativ sa…
Vurderingene deres medfører ikke riktighet. Her kan dere lese anerkjente deutsches bahn sin utredning av høyhastighetsbane. http://www.norskbane.no/upload_images/45A0B431B26141A3978C10F11FD59AD9.pdf

Nytten for de sentrale lyntog-traseene(Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen/Haugesund/Stavanger) er større enn en faktor 2. Vanlige veiprosjekt går med tap og togprosjektene i NTP ligger an til en faktor på 0,5. Dette er logisk fordi både SAS og Norwegian har ca. 13 fly tur-retur Bergen, begge 4-5 t/r til Haugesund og SAS: 13 til Stvg. Norwgian 11. Lyntog vil altså være et ENORMT klimatiltak.

Les rapporten! Orker du ikke 10 sider, så les konklusjonen. Husk at når Bergensbanen ble bygd krevde den tilsvarende et helt statsbudsjett. Da var Norge blant Europas fattigste land. MEN vi prioriterte å bygge landet, som vi har glede av i dag. 300 milliarder tilsvarer i dag bare sykelønns- og trygdeutgiftene våre.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og ...

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .