Gå til hovedinnhold

Nytt departement?

Det spekuleres nå i om Statsministeren vurderer å endre Kunnskapsdepartementet (VG, Db). Det er i så fall en endring som bør hilses velkommen.

Nytt Næringsdepartement
Det som beskrives er et nytt Næringsdepartement hvor Universitet, Høgskoler og Forskningen er flyttes over fra Kunnskapsdepartementet for å skape et nytt departement med Næringsdepartementet. Det var diskusjon om å gjøre dette i Stoltenberg I-regjeringen i 2000, da strandet forsøket på at man ville splitte forskningen og Universitetene/Høgskolene. Disse sektorene må gjensidig henge sammen. Ikke minst for å sikre at forskningen ikke blir et rent foretakende for næringsutvikling.

Vi trenger mao et nytt departement for Høyere utdanning, FoU og Innovasjon.

Et nytt departement kan i enda større grad få opp fokuset på innovasjon i Norge. Næringsdepartementet har virkemidlene som feks Innovasjon Norge og SIVA, og Norge må bli enda bedre på samhandlingene mellom våre ulike virkemidler.

Et slikt departement ledet av en handlekraftig statsråd, kan også løfte Norge som forskningsnasjon. Norge bør bruke sitt høye kunnskapsnivå og rikdom til å være et senter i verden for forskere innen utvalgte sektorer. Da trengs det opprusting og nybygging av laboratorier. Fremragende laboratorier trekker de beste forskerne til seg, og skaper også nærhet til mange av verdens ledende selskap innen de sektorene det forskes på.

Smalere Kunnskapsdepartement
Selv med to ministre, mener jeg porteføljen i Kunnskapsdepartementet nå er for bred. Rent praktisk gjør det at det blir vanskelig å sikre midler til hele sektoren fra barnehager, grunn- og vg skole, Universitets- og Høgskolesektoren og Forskningen for Statsrådene som bestyrer departementet.

Pengene til barnehagene, og grunn- og vg skole ligger riktignok ikke i departementet, men Kunnskapsministeren har en viktig rolle for å presse opp store nok overføringer via Kommunal- og Regionaldepartementet til kommunene og fylkeskommunene som har ansvaret for disse sektorene. Det er en vanskelig øvelse når man vet at også velferds- og i større grad samferdselspolitikken også finansieres samme vei.

Dårlige veger gir dårligere skole
Et eksempel kan være overføringen av øvrige riksveger til fylkeskommunene. Staten har vedlikeholdt disse vegene dårlig, og etterslepet er beregnet til omlag 10 mrd kroner. I tillegg forventes det høyere standard på vegene, spesielt siden Nasjonal Transportplan øker standarden på det øvrige vegnettet de neste 10 årene.

Arbeiderpartiets landsmøte vedtok, og Statsministeren gjentok i kommentarene etterpå, at fylkeskommunene skulle få økt bevilgningen - utover det Staten i dag bruker på disse vegene - med omlag 1,5 mrd kroner årlig (14 mrd i perioden), for å være på nivå med de stamvegene Staten beholder.

Resultatet så langt er en økning på om lag 0,5 mrd, etter at Statens Vegvesen får beholde 0,5 mrd til administrasjon i året. Altså om lag 1 mrd (10 mrd i NTP-perioden) for lite. Når vi spør hvorfor, så sies det at blant annet SV var imot ytterligere økning til vegbudsjettene. De ville prioritere annerledes.

Det er her sammenhengene kommer inn. Mindre penger til å ta vare på og oppruste elendige veger som Staten overlater til fylkene - betyr jo bare at fylkene må prioritere innenfor sine øvrige økonomiske rammer. Den eneste store posten å hente penger fra der, er videregående skole. Mao må landets 16-19 åringer betale når Staten gir i fra seg dårlige veger og i neste omgang forlanger standardheving. Så noen ganger er god vegpolitikk god skolepolitikk, men da må man se sammenhengene.

Kommentarer

Unknown sa…
JAAA! Dette har vel vi ønsket siden du selv satt i Næringsdepartementet. Håper det blir reellt!
Jeg er i hvert fall enig med deg i at det vil være svært uheldig å splitte opp høyere utdanning og forskning. Høyere utdanning skal være forskningsbasert, og de to hovedaktivitetene til universitetene og høgskolene må sees i sammenheng. Studentorganisasjonene og Forskerforbundet går sammen om å advare sterkt mot en slik oppsplitting.
Jepp, Hilde. Kanskje vi lykkes nå, men viktig at FoU og høyere utdanning er sammen slik Anne Karine Nymoen skriver.

Tror Norge kan løfte seg som Forskningsnasjon om vi får større tyngde på dette i et samlet departement. Men Høyere utdanning og Forskning har ikke noe mye å tjene på å henge sammen med barnehage- og grunnskolepolitikken. Pengene til de sektorene er jo heller ikke i Kunnskapsdep, kun policyen.
Anonym sa…
TROR NEPPE NORGE FÅR EN BEDRE
SKOLE MED ANIKKEN HUIFELDT SOM
UTDANNINGSMINISTER.DET ER KUN
LATVIA I EUROPA SOM HAR DÅRLIGERE
SKOLE ENN NORGE.GISKE SKULLE
GJØRE DEN TIL VERDENS BESTE.
DET ER GÅTT MOTTSATT VEI.

JILL
Anonym sa…
NORGE VIL NEPPE FÅ NOE BEDRE
SKOLE MED ANIKKEN HUITFELDT
SOM UTDANNINGSMINISTER.KUN
LATVIA HAR DÅRLIGER SKOLE I
EUROPA ENN NORGE.GISKE SKULLE
GJØRE DEN TIL VERDENS BESTE.
DET HAR GÅTT MOTSATT VEI.


JILL
Mona Skaret sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mona Skaret sa…
God ide. Både KD og ND ville bli bedre. KD fordi spennet fra barnehage til VG skole er langt nok, om man ikke skal inkludere universiteter, høyskoler og forsknings også. ND fordi de trenger mer slagkraft. Se forøvrig bra blogginnlegg fra Kristin Clemet om dette den 17.09 http://clemet.blogg.no/1253186609_kampen_om_kunnskapsde.html

De som vil tape er kanskje den delen av forskningen som ikke tjener nærings- og innovasjonsinteresser direkte.

Denne regjeringen har imidlertid mye å bevise når det gjelder fornying i offentlig sektor. Spørsmålet er om det er mulig å gå helhjertet inn for å utfordre etablerte arbeidsformer og stimulere til innovasjon i offentlig sektor, og samtidig tekke velgergruppen "ansatte i offentlig sektor"?

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...